احمدی: چالش گریم شخصیتهای «سوران» به خاطر مقطع تاریخی خاص آن بود
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ خبرگزاری علم و فناوری آنا، سریال تلویزیونی «سوران» به کارگردانی سروش محمدزاده محصول مرکز سریال سوره، که چهارشنبه و پنجشنبهها ساعت ۲۲:۱۵ روی آنتن شبکه یک سیما میرود،
«سوران» که داستان زندگی امیر سعیدزاده ملقب به سعید سردشتی را در سالهای ۵۷ تا ۵۹ روایت میکند، قصه عشق و وفاداری به خاک وطن است. این سریال با اقتباسی آزاد از کتاب «عصرهای کریسکان» نوشته کیانوش گلزار راغب، به نوعی اولین اثر درباره تحرکات حزب کومله در کردستان و ادای دین به جغرافیای مظلوم آن خطه است.
مهدی نصرتی، علیرضا جعفری، توماج دانشبهزادی، مریم کاظمی، مصطفی کولیوندی، محمدرضا صولتی، گلنوش قهرمانی، احمد صدفی، هلن نقیلو، روزبه رئوفی، احمد جعفری، علی اکبر اصانلو، ارشیا عبدالهی، آرش نیازی، مدیا ذاکری، حمید محرابی، علیرضا حنفی، شاهو شاهمرادی، سیمین بهفر، مهران نعیمی، با معرفی آسو پاشاپور و با هنرمندی زندهیاد حسام محمودی بازیگران این مجموعه تلویزیونی را تشکیل میدهند.
در همین ارتباط، سیامک احمدی چهره پرداز این مجموعه تلویزیونی در گفتوگو با خبرنگار آنا گفت در روند کار، بخش عمده طراحی شخصیتها و شناسنامهدار کردن آنها برعهده چهرهپردازان است، به چه مواردی توجه کرده است، بیان کرد: از نظر من همه موارد از فیلمنامه شروع میشود، در حقیقت بعد از خوانده شدن فیلمنامه و گفتگو با کارگردان شمایل شخصیتهای تا حدودی مشخص میشود.
وی ادامه داد: به عنوان مثال برای کاراکتر «سوران» شخصیتهای ذهنی مشخص میشود و در مرحله بعد به سراغ انتخاب بازیگرهای نزدیک به کاراکتر میرویم. در حقیقت آن تصویری را که کارگردان به ما از نقش میدهد، به صورت عینی با عکس بازیگران نمایش میدهیم. سپس توضیحات کارگردان درباره کارهایی را که میشود روی صورت، مو، ریش و.. این بازیگر انجام داد، میشنویم و در این گفتگوها به تصویر مشترک میرسیم.
چهرهپرداز سریال «سوران» تصریح کرد: در مرحله بعد توافق با بازیگر انجام میشود و در نتیجه با اضافه شدنش به کار تستهای مختلف روی بازیگر زده میشود و تصاویر مختلفی بدست میآید که در نهایت با نزدیک کردن ذهنیتها آن را به تایید کارگردان میرسانیم تا نتیجه نهایی حاصل شود. تقریبا درباره تمام شخصیتها این شرایط تکرار میشود تا به یکدستی برسیم. در نهایت ناگفته نماند ما به عنوان چهرهپرداز به کارگردان در انتخاب بازیگر کمک خواهیم بود.
احمدی در جواب به این سوال که به عنوان چهرهپرداز تا چه اندازه مبتنی بر متن و چه اندازه مبتنی بر سلیقه عمل میکند، مطرح کرد: به هر حال برای اینکه بفهمیم چه اتفاقاتی قرار رخ میدهد، متن و فیلمنامه اولین مرجع ماست در نتیجه نمیتوان فیلمنامه را در نظر نگرفت، اما آن چیزی که به عنوان سلیقه مطرح میشود، تجربه سالها کار کردن ما با افراد مختلف و دوران دستیاری و مطالعات مربوطه است که سلیقهای را در ما ایجاد کرده است که به همراه فیلمنامه تبدیل به ارزش افزوده کار میشود.
وی درباره همکاری خود با سروش محمدزاده کارگردان «سوران» گفت: همکاری من با سازنده اثر به سالیان قبل و سریال «دیوار به دیوار» باز میگردد و به دلیل سلایق مشابه و انرژی مشترکی که بین ما جریان دارد، این همکاری ادامه پیدا کرد و به «سوران» رسید. ناگفته نماند چالش اصلی ما در سریال مقطع تاریخی خاص آن یعنی اواخر دهه پنجاه بود که در فیلمنامه با آن مواجه بودیم، اما با تحقیقات به عمل آمده و دیدن مستندات این چالشها حل میشد و به تعامل با کارگردان میرسیدیم.
به گفته این چهرهپرداز، یکی از زیباترین بخشهای کار گریم در سینما خلق و ساخت شخصیت و در نهایت جان دادن به کاراکتر است که «سوران» با تکیه بر مستندات تاریخ از این مساله مستثنا نبود.
احمدی درباره رضایتمندی از کار خود بیان کرد: در واقعیت با وجود دو رکن اصلی کار (تهیه کننده و کارگردان) دست من بسته نبود و از خلق چهره کاراکترها کاملا رضایت دارم. امیدوارم مخاطبان تلویزیون، «سوران» را که قصه عشق یک مبارز کُرد به خاک وطنش است و تاریخ اواخر دهه ۵۰ کردستان را روایت میکند، تماشا کنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: لازم میدانم از تهیهکننده و کارگردان به دلیل اعتمادی که به من داشتند، تشکر کنم و به همه عوامل کار که خالصانه در سرما پای این پروژه ایستادند، خسته نباشید بگویم.
انتهای پیام/