زاکانی: میراثدار ۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمهتمام در حوزه فنی و عمرانی بودیم
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیرضا زاکانی همزمان با شصت و چهارمین شنبه امید و افتخار و افتتاح بلوار و زیر گذر ۴۵ متری بهار و کنارگذر فتح به آزادگان در سومین نشست خبری تخصصی خود، پاسخگوی پرسشهای اهالی رسانه در حوزه عمران شد.
میراثدار ۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در حوزه فنی و عمرانی بودیم
شهردار تهران در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه در مدتی که در شهرداری هستیم میراثدار ۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در حوزه فنی و عمرانی بودیم، یادآور شد: ما ۱۰ هزار میلیارد تومان را تکمیل و افتتاح کردیم و علاوه بر ۱۰ هزار میلیارد تومان باقی مانده پروژههای جدیدی را نیز آغاز کردهایم.
وی همچنین تصریح کرد: ما امروز در شهر تهران چهار مجموعه بزرگ مقیاس شامل یک آزادراه، دو بزرگراه و چهار کیلومتر مسیر کنار بزرگراهها را دنبال می کنیم؛ آزادراه شهید شوشتری بیش از ۱۶ کیلومتر است که قطعه اولش ۹.۲ کیلومتر بوده و در حال ساخت است که امیدواریم امسال به بهرهبرداری برسد.
زاکانی ادامه داد: بزرگراه بعدی شهید بروجردی است که از سال ۸۹ شروع شده است و دارای دو فاز است که فاز اول و عمده آن امسال افتتاح میشود که با حدود ۶۰ درصد پیشرفت آن را تحویل گرفتیم و دراین مدت اقدامات طوری دنبال شد که افتتاح آن را پیش رو خواهیم داشت.
وی افزود: پروژه بعدی کندروهای بزرگراه آزادگان به طول ۴ کیلومتر است که در دست اقدام است. دیگر پروژهای که در خصوص کارکردهای طراحی شده برای شهر قرار دارد اصلاح ۹۸تقاطع است که ۷۳۰ کیلومتر راه مردم را نزدیک می کند و حدود یک میلیون لیتر مصرف بنزین را کاهش می دهد و کاهش آلودگی هوا و ارائه خدمت بیشتر به مردم را به دنبال دارد. این اصلاح ها ناظر به بزرگراه هایی است که هم اکنون استفاده می شود، اما دسترسی ها و تقاطع های آن اصلاح نشده و این کار باعث می شود که ۷۳۰ کیلومتر راه مردم نزدیک و در واقع ۷۹۳ کیلومتر را به ۵۳ کیلومتر تبدیل می کند.
کاهش ۲۷۲ کیلومتر از مسیر مردم طی ۲سال اخیر
شهردار تهران اضافه کرد: سال گذشته ۱۱ تقاطع کامل و ۸۶ کیلومتر راه مردم نزدیک شد. امسال ۲۳ مورد دیگر هدف گذاری شده که ۱۸ مورد آن را تحویل می دهیم و ۱۸۶ کیلومتر دیکر از راه مردم نزدیک خواهد شد. ۵ مورد دیگر نیز چون معارض دارد وعده آن را برای امسال نمی دهیم. این اصلاح تقاطع ها نیز ایجاد است و پل و رمپ و لوپ را احداث می کنیم و مثلا مربوط به ساخت یک دور برگردان نیست.
زاکانی گفت: موضوع بعدی پروژه تونل شهید متوسلیان به طول ۹.۸ کیلومتر است که از انتهای بزرگراه شهید صیاد قبل از میدان سپاه تا آزادگان ادامه دارد و امکانی را فراهم می کند که این ۹.۸کیلومتر، میانه شهر را نجات می دهد و حدود ۲۵ تا ۳۰ همت نیز برآورد هزینه آن است که گشایش بزرگی برای تهران خواهد شد.
وی بیان کرد: این پروژه در شورای ترافیک مطرح شد و بزرگترین مطلوبیت برای تهران این پروژه خواهد بود.
