صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۱ - ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
بررسی ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در صنوف کشور (۲۴)؛

تقویت برندهای ایرانی با تأکید بر رویکرد نوآوری در صنعت ابزارآلات

نائب رئیس اتحادیه صنف ابزارفروشان می‌گوید: تأمین محصولات استراتژیک مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از مشکلات اساسی است. در صورت حمایت دولت، تقویت برند‌های ایرانی با تأکید بر رویکرد نوآوری در صنعت ابزارآلات قابل تحقق است.
کد خبر : 864620

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در شرایط حاضر کشور برای برون رفت از مشکلات و رکود اقتصادی، نیازمند توجه جدی به تولید داخلی و حفظ بازار مصرف در بخش‌های مختلف است، چراکه تولید داخلی با مشکلاتی از قبیل بالا بودن قیمت تمام شده، کیفیت و تنوع، هجوم قاچاق کالا به بازار و نوسان نرخ ارزمواجه است و این معضلات صادرات را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

صاحب نظران بر این عقیده اند که تولید کالا‌های ایرانی و اتکا به اقتصاد دانش‌بنیان از یک سو می‌تواند موانع جدی پیش روی اشتغال را از میان بردارد و از سوی دیگر ارتقای کیفیت محصولات تولیدی موجب خواهد شد جایگاه واقعی کشور در زمینه صادرات به دست آید.

نفوذ تکنولوژی و نوآوری امروزه در تمام بخش‌های اقتصادی الزامی است و این جریان‌سازی نیاز به نقش آفرینی شرکت‌های نوظهور و صاحب ایده در صنایع، مراکز تولیدی و حتی صنوف توزیعی، خدماتی دارد؛ اما استفاده از ظرفیت شرکت‌های خلاق و حتی محصولات و یا خدمات فناورانه از سوی آن‌ها باید با مدیریت صحیح اداره شود.

حمایت از دانش‌بنیان‌ها باید در همه سطوح انجام شود

میثم غمام‌نو، نایب رئیس اتحادیه صنف ابزارفروشان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آنا اظهار کرد: بخشی از فعالیت تمامی برند‌هایی که در صنف ابزارآلات مشغول به کار بازرگانی بوده‌اند اکنون دانش‌بنیان شده است و محصولات تولیدی خود را به بازار عرضه می‌کنند.

نایب رئیس اتحادیه صنف ابزارفروشان گفت: با توجه به فرصت‌های توسعه‌ای ایجاد شده در بخش‌های مختلف صنایع مانند نفت و گاز، انتقال مواد خام، تولید مسکن، رفاهی و همچنین بهداشتی، خدماتی، نیاز به تاسیسات مکانیکی افزایش یافته است و در این بین برای تشکیل و بهره‌گیری از یک سیستم یا تاسیسات مکانیکی نیازمند تجهیزات و ابزارآلات و همچنین کالای خاص هستیم.

وی افزود: بسیاری از شرکت‌هایی که در گذشته فقط به کار واردات و بازرگانی مشغول بودند اکنون از ۲۰ تا ۳۰ درصد از محصولات خود را در داخل کشور تولید می‌کنند، اما نکته مهم این است که هزینه زیادی برای این شرکت‌ها ایجاد شده است.
 
نایب رئیس اتحادیه ابزارفروشان درباره حمایت‌های ضروری از دانش‌بنیان‌ها، خاطرنشان کرد: دولت باید حمایت خود را از دانش‌بنیان‌ها در همه سطوح داشته باشد و سیاستگذاری‌های لازم باید در همه ابعاد انجام شود.

نمایشگاه‌ها باید فرصتی برای معرفی محصولات جدید دانش‌بنیان باشند

این فعال صنفی افزود: سنجش و معیار حضور شرکت‌های دانش‌بنیان‌ها در نمایشگاه‌ها نباید محدود به متراژ باشد. این حضور باید منجر به آن شود که کسب سهم از بازار به درستی صورت گیرد و محصولات جدید نیز به خوبی معرفی شوند.  

ابزار‌های فنی کیفی در بازار کم است

غمام‌نو اظهار کرد‌: ابزار‌های فنی کیفی در بازار کم است و محدودیت در واردات ابزار‌های کیفی مورد نیاز صنایع هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد. برای آنکه بتوان تولید ملی را افزایش داد باید ابزارآلات کیفی در ساختار تولید کارخانجات وجود داشته باشد.

وی با اشاره به محدودیت‌های واردات ابزارآلات به کشور اظهار کرد: ابزارآلات کیفی مورد نیاز صنایع به صورت قانونی اجازه ورود به کشور را ندارند. تأمین محصولات استراتژیک مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از مشکلات اساسی است.در صورت حمایت دولت، تقویت برند‌های ایرانی با تأکید بر رویکرد نوآوری در صنعت ابزارآلات قابل تحقق است.

فرآیند چندگانه تولید ابزارآلات صنعتی

وی با بیان اینکه فرآیند تولید برخی از ابزارآلات خانگی و کارگاهی و برخی صنعتی است، عنوان کرد: بخش عمده ابزارآلاتی که به صورت صنعتی و کیفی تولید می‌شود در اختیار چند کشور محدود صنعتی است و برای آنکه به روزی برسیم که بتوانیم آن‌ها را تولید کنیم باید از همین امروز برنامه‌ریزی کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر