صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در مسیر عشق...

حجت‌الاسلام شجاعی: آرامش و شادی را باید از امام حسین(ع) آموخت

حجت‌الاسلام شجاعی به موضوع خودشناسی در مکتب امام حسین(ع) اشاره کرد و درباره اینکه چگونه می‌توان با تمام مصائب کربلا باز هم زیبایی دید نکاتی را بیان کرد.
کد خبر : 859301

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، خبرگزاری آنا به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم حسینیه مجازی خود را راه‌اندازی کرد تا در قالب خبر، گزارش، مصاحبه، شعرخوانی مطالبی را به مخاطبان در قالب حسینیه مجازی عرضه کند تا همراهان در مجلس عزای حسینی مهمان باشند.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین محمد شجاعی، طی سخنانی در هیات محبان الرضا علیه السلام (بقعه متبرکه شیخ عبدالله طرشتی) اظهارکرد: بحث درباره خودشناسی بود. اگر انسان بخواهد واقعاً سایر معارف را بشناسد، باید بداند و کلید معارف را بشناسد. خداوند تبارک و تعالی تمام نظام خلقت را با یک ساختار وجودی هندسی و ریاضی تنظیم کرده است و آن ساختار، مثل اعلی یا خلیفه‌الله است. اول او را آفرید و بعد تمام نظام خلقت را آفرید. در قرآن بارها نسبت به این حقیقت تصریح فرموده‌اند. وقتی می‌فرماید: «خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا» (بقره/29)، «وَ سَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا» یعنی اول شما را در نظر گرفتم و بعد زمین و آسمان را برای شما آفریدم.

وی افزود: این ساختار، ساختار انسان است. این ساختار که مثل اعلی و خلیفه‌الله است، کامل‌ترین جلوه خداوند است، چون خداوند یعنی هستی بی‌نهایت است. اگر بخواهید برای الله یک کلمه فارسی پیدا کنید، یعنی هستی بی‌نهایت، وجود بی‌نهایت. الله یعنی کسی که همه جا هست و همه جا را پر کرده است. این هستی یا وجود بی‌نهایت چون بی‌نهایت است، بدون ظهور قابل شناخت نیست. شما هیچ چیز مطلق و بی‌نهایت را نمی‌توانید بدون ظهور و جلوه بشناسید. آیا فیزیکدان‌ها تا به حال انرژی را دیده‌اند؟ خیر. پس شما از کجا می‌گوئید انرژی هست؟ می‌گویند ما با ظهوراتش آشنا هستیم که مثلاً مکانیکی، الکتریکی، گرمائی، سرمائی و... هست، اما خود انرژی امر مطلق است و قابل ارتباط نیست که مثلاً اشاره کنیم و بگوئیم این جناب انرژی است. صوت یک امر مطلق است که باید بیاید و به مخارج حروف بخورد و کلمات و جملات را بسازد و با ساختار فهم شما هم مناسب باشد تا دریافت و فهمیده بشود. بی‌نهایت بدون ظهور، نه قابل شناخت است، نه قابل ارتباط، چون ما بر بی‌نهایت احاطه نداریم.

وی افزود: بنابراین اگر قرار باشد بی‌نهایت شناخته شود و شما با آن ارتباط برقرار کنید، باید ظهور کند. چون خداوند متعال خودش بی‌نهایت است، اولین مخلوقش و اولین ظهورش هم مثل خودش بی‌نهایت است، اما نه بی‌نهایت وجودی، چون ما یک بی‌نهایت وجودی که بیشتر نداریم و آن هم الله است. یک بی‌نهایت ظهوری است و آن هم فقط یک جلوه است. جلوه با ذات فرق می‌کند.

