خسروپناه: ساختار شورای تحول علوم انسانی تغییر میکند
به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسرو پناه در نشست با نمایندگان تشکلهای دانشجویی که امروز در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد گفت: در هر استانی یک هیات اندیشه ورز از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده و شورا الان چهار ستاد قرارگاه تشکیل داده که چهار ستاد تصمیم سازی دارد و فعالان فرهنگی عضو این ستاد هستند. هیاتهای اندیشه ورز باید در راه بینی و راهبری موضوعات فرهنگی مشارکت کنند.
وی افزود: دنبال تحولی هستیم که مشارکت حداکثری نخبگانی و مردمی را در حکمرانی علمی و فرهنگی کشور داشته باشیم. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اکنون هیچ مشاوری ندارد و دو دستیار ویژه فرهنگی از نخبگان داریم، نگاه ما به مردم نگاه نخبگانی است.
خسرو پناه در خصوص حذف نهاد رهبری از شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حذف نهاد رهبری در دانشگاهها از شورا تصمیم مسئولان بود، اما ارتباط دبیرخانه شورا با نهاد مستحکم است و از ظرفیت نهاد استفاده میشود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: شورای در حوزه علم و فناوری موفق بوده، اما در حوزه فرهنگی موفق نبوده و این به این معنا نیست که سیاستها در حوزه عفاف و حجاب کامل نیست بلکه راهبری سیاستها ضعف دارد.
در شورای عالی انقلاب فرهنگی رصد خانه علم وفرهنگ راه اندازی شده است که تاکنون ۶۷ مرکز رصدی را شناسایی کردیم که با ۴۰ مرکز ارتباط برقرار کردیم.
وی در ادامه در خصوص اختلافات مجلس و شورا بر روی مصوبه کنکور گفت: شورا با مجلس مشکلی ندارد و اگر تعارضی در خصوص مصوبه کنکور بود برطرف شد و اعتراضات نمایندگان در جلسات مختلف بررسی و اختلافات برطرف شد.
وی در ادامه افزود: درباره این بحث که اسناد شورای عالی کارآمد نبوده است! از وقتی به دبیرخانه آمدم دو کار را دستور کار قرار دادم، اول بروز رسانی نقشه جامع علمی کشور و دوم بروز رسانی سند تحول آموزش و پروش که رهبر انقلاب هم دستور دادند در این کار تعجیل شود، ما همان زمان بررسی کردیم که این سند چقدر محقق شده که به این نتیجه رسیدیم میانگین سند نقشه جامع علمی کشور ۶۰ درصد محقق شده است.
خسرو پناه گفت: ۱۴ یا ۱۵ سال پیش جایگاه علمی ما چه بود؟ و الان چیست؟ این یعنی این سند نقش نداشته؟ در نانو تکنولوژی، گیاهان دارویی و ... ما چندم هستیم؟ زمانی که وزارت دفاع قصد داشت در حوزه هوافضا اقداماتی را انجام دهد، رهبر انقلاب دستور دادند که شورای عالی سندی در این زمینه بنویسد، پس از تصویب این سند وزارت دفاع و دانشگاههای اقدامات لازم را آغاز کردند که وضعیت هوا و فضای ما الان این است. بنابراین شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه علم و فناوری کارنامه خوبی داشته است.
وی با اشاره به نظارت بر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: کار مهم دیگر بحث نظارت است، ما نخبگان کشور را جمع کردیم و مسئله نظارت را مطرح کردیم .شما میدانید برنامه و بودجه هیچ دستگاهی در کشور در شورای عالی مصوب نمیشود. شورای عالی باید هم سیاست گذاری کند و هم نظارت، اینجا کار شورا سخت میشود، چون برنامه و بودجه به هیچ وجه دست او نیست. حالا چه مدل مدیریتی میخواهد که سیاستهای شورا، در مجلس در قانون گذاری مورد استفاده قرار گیرد؟
وی با اشاره به موضوعات فرهنگی افزود: نزدیک به صد و پنجاه مقوله فرهنگی و علم و فناوری 150 مقوله فرهنگی در کشور شناسایی شده است. یکی از الگوها و روشهای مدیریتی که به کار گرفتیم ارتباط و همفکری با دستگاهها است. شورا هیچ مشکلی با مجلس ندارد، برخی مسائل اختلافی هم که مطرح میشود بگذارید به حساب تبلیغات نزدیک به انتخابات. در بحث کنکور با مجلس به جمع بندی رسیدیم اما برخی نمایندهها اعتراضاتی داشتند، جلساتی گذاشتیم و به جمع بندی رسیدیم، اما باز هم برخی نمایندهها انتقادهایی را بیان کردند. بار دیگر جلسه گذاشتیم و با حضور رئیس مجلس و اعضای کمیسیون آموزش به جمع بندی رسیدیم که کنکور برگزار شد. مجددا در این یکی دو ماهه اخیر برخی نمایندهها اعتراضاتی داشتند که باز هم جلسه میگذاریم و به توافق میرسیم. امروز هم ساعت ۳ و نیم با رئیس مجلس و نمایندههای معترض و اعضای شورا جلسه داریم و مشکلات حل خواهد شد.
وی ادامه داد: اشکالی ندارد نماینده مجلس اعتراض داشته باشد، حق اوست. زمانی اشکال وارد بود که هیج تعاملی بین شورا و مجلس وجود نداشت .در مواردی چالشهایی به وجود میآید که حاکمیت آنها را به شورا ارجاع میدهد، مثلا بحث کنکور اینگونه بود که حاکمان به شورای عالی ارجاع دادند و شورا وارد شد، البته کاملا با تعامل و جمع بندی با مجلس بود.
وی با اشاره به ساختار شورای تحول در علوم انسانی ادامه داد: در رابطه با اسلامی سازی علوم انسانی بررسیها نشان میدهد کمتر از ۱۰ درصد محقق شده است. بنای من بر این است در شوراها، مسئولیتها را به افرادی بدهیم که تمام وقت در آن موضوع کار کنند، دررابطه با تحول علوم انسانی هم همینطور هست و تغییرهایی خواهیم داشت. تحول علوم انسانی پیچیده است، به همین سرعت محقق نمیشود. کار قرنی و تمدنی دارد، اما در همین مدت هم کارهای بزرگی بوده که انجام شده، دانشگاه امام صادق، دانشگاه علامه و .. کارهای بزرگی کردند.
انتهای پیام/