صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۲ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۲
با سیستم مجهز به هشدار انحراف از مسیر؛

دستگاه کمک‌راننده پیشرفته ساخته شد

محققان یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی، موفق به طراحی سیستم هشدار انحراف از مسیر رانندگی شدند که به عنوان کمک‌راننده پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کد خبر : 867294

محمدرضا اکرمی مدیر بخش کنترل یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری آنا گفت:‌ محصول اصلی این شرکت سیستم کمک راننده پیشرفته است که قابلیت هشدار خروج از خط و هشدار برخورد با اجسام را دارد.

وی افزود: با استفاده از این سیستم اگر خودرو قابلیت فرمان برقی و ترمز برقی داشته باشد می‌تواند درمواقع خطر به صورت خودکار وارد عمل شود و ترمز بگیرد، یا خودرو را به بین خطوط هدایت کند.

مدیر بخش کنترل این شرکت دانش بنیان گفت: این سیستم بر مبنای استانداردهای 85 گانه خودرو (استاندارد سیستم هشدار انحراف از مسیر و استاندارد سیستم ترمز اضطراری) طراحی، ساخته و تست شده است؛ این می تواند گامی در جهت رفع نیازهای کشور و عبور از تحریم‌ها باشد.

این فعال دانش‌بنیان با اشاره به ویژگی های این سیستم تصریح کرد: تشخیص خطوط جاده و مسیر قابل رانندگی و اعلام خروج از آن، تشخیص وسایل نقلیه و اعلان احتمال برخورد، پایش راننده و هشدار در صورت عدم توجه و خواب آلودگی، قابلیت اتصال به خودرو جهت پایش سلامت و کنترل خودرو و قابلیت ضبط و ارسال ویدئو جاده و راننده و سایر داده‌ها از جمله امکانات این سیستم است.

اکرمی عنوان کرد: خودروهای مجهز به این سیستم دارای یک دوربین سمت راننده هستند که خواب‌آلودگی راننده را بررسی می‌کند؛ درواقع با توجه به جهت سر راننده و باز و بسته شدن پلک، به صورت تصویری و صوتی هشدار می‌دهد.

به گفته وی، تمامی این اطلاعات لاگ شده و می‌تواند به سرور مرکزی ارسال شود.

این مدیر شرکت دانش‌بنیان گفت: سازمان استاندارد، استانداردهایی را به صورت اجباری برای سیستم ترمز اضطراری و سیستم هشدار خروج از خط تدوین کرده است و شرکت‌های داخلی نیز در پی دریافت مجوز استاندارد آن هستند.

اکرمی خاطرنشان کرد: این سیستم قابلیت لاگ سیستم ECU خودرو را دارد یعنی می‌تواند روی پروتکل OBD2 فرمان به قسمت‌های مختلف خودرو بدهد.

اکرمی گفت: این شرکت دانش‌بنیان فعالیت خود را در زمینه هوشمندسازی صنعت خودروسازی کشور و طراحی و ساخت سیستم‌های کمک‌راننده پیشرفته از سال 1397 آغاز کرده و تاکنون موفق به تولید چند نمونه سیستم کمک راننده پیشرفته مطابق با استانداردهای جهانی شده است.

وی تأکید کرد: ما توانستیم با تکیه بر توان داخلی و به کارگیری پتانسیل محققان جوان، با توسعه سیستم‌های کمک راننده پیشرفته و رفع نیاز کشور در این زمینه گامی در جهت کاهش تلفات جاده‌ای و ایمنی بالاتر راه‌های کشور برداریم.

نماینده این شرکت دانش بنیان تاکید کرد: همچنین طراحی و ساخت خودرو کاملاً خودران از اهداف بلندمدت این شرکت دانش‌بنیان است.

اکرمی گفت: سیستم ساخته شده در این شرکت قادر است تصاویر دریافتی از دوربین‌ها را به صورت همزمان و real-time با استفاده از انجین‌های قدرتمند هوش مصنوعی پردازش کند و هشدارهای مورد نظر را به راننده نشان بدهد.

وی ادامه داد: علاوه بر تصاویر دوربین، داده‌های دریافتی ECU خودرو، حسگرهای مکان‌یابی و IMU نیز در فرایند نتیجه‌گیری استفاده می‌شوند. سیستم دارای پورت‌های صنعتی برای ارتباط با خودرو، دوربین‌ها، نمایشگر و سایر حسگرها هستند.

وی گفت: این سیستم با بدنه تمام فلزی مطابق با استانداردهای EMC طراحی شده و قابلیت تحمل شوک و لرزش‌های شدید را دارد. همچنین دارای استانداردهای MISRA C:2012 و MISRA C++:2008، استاندارد خروج از خط و استاندارد ضربه و ارتعاشی خودرو است.

وی تصریح کرد: از جمله دستاوردهای این شرکت، تفاهم‌نامه همکاری با یک شرکت خودروسازی جهت تست و نصب، تفاهم‌نامه‌های همکاری با شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برای طراحی ساخت و توسعه سیستم مانع‌یاب ریلی به شمار‌می‌رود.

انتهای پیام/

ارسال نظر