حجت الاسلام شجاعی گفت: هیچ مخلوقی در برابر خداوند از خودش ذات ندارد. ذات یعنی قائم به خود بودن. هیچ موجودی غیر از خداوند قائم به خودش نیست. هیچ موجودی غیر از خداوند ذات ندارد. همه ظهورات و جلوه‌ها هستند. آن مقداری هم که ما از خودمان سراغ داریم، همگی جلوه و عنایت خداوند تعالی است و خداوند می‌تواند این جلوه و ظهور را برگرداند و فانی کند و از بین ببرد. مثل اینکه الان به شما بگویند حرم امام رضا(ع) را تصور کنید. بعد می‌گوئیم حرم امام رضا(ع) را رها کنید و بروید حرم امیرالمؤمنین(ع) را تصور کنید. حرم امام رضا(ع) در ذهن شما به وسیله شما وجود پیدا کرد. تا وقتی که به آن توجه دارید هست، وقتی هم که به آن توجه ندارید، دیگر نیست. هست، ولی در شما فانی است.

نویسنده کتاب «انقلاب اسلامی و آینده آن در جهان» گفت: رابطه ما با خداوند هم همین‌گونه است. رابطه جهان خلقت با خداوند همین‌گونه است. تمام مخلوقات با خداوند همین رابطه را دارند. خداوند عنایت و جلوه و اراده می‌کند و یک جلوه‌ای را به شکل‌های مختلف، پیغمبر(ص)، امیرالمؤمنین(ع)، بهشت، جهنم، زمین، ملکوت، جبروت و... اینها دائماً جلوه‌ها و صورت‌های خداوند هستند: «فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّه»  (بقره/115) قرآن می‌فرماید به هرچه که نگاه کنید، جلوه و ظهور خداست.این جلوه یا ظهور اسامی مختلفی دارد که به آن می‌گویند مثل اعلی یا همان خلیفه‌الله که مظهر خداست. نور محمد(ص) و آل محمد(ص) را هم به آن می‌دهند.

وی با بیان اینکه شاخصه‌های ایمان و انسانیت رحمانیت و رحیمیت، آرامش و شادی هستند، گفت: اینها علامت این است که کسی مؤمن و مسلمان است و دارد خوراک می‌خورد، ولی اگر پیغمبر(ص) به شما بگوید اگر برای دنیا غصه بخوری به جهنم می‌روی، حتماً برای ما راهی گذاشته است که غصه نخوریم. اگر می‌گوید اگر عصبانی بشوی به جهنم می‌روی، حتماً یک راهی گذاشته‌اند که ما عصبانی نشویم و اگر بگوید شما باید رحمان و رحیم باشید، پس به ما قدرتی داده‌اند که بتوانیم رحمان و رحیم باشیم که کینه نداشته باشیم، گذشته به یادمان نیاید، با کسی مشکلی نداشته باشیم.

حجت الاسلام شجاعی یادآور شد: باید ببینیم این فرمول چیست. نمی‌شود که به ما بگویند غصه نخورید و عصبانی نشوید، وگرنه به جهنم می‌روید. پس چه کار کنیم؟ کسی ما را اذیت می‌کند یا دلبستگی‌هائی داریم و از ما گرفته می‌شوند. می‌گوید عاشورا و کربلا را برای همین گذاشته‌ایم که یاد بگیرید. چرا شب عاشورا هرچه بیشتر بلا بر سر امام حسین(ع) می‌آمد خوشحال‌تر می‌شد؟ این همه بلا بر سر حضرت زینب(س) آمد و گفت: «ما رأیت الا جمیلا» چگونه است؟ چگونه غصه نمی‌خوردند و شاد و آرام و باشخصیت بودند و احساس حقارت نمی‌کردند؟ ما باید این را یاد بگیریم.

وی افزود: معرفت نفس یعنی همین. یعنی بفهمی چه کسی هستی و چه قوائی داری و از قوای خودت استفاده کنی تا به شاخصه‌های انسانیت و سعادت برسی. خاصیت هر چیزی در دنیا مشخص است. الله هم یک هستی است و امکان ندارد کسی به او نزدیک شود و آثارش منتقل نشود. الله موجودی است که به قول خود او، هر کسی که به من نزدیک بشود، هم همیشه شاد است، هم همیشه آرام و هم همیشه در لذت است. پس اگر ما در کنار این الله شاد نیستیم، آرامش نداریم و لذت نمی‌بریم، به فرمایش امام صادق(ع) الله ما توهمی است و خودمان او را ساخته‌ایم و الله حقیقی نیست.

انتهای پیام/

ارسال نظر