صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۹ - ۱۳ مرداد ۱۴۰۲
بررسی ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در تجارت کشور (۶)؛

شناسایی حلقه مفقوده توسعه صادرات محصولات فناورانه

رئیس پیشین سازمان توسعه تجارت گفت: در سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی حلقه اتصالی بین تولیدکنندگان، صادرکنندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان برای کاهش هزینه تولید و افزایش کیفیت محصولات ایجاد نشده است.
کد خبر : 860443

حمید صافدل رئیس پیشین سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: در سالی که مزین به شعار «مهار تورم، رشد تولید» است باید گام‌های مؤثری در راستای حمایت از واحد‌های تولیدی خرد و بزرگ برداشته شود.

صافدل افزود: یکی از اقداماتی که می‌تواند برای حمایت از تولید صورت بگیرد تلاش برای کاهش هزینه‌ها و تولید کالا باقیمت مقرون‌به‌صرفه است، زیرا بدین ترتیب محصولات تولید ملی می‌توانند در بازار داخلی و خارجی دارای مزیت رقابتی شوند.

رئیس پیشین سازمان توسعه تجارت درباره استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش تولید اظهار کرد: استفاده از پتانسیل دانش‌بنیان‌ها در بخش تولید امری ضروری است، زیرا می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌های تولید شود.پس بهتر است،حلقه مفقوده توسعه صادرات محصولات فناورانه دربخش‌های مختلف شناسایی و راه‌کارهایی برای رفع موانع در ادامه این مسیرعملیاتی شود.

صادرات به بازار‌های هدف را مهیا کنید

صافدل با اشاره به اهمیت استفاده از دانش روز در تولید محصولات کشاورزی تصریح کرد: این امر می‌تواند زمینه تولید محصولات کشاورزی و صیفی‌جات باکیفیت مناسب برای صادرات به بازار‌های هدف را مهیا کند، اما تأکیدی نسبت به این مسئله از سوی دستگاه‌های دخیل در پروسه تولید صورت نمی‌گیرد.

وی با اشاره به اهمیت بازار کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس و روسیه برای صادرات محصولات کشاورزی و صیفی‌جات تأکید کرد: در حال حاضر تمامی واحد‌های فعال در صنعت کشاورزی به‌صورت مستقل اقدام به استفاده از خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان می‌کنند تا بدین ترتیب بتوانند هزینه‌های تولید محصول را کاهش دهند.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: متأسفانه وزارت جهاد کشاورزی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به‌عنوان حلقه واسط تلاش نمی‌کنند تا تعامل میان بخش تولید با شرکت‌های دانش‌بنیان را افزایش دهند.

صافدل گفت: امروزه افراد فعال درزمینهٔ تولید تلاش می‌کنند تا بامطالعه، تجربه فردی و دانش همچنان در این عرصه باقی بمانند و این در حالی است که باید وزارت دستگاه‌های متولی با بخش تولید اقدام به شناسایی و معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان به واحد‌های تولید بکنند تا بدین ترتیب هزینه‌های تولید به حداقل و صادرات این محصولات  شدت بگیرد. به‌عنوان‌مثال برای کاستن از هزینه تولید در بخش تولید لازم است وزارت جهاد کشاورزی پل ارتباطی میان کشاورزان و شرکت‌های دانش‌بنیان شده و بدین ترتیب بستر کاهش هزینه تولید با مدیریت آب، کشت بهینه و جلوگیری از اتلاف انرژی را فراهم کند.

تولید محصولات فناورانه اولویت اول کشور باشد

صافدل بابیان اینکه در حال حاضر فعالان اقتصادی به‌صورت مستقل در عرصه تولید حضور دارند، اظهار کرد: متأسفانه تولیدکنندگان نه اطلاعاتی از وضعیت کلان تولید و شرایط رقبا در بازار داخلی دارند و نه بازار خارجی. علاوه براین باید بتوانیم شرایط حضور خود در بازار‌های خارجی را با افزایش تولید محصولات فناورانه  تثبیت کنیم.

رئیس پیشین سازمان توسعه تجارت با تأکید بر ضرورت حمایت از تولید هم با کاهش بروکراسی اداری و هم با تجهیز تولید به دانش روز تأکید کرد: متأسفانه نگاه به تولید نگاهی خارج از نوبت نیست به همین دلیل امکان ورود سرمایه‌گذاران جدید به بخش تولید و یا سرمایه‌گذاری از سوی فعالان در حیطه‌های جدید وجود ندارد، زیرا با بروکراسی‌های اداری فرصت طلایی برای سرمایه‌گذاری‌های جدید از دست می‌رود.

فرصت‌های مناسب ایجاد بازار‌های جدید و تولید محصول باکیفیت را از دست ندهید

صافدل با تأکید بر ضرورت حمایت از تولیدکنندگان خاطرنشان کرد: متأسفانه بی مجازات ماندن ترک فعل در قبال سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان موجب شده تا همواره فرصت‌های مناسب برای ایجاد بازار‌های جدید و تولید محصول باکیفیت از دست برود.

وی گفت: در حال حاضر تولید اولویت نخست کشور نیست. بررسی شرایط تولید داخلی و هدف‌گذاری برای بازار‌های صادراتی به‌گونه‌ای نیست که اولویت برای تأمین نیاز داخلی با محصولات داخلی باشد و تلاش شود تا کالا‌های تولید داخل روانه بازار‌های صادراتی شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر