صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

گوگل با شکایت چند میلیارد پوندی جدیدی مواجه شد

گوگل با یک شکایت چند میلیارد پوندی جدید از سوی مصرف‌کنندگان بریتانیایی مواجه است که این شرکت را به افزایش هزینه‌های زندگی متهم می‌کند.
کد خبر : 867063

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از گاردین، گوگل با یک شکایت چند میلیارد پوندی جدید از سوی مصرف‌کنندگان بریتانیایی مواجه است که این شرکت را به افزایش هزینه‌های زندگی برای مصرف‌کنندگان متهم می‌کند.

این دادخواست به نمایندگی از هر مصرف‌کننده در بریتانیا، می‌گوید که گوگل رقابت را در بازار موتور‌های جست‌وجو خفه کرده که باعث افزایش قیمت‌ها در سراسر اقتصاد بریتانیا شده است.

بر اساس این ادعا، گوگل متهم شده که رقابت در جست‌وجو‌های موبایلی را کنار گذاشته و از تسلط بر بازار خود برای افزایش قیمت‌هایی که تبلیغ‌کنندگان برای جایگاه خود در صفحه جست‌وجوی گوگل پرداخت می‌کنند، استفاده می‌کند. سپس این موارد به مصرف‌کنندگان منتقل می‌شود.

«نیکی استاپفورد»، یکی از بنیان‌گذاران صدای مصرف‌کننده، می‌گوید: «هدف این اقدام اصلاح تعادل است، نه تنها با بازگرداندن بدهی‌های مردم، بلکه با نگه داشتن گوگل به پاسخگویی برای اعمالش.»

غرامت تخمینی ۷.۳ میلیارد پوند برای حدود ۶۵ میلیون کاربر بریتانیایی بالای ۱۶ سال، یعنی حداقل ۱۰۰ پوند برای هر نفر به طور متوسط درخواست شده است.

در اوایل سال جاری، وزارت دادگستری ایالات متحده و هشت ایالت علیه گوگل به دلیل سوء‌استفاده از تسلط خود بر تجارت تبلیغات دیجیتال شکایت کردند.

سازمان رقابت و بازار بریتانیا (CMA) همچنین تحقیقاتی را در مورد اینکه آیا گوگل از موقعیت برتر خود در فناوری تبلیغات سوءاستفاده کرده، آغاز کرده است. گوگل تقریباً ۱.۲ میلیارد پوند به اپل پرداخت کرده تا از وضعیت پیش‌فرض «سافاری» (Safari) در بریتانیا اطمینان حاصل کند.

در این شکایت، گوگل متهم است که صفحات جست‌وجوی خود را با تبلیغات پولی شلوغ کرده است. شرکت‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد تا برای کلیک  بیشتر بپردازند، نه اینکه مشتریان سایت‌ها را پیدا کنند. این دادخواست ادعا می‌کند که یک موتور جست‌وجوی رقابتی‌، تبلیغات را براساس ارتباط بیشتر با کاربر نسبت به قیمت پرداخت شده توسط تبلیغ کننده انتخاب می‌کند.

این دادخواست می‌گوید که توافقات تجاری بین گوگل و اپل برای اطمینان از اینکه گوگل موتور جست‌وجوی پیش‌فرض برای مرورگر سافاری از پیش نصب شده با iOS، سیستم عامل آیفون اپل است، به گوگل اجازه داد تا موقعیت غالب خود را در موبایل حفظ کند.

«گوگل ادس» (Google Ads) در سال ۲۰۲۲ بیش از ۲۲۴ میلیارد دلار درآمد ایجاد کرد که تقریباً ۸۰ درصد از درآمد شرکت مادر آلفابت را تشکیل می‌دهد.

استاپفورد گفت: گوگل مواردی را اصلاح کرده است، گاهی اوقات به‌طور غیرقانونی، بنابراین موتور جست‌وجوی پیش‌فرض در همه تلفن‌های همراه در بریتانیا موجود است. این شرکت از تسلط خود در بازار سوءاستفاده کرد تا از تبلیغ‌کنندگان بیشتر هزینه دریافت کند.

«لوک استریت فیلد»، (Luke Streatfeild) که این دعاوی را رهبری می‌کند، اظهار کرد: «گوگل خدمات عالی ارائه می‌کند، اما رایگان نیست. در عوض، این ادعا می‌گوید که گوگل سال‌ها رقابت را برای موتور‌های جست‌وجو خفه کرده است، این به ضرر کسب‌وکار‌هایی که از خدمات آن استفاده می‌کنند و در نهایت، مصرف‌کنندگان. فقدان رقابت منجر به قیمت‌های بالاتر و کیفیت پایین‌تر می‌شود و اثرات آن در سراسر اقتصاد بریتانیا احساس می‌شود.»

یکی از سخنگویان گوگل گفت: «این مورد حدس و گمان است. ما به شدت علیه آن بحث خواهیم کرد. مردم از گوگل استفاده می‌کنند، زیرا مفید است. ما فقط در صورتی کسب درآمد می‌کنیم که تبلیغات مفید و مرتبط باشند.»

انتهای پیام/

ارسال نظر