طرح استادمحوری دانشگاهها به درستی تعریف نشده است
سید احمد معتمدی رئیس سابق دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفتوگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره مرجعیت علمی اظهار کرد: رتبه بندی دارای یک شاخص نیست و معیارهای متفاوتی را در بر میگیرد و سالانه این ملاکها قابلیت تغییر دارد.
وی افزود: مسئولان دانشگاهها باید با تشکیل کمیتهای به صورت مرتب نقاط ضعف و قوت دانشگاهها پیرامون تحقق مرجعیت علمی را شناسایی کرده و متناسب با آن در راستای پیشرفت و توسعه عمل کنند.
معتمدی تصریح کرد: تصور بر این است که تعداد مقالات علمی رشد کشور را محقق میکند، در صورتی که اگر مراقبت نشود انتظار کیفیت را نباید داشته باشیم. در زمان ریاستم در دانشگاه امیرکبیر تنها در یک رتبه بندی مدنظر قرار میگرفت، اما پس از ۳ سال در ۴ رتبه بندی مورد تایید وزارت علوم قرار گرفت و مرتب هر ساله رشد میکردیم و در یکی از این موارد در رتبه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ افزایش یافتیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: طبق برنامه ریزیها باید تا سال ۱۴۰۴ جزو ۱۰۰ دانشگاه برتر شناخته میشدیم و این امر شدنی هم بود؛ بنابراین در وهله اول باید رصد و پایش را مدنظر قرار دهیم و برای نقاط و ضعف برنامه ریزی کنیم؛ چرا که توجه جدی و برنامه ریزی اصولی و قانونمند مهمترین عامل تحقق مرجعیت علمی است که حمایتهای وزارت علوم، شورای عالی انقلاب فرهنگی، ذی نفعان نظام و مسئولان آموزش عالی را میطلبد.
فاصله زیاد فناوری صنعت کشور با تکنولوژیهای روز دنیا
معتمدی درباره کاربردی شدن پایان نامهها و تاثیر آن بر تحقق مرجعیت علمی گفت: پایان نامههای دکتری باید در مرز دانش حرکت کنند، اما فناوری صنعت ایران فاصله زیادی با تکنولوژی روز دنیا دارد؛ بنابراین طبیعتا نمی توانیم از دل صنعت، پایان نامههای کارشناسی ارشد و دکتری را استخراج کنیم و همین عامل باعث شده که دانشگاهها و صنعت در مسیر جداگانهای حرکت کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیان کرد: هیچ پروژه دکترایی در دانشگاههای معتبر دنیا بدون عقد قرار داد، پرداخت حقوق به پژوهشگر و اختصاص بودجه به دانشگاه آغاز نمیشود و مسئولان کشورهای مختلف در برخی موارد از رشتههای دانشگاهی به خصوص علوم پایه با ارائه بورسیههای گوناگون حمایتها را مدنظر قرار میدهند، اما ایران از این جهت ضعفهایی دارد.
معتمدی اضافه کرد: دارای پروژههای ارشد و دکتری در جامعه هستیم، اما باید آنها را کاربردی کنیم تا خروجی پژوهشگری که جذب بازار کار میشود کارآمد و مناسب تحقیقات علمی کشور باشد و همچنین بتواند در صنعت شاغل شود؛ بنابراین باید در این زمینه تلاش زیادی کنیم.
لزوم حمایت سیاستگذاران از کاربردی شدن پایان نامهها
وی ادامه داد: سیاستگذاران در زمینه کاربردی شدن پایان نامهها و رسالههای دانشجویی حمایت لازم را ندارند، در صورتی که میتوانند اعتبارات و حمایتهای ویژهای را در نظر بگیرند تا ما هم حرفی برای گفتن داشته باشیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیان کرد: بودجههای تشویقی باعث تحقق کاربردی شدن پایان نامههای دانشگاهی میشود، اما وزارت علوم و سایر ارگانها در این زمینه حرکت جدی از خود نشان نمیدهند، البته طرحی با عنوان پروژه استاد محور به تازگی ابلاغ شده که بنده استاد راهنمای یک دانشجو در این زمینه شدم، اما در زمان عملی شدن شرط و شروطی میگذارند و حتی این طرح به درستی تعریف نشده و به صورت کلی نوشته شده، در صورتی که باید اعتبارات لازم صورت بگیرد.
انتهای پیام/