صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۲ - ۱۸ مرداد ۱۴۰۲
کنعانی مقدم در گفت‌وگو با آنا:

تعیین گزینه‌های اصلح با اصلاح قانون انتخابات مجلس مقدور شد

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اجرای اصلاح قانون انتخابات مجلس، گفت: نباید به این قانون به دید منفی نگریست و اتفاقاً برای برگزاری انتخابات سالم و انتخاب فرد اصلح مفید و مؤثر است.
کد خبر : 862230

حسین کنعانی مقدم، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره دو مرحله‌ای شدن ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: شاه‌بیت این طرح، شیوه انتخابات تناسبی بود که به دلیل مخالفت‌هایی با این شیوه تصمیم بر دو مرحله‌ای شدن ثبت‌نام انتخابات گرفتند.

وی افزود: برخی موانعی که در انتخابات گذشته وجود داشت با قانون جدید قابل رفع هستند و حتی در بحث نظارت استصوابی، دست شورای نگهبان برای به کارگیری بیشتر روش‌های قانونی بازتر خواهد شد و از سوی دیگر از حواشی موجود در بررسی و تأیید صلاحیت نامزد‌ها می‌کاهد.

کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: اما اینکه آیا قانون جدید برروی افزایش مشارکت، کاهش تنگ‌نظری‌ها و وسیع‌تر کردن دایره انتخابات اثرگذار است؟ به نظر می‌رسد خیلی تأثیرگذاری زیادی نخواهد داشت. افزایش مشارکت و کاهش تنگ‌نظری‌ها نیازمند حضور بیشتر نخبگان، احزاب و گروه‌های سیاسی و مردمی در عرصه انتخابات است. 

کنعانی مقدم با بیان اینکه انتخابات ۱۴۰۲ از حساسیت بالایی برخوردار است، گفت: دشمن تمام توان خود را به کار گرفته تا مشارکت مردم در انتخابات را به حداقل برساند تا مشروعیت و مقبولیت نظام را زیرسؤال ببرد. پس با توجه به این شرایط ما نیازمند برنامه‌‍ریزی صحیح هستیم تا مشارکت فعال مردم را افزایش دهیم و در بحث انتخابات موانع آن را برطرف کنیم.

وی اضافه کرد: دو مرحله‌ای شدن ثبت‌نام انتخابات خللی در ثبت‌نام‌ها و آرای مردمی ندارد و فقط بدین معناست که در بررسی صلاحیت افراد دقت نظر بیشتری می‌شود تا افرادی واجد شرایط معرفی شوند که مشکلات فردی و اخلاقی و سیاسی نداشته باشند؛ بنابراین نباید به این قانون به دید منفی نگریست و اتفاقاً برای برگزاری انتخابات سالم و انتخاب فرد اصلح مفید و مؤثر است.

کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: ثبت‌نام انتخابات چه تک مرحله‌ای بود و چه دو مرحله‌ای تأثیر خاصی بر مشارکت انتخاب‌شوندگان ندارد. هرکسی که تصمیم دارد وارد عرصه رقابت شود باید شرایطی را داشته باشد و این شرایط هم در شیوه قبلی وجود داشت و هم در شیوه جدید، اما فقط در شیوه جدید فرآیند بررسی صلاحیت افراد با دقت بیشتری انجا می‌شود.

کنعانی مقدم در این رابطه افزود: در شیوه قبلی مثلاً ۱۰ هزار نفر نام‌نویسی می‌کردند که نیمی از آن‌ها واجد شرایط نبودند و بعد می‌گفتند ریزش انتخاب‌شوندگان رخ داده و برای نظام حواشی را به وجود می‌آوردند، اما در شیوه جدید ابتدا افراد ثبت‌نام اولیه را انجام می‌دهند و اگر صلاحیت عمومی آن‌ها احراز شود به مرحله دوم که بررسی صلاحیت تخصصی است وارد می‌شوند و در این صورت هم حواشی و هم هزینه سیاسی آن کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به مداخله مجالس مختلف در قانون انتخابات گفت: مجالس مختلف با دیدگاه‌های همیشه سعی داشتند در قانون انتخابات مداخله کنند و در بعضی مواقع بند‌هایی از قانون را به نفع خودشان تغییر یا اصلاح کنند و به نظر من این سری هم مداخلات مجلس سبب شد تا این قانون دست و پا شکسته تصویب شود که باید هر چه سریع‌تر چنین مداخلاتی را پایان داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر