اربعین حسینی لرزه بر اندام نظام سلطه میاندازد/ برخورد با مسائل اجتماعی باید علت و معلولی باشد
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در همایش مدیران حراست دانشگاه که در واحد نجفآباد برگزار شد، با بیان اینکه اهل بیت (علیهم السلام) قوام دهنده جامعه ایمانی هستند، گفت: ملت ایران، عراق و دیگر شیعیان و حتی اهل سنت و مسیحیان در ایام اربعین حسینی (ع) در تدارک رقم زدن رخداد عظیم هستند. پیامد این حرکت عظیم، لرزه بر اندام نظام سلطه میاندازد. اجتماع اربعین، بینظیرترین اجتماع عالم است که فقط این اجتماع و اتحاد لرزه بر نظام اسکتبار نمیاندازد، بلکه آنچه مهم است این است که اربعین فضایی است که مردم از هر کوی و برزن میآیند و همگی با نام زائر یا خادم شناخته میشوند.
وی ادامه داد: نظام سلطه سالهاست تلاش میکند به همه بگوید که نام خود را «شهروند» بگذارید، اما در اربعین حسینی (ع) همه نام «زائر» میگیرند. در مفهوم زائر و زیارت «امام» محور است و صحنهای که خلق میشود مردم یا زائر هستند یا خادم که بیمنت، بدون طلب مزد و بدون آنکه یکدیگر را بشناسند به هم محبت میکنند. اربعین حسینی یک خلق اثر زیبا، نقاشی شگفتانگیز و بهشت روی زمین است.
دکتر طهرانچی تصریح کرد: در این ظلمتکده جهانی که غرب کوشیده است امام، انسان و این مفاهیم بزرگ رخت بربندد، ملتی گرد هم میآیند و نمایشی بزرگ خلق میکنند که «انَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة». در زیارت اربعین میخوانیم کهای امام تو خون دادی تا مردم از ضلالت و جهات نجات یابند. (وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلَالَةِ) تبلور این فراز را در راهپیمایی اربعین میتوان دید. از کوفه تا کربلا پیاده میرویم تا بدانیم کوفیان میتوانستند امامی که از مدینه راه زیادی را طی کرده تا به کربلا برسد را همراهی کنند و نسبت به آن قدمها بی تفاوت نباشند تا به امام برسند. امام حسین (ع) تا نزدیکی کوفه آمد، اما مردم به سمت ایشان نیامدند.
وی افزود: حکمتی در این پیادهروی است که وقتی امام آمده، باید دستمان را به سویش دراز کنیم، اما کوفیان دستشان را به سمت، ولی خدا دراز نکردند و شمشیرها بر امام (ع) فرود آمد. پیرمرد، پیرزن، کودک و جوان در اربعین پیاده میروند تا ثابت کنند این راه، مسیر سختی نبود و اگر کوفیان همت میکردند، امت به امام خود وصل میشد، اما سوی امام نرفتند و نشستند و نعمت بزرگ را از دست دادند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: این مقدمهای بود تا بگویم، اگر انقلاب را در این مقطع حساس و لحظه تاریخی که دشمن همه لشگرش را آورده، همراهی نکنیم، از دست میرود. میدانیم که اگر کربلا رخ نمیداد، حکومت اسلامی تشکیل میشد، اما نرفتنهای به موقع و نشستنهای بیموقع باعث شد حکومت اسلامی تا امروز عقب بیافتد. واقعه سقیفه، قیام کربلا و پس از آن نیز زمانی که امام موسیابن جعفر را به زندان بردند، این نرفتنها و نشستنها تکرار شد و هنوز دولت مهدوی را انتظار میکشیم. نکند این راه کوتاه را طی نکنیم و ظهور حضرت حجت (عج) به تأخیر بیافتد.
دکتر طهرانچی در بخش دیگری از سخنان خود، با تأکید بر لزوم هوشیار بودن در شرایط کنونی، گفت: دانشگاه مبداء تحول است و از سوی دیگر نیز اگر غفلت شود، میتواند منشاء سقوط باشد. غرب تلاش فراوان کرده تا در شاکله اجتماعی جامعه ما تغییر ایجاد کند و حرکت در ریل تبرّج شتابان باشد. انسان دارای چهار نوع قوه عاقله، واهمه، غضب و شهوت است، در دو دهه اخیر مبتنی بر گسترش فضای مجازی، قوه واهمه، غضبیه و شهویه به فوران در آمده و سعی بر این است که قوه عاقله کمتر و ضعیفتر شود.
وی یادآور شد: مقام معظم رهبری فرمودند رسالت دانشگاه تربیت قوه عاقله کشور است و این قوه، غضب و شهوت و وهم را به تعادل میآورد. دانشگاه از این رسالت خود غفلت کرده است، چرا که میبینیم سیل شتابان تبرّج در بین دانشجویان افزونتر شده است. کشف حجاب، تغییر در خلقت الهی و دست بردن در صورت و چهره و...، مظهری از تبرّج است. اما سوال این است که با این جلوههای متغیر چگونه باید برخورد کرد؟ آثار و پیامدی یا علت و معلولی؟.
عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه برخورد با مسائل اجتماعی باید علت و معلولی باشد، گفت: گزارههای جوان با گزارههای حکمرانی و حاکمیت به تعارض رسیده است. منشاء تعارض القای رسانه غرب و جابهجا شدن محیط نزدیک و دور است. محیط نزدیک، محیطی است که انسان از آن تأثیر میپذیرد، نزدیکی این محیط دیگر مربوط به فاصله نیست، گاهی پدر و مادر جوان در خانه، محیط نزدیک او نیستند و یک هنرپیشه در کشور دیگر میتواند محیط نزدیک و اثرگذار بر جوان باشد. فضای مجازی، محیط نزدیک و دور را عوض کرده است؛ با این جابهجایی، گزاره القایی غرب به جوان، موثر شده است. البته علم که از غرب به صورت نقلی که در اختیار جوان قرار میدهیم، هم به نوعی القای گزارههای غرب از محیط نزدیک است.
وی ادامه داد: بحث حجاب، جنگ گزارههاست و پرچم این جنگ، پوشش است. در فرانسه زمانی که میگویند میخواهند جامعه آنها سکولار و بیدین باشد، حجاب در مدارس را ممنوع میکنند، نمیگویند نماز نخوانید یا روزه نگیرید بلکه میگویند حجاب نداشته باشید، چرا که حجاب پرچم این جنگ است. پس دعوای ما با غرب در پوشش عمیقتر است، برخی تصور میکنند پوشش در ردیف سایر امور است در حالی که پوشش امروز پرچم و جلوه جنگ گزارههاست.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه نیازمند مدلی هستیم تا بدانیم چگونه بینظمی تبدیل به قاعده میشود؟ گفت: قرآن کتاب هدایت است و در آن تبیین، تفسیر، تصریف و تمثیلهای فراوانی بیان شده است. خداوند متعال در قرآن کریم برای تمثیل از مثال زدن پشه برای درک مفاهیم و هدایت انسان استفاده کرده، روشی دارد که برای فهم گزارهای رفتاری، انسانی و اجتماعی گزاره طبیعی را مثال میزدند، آیات تمثیلی به درک پدیده اجتماعی کمک میکند، خداوند در آیه ۳۹ سوره نور میفرماید «وَالَّذِینَ کَفَرُوا أَعْمَالُهُمْ کَسَرَابٍ بِقِیعَةٍ یَحْسَبُهُ الظَّمْآنُ مَاءً حَتَّى إِذَا جَاءَهُ لَمْ یَجِدْهُ شَیْئًا ...» یعنی فیزیکدان باید سراب را بفهمد، توصیف و درک دقیق کرده و برای فهم اعمال کفار تمثیل کند. هرچه دقیقتر این پدیده را بشناسیم، عمل کفار را هم دقیقتر متوجه میشویم.
دکتر طهرانچی در پایان گفت: خداوند در آیه ۴۱ سوره عنکبوت میفرماید «مَثَلُ الَّذِینَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِیَاءَ کَمَثَلِ الْعَنْکَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَیْتًا وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُیُوتِ لَبَیْتُ الْعَنْکَبُوتِ لَوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ» در این آیه شریفه از عنکبوت مثال زده شده که خانهای میسازد که سست است. هرچه دقیقتر خانه عنکبوت را درک کنیم، میتوانیم دقیقتر مثال انسانهایی که غیر از خدا برای خود اولیا میسازند را درک کنیم. این روش قرآن بیان پدیدههای طبیعی برای درک مفاهیم انسانی و اجتماعی است.
انتهای پیام/