صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دومین نشست تخصصی تئاتر کودک برگزار شد

دومین نشست از سلسله نشست‌های تالار هنر با حضور هنرمندان فعال تئاتر کودک و نوجوان درحالی برگزار شد که برخی هنرمندان بر پایین بودن قیمت بلیت تئاتر، توجه به تئاتر نوجوان، حضور تهیه کننده در کار کودک و توجه به هنرمندان جوان تأکید کردند.
کد خبر : 860437

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سلسله نشست‌های تالار هنر با هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان هر هفته با دعوت از تعدادی از هنرمندان و متخصصان این حوزه و در موضوعات متفاوت برگزار می‌شود که هفته گذشته به موضوع «مخاطب و اقتصاد آثار نمایشی» اختصاص داشت.

در این نشست محسن امیری مدیر تالار هنر، میثم عباسی، آرش شریفزاده، علیرضا دهقانیٰ، ریحانه مطهری و ماندانا عبقری از کارگردانان وبازیگران تئاتر و تئاتر کودک و نوجوان و حوزه روابط عمومی و بازاریابی حوزه تئاتر کودک و نوجوان حضور داشتند.

علیرضا دهقانی بازیگر و کارگردان تئاتر در ابتدا به حمایت هنرمندان از نمایش همکارانشان و دیدن نمایش دیگران پرداخته و لزوم کنترل کیفی آثار حتی بعد از اخذ مجوز را ضروری دانست.

وی درباره حضور جوانان در تالار هنر گفت: جوانان باید مسیر رشد حرفه‌ای خود را پله پله طی کنند و یک شبه به تالار هنر نرسند. سیستم ارتقا هنرمند و رعایت سلسله مراتب باعث می‌شود که نیرو‌های جوان و متخصص در آینده به تئاتر کودک و نوجوان تزریق شود.

دهقانی با پرداختن به مسئله اقتصادی در تئاتر ادامه داد: در شرایطی هستیم که دغدغه کارگردان دیگر مسئله هنری نیست و بیشتر درگیر این هستند که چگونه بودجه کار را تامین و دستمزد عوامل را پرداخت کنند.

ماندانا عبقری نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر نیز گفت: تئاتر کودک نیازمند تخصص است. اگر افراد بدون تخصص به این حوزه وارد شوند، سلیقه مخاطب تحت الشعاع قرار می‌گیرد و سیر نزولی خواهد شد.

وی درباره مسائل اقتصادی تولید تئاتر نیز ادامه داد: اگر تهیه کننده و اسپانسر جذب این حوزه شود اتفاق خوبی خواهد افتاد. خود سالن نیز لازم است که رایزنی‌هایی برای جذب مخاطب ثابت انجام دهد تا قبل از شروع هر اجرا تماشاگران ثابت و دائمی خود را جذب کند.

ریحانه مطهری، طراح صحنه و فعال حوزه روابط عمومی تئاتر با پرداختن به تئاتر نوجوان تصریح کرد: تا کنون به تئاتر نوجوان بسیار کم پرداخته شده است.

وی حمایت از کار اولی‌ها را پیشنهاد داد و افزود: می‌توان در ساعت‌های مشخصی که به کار حرفه‌ای لطمه وارد نشود، برای کار اولی‌ها هم فرصت دیده شدن ایجاد کرد.

مطهری، ثبات مدیریت را برای برنامه ریزی مهم و تاثیر گذار دانست و پرهیز از نگاه خاص به برخی از هنرمندان که باعث رنجش هنرمندان دیگر می‌شود را نکته مهمی در مدیریت سالن اجرا ارزیابی کرد.

وی با پایین ماندن قیمت بلیت نمایش‌های کودک و نوجوان مخالفت کرد و گفت: بلیت قیمت مناسب باعث تولید آثار با کیفیت می‌شود. اگر تماشاگری هم مشکل مالی داشته باشد می‌تواند از یکشنبه‌ها که قیمت بلیت نیم بها ارائه می‌شود استفاد ه کند. این اتفاق باعث می‌شود که هنرمندان این حوزه ارزشمند‌تر دیده شوند.