گشایش بزرگ ترافیکی در مرکز شهر با اجرای پروژه شهید متوسلیان با حدود ۳۰همت هزینه
زاکانی در بخش دیگری از این نشست خبری با بیان اینکه موضوع بعدی پروژه تونل شهید متوسلیان به طول ۹.۸ کیلومتر است که از انتهای بزرگراه شهید صیاد قبل از میدان سپاه تا آزادگان ادامه دارد و امکانی را فراهم می کند که این ۹.۸کیلومتر، میانه شهر را نجات میدهد، گفت: حدود ۲۵ تا ۳۰ همت نیز برآورد هزینه آن است که گشایش بزرگی برای تهران خواهد شد. این پروژه در شورای ترافیک مطرح شد و بزرگترین مطلوبیت برای تهران این پروژه خواهد بود.
وی همچنین خاطرنشان کرد: بال غربی بزرگراه یادگار امام(ره) که تعطیل شده بود، با تفاهم با وزارت دفاع و ارتش انجام شد، به طوری که پادگان جی مورد تفاهم قرار گرفت و امیدواریم بتوانیم تا میدان فتح و پس از آن؛ پروژه را ادامه دهیم.
عبور از ۶۰۰ هزار تن توزیع آسفالت طی ۴ماه اخیر
وی تأکید کرد: ما در این مسیر هم بازسازی کارخانه های موجود را در دستور کار داشتیم و شرایط به سمتی رفت که توانستیم دو کارخانه را به کارخانجات موجود اضافه کنیم. در سال ۱۴۰۰ که نیمی از آن به دوره ما باز می گشت ۵۴۰ هزار تن آسفالت توزیع شده بود و سال قبل کلا ۷۶۰ هزار تن آسفالت توزیع شده بود که از میانگین عبور کردیم. امسال ۱.۵ میلیون تن آسفالت پیش بینی شده که رقم هزینه آن چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.
زاکانی با بیان اینکه عقل سلیم حکم میکند پروژههای زودبازده و موجود را تکمیل کنیم، تصریح کرد: پروژههایی را که دنبال میکنیم تکمیل کننده پروژههای مشخص ماست؛ پروژه متوسلیان سه تا چهار سال زمان میبرد و علاوه بر آن پروژه شهید شوشتری و یادگار امام پروژههای اساسی هستند.
شهردار تهران تأکید کرد: در مورد بزرگراه شهید شوشتری، کل بار رینگ شرقی تهران که از بزرگراه بسیج عبور می کند، شهر را دچار مشکل مضاعف کرده و برنامه ریزی برای رفع آن انجام شده است.
وی با بیان اینکه ما میراث دار مشکلات گذشته هستیم، گفت: بیمارستان شهدای تجریش بیمارستان بزرگی است که سه مشکل درخصوص آن داشتیم؛ علاوه بر عدم دریافت پروانه، حق و حقوق شهر پرداخت نشده که تفاهم کردیم این حق و حقوق پرداخت شود. تنها این پروژه هم نیست که حقوق آن پرداخت نشده و پروژه های دیگری را نیز در سطح شهر داریم. قرار شده در قسمت شمال بیمارستان پارکینگ ساخته شود که در دسترس تر است؛ ساختمان های قدیمی این محوطه نیز به عنوان ساختمان های بیمارستان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.از سمت خیابان شمالی بیمارستان نیز تخریب بخشی از سوله ها صورت می گیرد که آثار سوء و حجم ترافیکی کاهش پیدا کند؛ لذا ما عوارض، پارکینگ و بازگشایی را دنبال کردیم.
زاکانی با بیان اینکه پروژه یادگار امام(ره) فعال است، تصریح کرد: فراز و نشیب های این طرح مربوط به تعارضات ملکی است و در تفاهم با وزارت دفاع قدرالسهم خود را پرداخت کرده ایم و روز دوشنبه نیز با وزیر آموزش و پرورش در مورد دیگر معارض این طرح جلسه ای برگزار خواهیم کرد.
وی با تأکید بر اینکه سه گروه در پروژه تونل شهید متوسلیان کار و مطالعه کردند، یادآور شد: یک ایده تونل دوبل روی هم، دیگری دو تونل کنار هم و ایده سوم ایجاد تونل دو طبقه در نیمی از مسیر و تونل کنار هم در بخش دیگر آن بود؛ بخش اول تا میدان شوش و بخش دوم نیز از میدان شوش تا آزادگان است؛ این نگاه منطقی تر بود و عناصر مختلف برای این طرح پیش قدم بودند و با یکی از پیمانکاران با توجه به قابلیت های آن وارد تفاهم شدیم تا ظرف سه سال خاتمه پیدا کند.
نصب روزشمار پروژهها بعد از دهه اول محرم
انتهای پیام/