صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۵۸ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۲
بررسی ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در صنایع کشور (۲۰)؛

چرا فقط ۱۵ درصد از ۵۴ هزار شرکت دانش‌بنیان کشور فعال هستند؟

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه فقط ۱۵ درصد از ۵۴ هزار شرکت دانش‌بنیان کشور فعال هستند، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان جای بسیاری برای رشد و توسعه دارند؛ اما هنوز این ظرفیت‌ها شناسایی و به‌کار گرفته نشده است.
کد خبر : 865812

گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ صنعت نفت، یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی در کشور محسوب می‌شود، به این دلیل که بسیاری از مناسبات و معادلات اقتصادی را به خود اختصاص داده است. بر اساس تجارب به دست آمده، ایجاد ارزش افزوده، منوط به توانمندی‌های دانش و فناوری است و به میزانی که صنایع مختلف، به ویژه نفت و گاز از مزیت‌های فناوری بیشتری برخوردار باشند، توان‌شان هم برای خلق ارزش بیشتر می‌شود. 

 تجاری‌کردن فناوری در صنعت نفت و گاز قطعاً به دست شرکت‌های دانش‌بنیان است و دراین بین باید با شناسایی ظرفیت‌ها و تسریع در حرکت این بخش از اقتصاد، صنعت را با تولیدات فناورانه برای حضور در بازار‌های جهانی آماده کنیم. 

اما در این تحول بنیادی، موانع و مشکلاتی وجود دارد که کمتر به آن توجه شده است. درهمین رابطه رضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا اظهار کرد: دروضع کنونی دسترسی به امکانات دولتی در حمایت از دانش‌بنیان‌ها محدود است. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بخش‌های مختلف برای کمک به دانش‌بنیان‌ها اعلام آمادگی کرده است، اما محور اساسی باید خود شرکت‌ها باشند و تنها راهبرد‌ها و مسیر‌ها می‌تواند از سوی این نهاد یا سایر نهاد‌های دولتی در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

دنیا مسیر همواری پیش روی دانش‌بنیان‌ها قرار داده است

وی افزود: در دنیا امکانات لازم در اختیار دانش‌بنیان‌ها قرار می‌گیرد. به طور مثال مراکز تحقیقاتی و امکانات آن‌ها در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌گیرد یا آنکه اگر دانش لازم باید در اختیار آن‌ها قرار بگیرد هماهنگی‌های بین‌المللی انجام می‌شود؛ اما عامل خود شرکت‌ها هستند و مسیر رشد را طی می‌کنند.

تقاضای بازار برای ایده‌های دانش‌بنیانی محدود است

وی با بیان اینکه برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور پس از شکست در یک پروژه کار را رها می‌کنند، عنوان کرد: مطابق با آمار از ۵۴ هزار شرکت دانش‌بنیانی که در کشور وجود دارد ۱۰ تا ۱۵ درصد فعال هستند و مابقی غیرفعال هستند که دلایل متعددی دارد از جمله اینکه کشور در شرایط تحریم است یا آنکه تقاضا برای ایده یا محصول آن‌ها وجود ندارد.

کمبود منابع مالی و محدودشدن فعالیت دانش‌بنیان‌ها در تحقیق و توسعه

پدیدار ادامه داد: در این میان کمبود منابع مالی نیز از جمله عواملی است که موجب می‌شود برخی شرکت‌های دانش‌بنیان به دلیل هزینه‌های بالای تحقیق و توسعه امکان فعالیت نداشته باشند.

پدیدار تصریح کرد: تعداد شرکت‌های فعال در پارک‌های علم و فناوری بسیار محدود است در حالی که این پارک‌ها در جهت تقویت دانش‌بنیا‌ن‌ها ایجاد شده‌اند.

ضعف روابط دیپلماتیک و قفل‌بودن شرایط مالی موجب شده تا بخش نفت و گاز پذیرای دانش‌بنیان‌ها نباشد

وی درباره وضعیت دانش‌بنیان‌ها در بخش نفت و گاز کشور اظهار کرد: ایران دارای منابع عظیم و غنی نفت و گاز است، اما بخش نفت و گاز کشور تحت شرایط تحریمی شدید است. ضعف روابط دیپلماتیک و قفل‌بودن شرایط مالی از جمله موضوعاتی است که موجب شده تا بخش نفت و گاز کشور آن میزان که ظرفیت دارد پذیرای دانش‌بنیان‌ها نباشد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: ضریب رشد بخش نفت و گاز کشور در مقایسه با کشور‌های منطقه بسیار پائین است. عوامل محدودکننده موجب شده در کنار بن‌بست‌های نظام پولی و مالی عدم توسعه کافی بخش نفت و گاز از دلایل آزردگی دانش‌بنیان‌ها در این بخش باشد.

هزینه بالای شرکت‌های دانش‌بنیان به دلیل وجود واسطه‌ها در کار نقل و انتقالات پولی

وی افزود: دلالان و واسطه‌ها که با صرافی کار نقل و انتقالات پولی را برای شرکت‌های فعال در بخش نفت و گاز انجام می‌دهند هزینه‌ها را برای شرکت‌ها بیشتر می‌کنند.

پدیدار عنوان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان جای بسیاری برای توسعه دارند. جوانان خلاقی وجود دارد که فکر و اندیشه‌های نو آن‌ها ما را بهت‌زده می‌کند و در حوزه نفت وگاز نیز نوآوری‌های متعددی وجود دارد که در مرحله اجرا با مشکلاتی همراه است. این موانع فراروی اندیشه‌های نو در مسیر جهش تولیدنفت وگازباید هرچه سریع تر برطرف و با شناسایی ظرفیت‌ها، این بخش در مسیر جهش تولید تا صادرات قرار بگیرد.    

انتهای پیام/

ارسال نظر