آرش شریف زاده کارگردان تئاتر کودک و نوجوان نیز در ادامه گفت: همیشه جای بخش‌های مختلف در تالار هنر خالی بوده است. با این حال باید رعایت مساوات بشود و به بخش‌های گوناگون به یک اندازه زمان داده شود.

وی اتفاق مثبت برای یک نمایش را اتفاقی ندانسته و گفت: موفقیت یک نمایش از پس تجربه به دست می‌آید. هنرمندان جوان کم کم و با کسب تجربه در این حوزه به موفقیت میرسند. تالار هنر این وظیفه را دارد و تعیین کف و سقف فروش می‌تواند به گروه انگیزه لازم برای رسیدن به کیفیت لازم و جذب مخاطب را بدهد.
وی ادامه داد: حرفه ای‌های این رشته باید بی نهایت حمایت شوند و تبعیض بین افراد وجود نداشته باشد که امیدواریم این رویکرد در تالار هنر شکل بگیرد.

شریف زاده نیز کمرنگ شدن بلیت نیم بها و تخفیف دار را مورد تاکید قرار داده و پیشنهاد داد که برای کار اولی‌ها تعداد محدود اجرا در نظر گرفته شود.

وی نگاه خلاقه، مستعد و جدی نیرو‌های جوان را مورد تقدیر قرار داده و تاکید کرد که باید این نیرو‌ها به تدریج تجربه لازم در این حوزه را پیدا کرده و اتفاق‌های خوب رقم بخورد.

میثم عباسی نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر نیز مسائل اقتصادی را دلیل اُفت کیفیت نمایش‌های کودک و نوجوان دانسته و تصریح کرد که مسائل اقتصادی باعث میشود کارگردان‌ها کمتر به سراغ متخصصان این رشته هنری بروند.

وی ادامه داد: هر نمایشی که بخواهد بفروشد باید به سراغ چهره‌ها برود که آن هم نیازمند اسپانسر است. نمایش‌ها باید کمدی و یا موزیکال باشند که خوب بفروشند. سالن‌های خصوصی امتیازات آزادانه بیشتری می‌دهند که در سالن‌های دولتی رخ نمی‌دهد.

وی جذب اسپانسر و حامی مالی توسط تالار هنر که یک سالن دولتی محسوب میشود را راحت‌تر از سالن‌های خصوصی دانسته و جامعه هدف مشخص و مخاطب خاص داشتن سالن‌های دولتی را یکی از امتیازات آن بر شمرد که باید مورد توجه قرار گیرد.

عباسی پیشنهاد داد که مبلغ ناچیز کمک هزینه دولتی به گروه‌های جوان اختصاص پیدا کند که نمی‌توانند اسپانسر جذب کنند. در این صورت می‌توانیم کار با کیفیت تری از آن‌ها بخواهیم.

وی لزوم تاکید بر تولید نمایش ایرانی و اصیل را یکی از تاکیدات تالار برای گروه‌های جوان عنوان کرده و پیشنهاد داد که گروه‌های پیشکسوت‌تر به سمت جذب اسپانسر بروند که ارتباطات بیشتری دارند.

محسن امیری مدیر تالار هنر نیز در پایان نشست تاکید کرد: تالار هنر باید پاتوق هنرمندان کودک و نوجوان باشد. باید جلسات بیشتری برگزار شود تا هنرمندان مشخص کنند که چه نمایشی شایسته حضور در تالار هنر است.

وی حضورهنرمندان در این تالار را لازمه حیات این تالار دانست و گفت: حمایت دو طرفه می‌تواند اتفاقات مثبتی را رقم بزند.  برای تالار هنر و موفقیت این تالار حاضرم که به سراغ هر نهاد و سازمانی بروم، جلسه بگذارم و از این کار هیچ ابایی ندارم.

انتهای پیام/

ارسال نظر