صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش و دانش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون آموزش دانشگاه آزاد کرمانشاه در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا مطرح کرد؛

شهرهای به‌ظاهر کم‌برخوردار کانون رشته‌های مهارتی/ گام بلند برای هوشمندسازی رشته‌ها برداشته شد

رضا ابراهیم‌پوریان با بیان اینکه شهرهای به‌ظاهر کم‌برخوردار استان کرمانشاه کانون رشته‌های مهارتی شده‌اند، عنوان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه گام بلندی را برای هوشمندسازی رشته‌ها برداشته است.
کد خبر : 856827

خبرگزاری علم و فناوری آنا ـ حسین بوذری؛ دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه دارای رشته‌های مهارت‌محوری است که دانشجویان علاقه‌مند به این رشته‌ها و کارآفرینی با بهره‌گیری از رشته‌های مهارتی آمایش شده اقدام به تحصیل کرده و بعد از فارغ‌التحصیلی مقدمات اشتغال حتی در مشاغل فناوری و نوآوری را مهیا کرده‌اند.

دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه از معدود مراکز علمی است که رشته‌های مهارتی و کارآفرینی را از سال‌ها پیش بنیان گذاشته و توانسته صدها دانشجوی مهارتی را تحویل جامعه دهد.


بیشتر بخوانید:

توجه ویژه‌ به رشته‌های کارآفرینی در کمربند سبز دانشگاه آزاد اسلامی 


دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه با استفاده از طرح‌های پویش، سرای نوآوری، سامانهای مجازی و مدارس عالی مهارت که هرکدام وزنه‌ای برای این دانشگاه است از پایه اقدام به توانمندسازی دانشجویان با رویکرد تئوری و عملی کرده و سپس آنان را به بازار کار معرفی می‌کند.

از سویی علاوه بر تخصصی‌سازی تدریس رشته‌های مهارتی و کارآفرینی، این رشته‌ها باید در مسیر شاخصه‌های اسلامی (نه غربی) قرار بگیرند و دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه در این مسیر در حرکت است.

برای بررسی استراتژی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه در راستای آمایش و ساماندهی رشه‌های دانشگاهی گفت‌و‌گویی را با رضا ابراهیم‌پوریان معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه ترتیب داده ایم.

ابراهیم‌پوریان درباره استراتژی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه در راستای آمایش و ساماندهی رشته‌های دانشگاهی اظهار کرد: برخی رشته‌های موجود در دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه فاقد دانشجو هستند، بنابراین مقرر شده این رشته‌ها با هماهنگی شورای گسترش استان کرمانشاه و سازمان مرکزی به شهرهایی منتقل شوند که دارای دانشجو هستند.

مزایای جابجایی رشته‌ها در سبد استانی

وی اضافه کرد: این جابجایی رشته‌ها در سبد استانی و شهرستان کرمانشاه می‌تواند منجر به آمایش و ساماندهی رشته‌ها شود و دانشجویان سایر شهرهایی که فاقد رشته‌های مورد علاقه خود نیستند و این رشته‌ها در سایر شهرها وجود دارد بهره‌مند شوند.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه بیان کرد: با آمایش و ساماندهی رشته‌ها می‌توان علاوه بر بهره‌مندی دانشجویان سایر استان‌ها و شهرها از رشته‌های مورد علاقه رشته‌های فاقد دانشجو را هم به سایر شهرها و استان‌ها ارجاع داد و حتی شهرهای به‌ظاهر کم‌برخوردار و کم‌جمعیت کانون رشته‌های مهارتی و برخی رشته‌های مرتبط با کارآفرینی هستند.

ابراهیم‌پوریان یادآور شد: با جابجایی رشته‌ها در سطح کشور می‌توان علاوه بر منسوخ کردن رشته‌های از رده خارج شده، رشته‌های مهارت‌محور را جایگزین آن کرد و این قطعاً در آینده بر اشتغال جوانان در جامعه تأثیر مثبت خواهد گذاشت.

وی درباره اینکه با توجه به حرکت دانشگاه آزاد اسلامی به سمت دانشگاه کارآفرین و مهارت‌محوری، هنوز برخی رشته‌های دانشگاهی منسوخ شده در حال فعالیت هستند، در راستای جذب دانشجویان در رشته‌های مهارت‌آفرینی و کارآفرینی چقدر موفق بوده‌اید و رشد داشته‌اید؟ چنین پاسخ داد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه برای ایجاد مهارت در دانش‌آموختگان و دانشجویان اقدام به تأسیس سراهای نوآوری و مدارس عالی مهارت کرده و این مراکز قطعاً مهارت‌محوری را از سطح شهر و استان به سطح کشور منتقل خواهد کرد.

تعامل آموزشی دانشگاه آزاد و سازمان فنی و حرفه‌ای

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه، مأموریت آینده این دانشگاه در راستای نوسازی رشته‌های دانشگاهی را اینگونه برشمرد که برای فعال بودن رشته‌های کم‌داوطلب اقدام به تأسیس رشته‌های بین‌رشته‌ای و مسئله‌محور براساس نیازهای آمایشی کردیم.

ابراهیم‌پوریان با تأکید بر اینکه مسئله‌محوری یکی از سیاست‌های اصلی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه است، ادامه داد: رشته‌های مرتبط با مسئله‌محوری در مدارس مهارتی و سرای نوآوری تدریس می‌شود و دانشگاه آزاد اسلامی دانشجویان علاقه‌مند را با این رشته‌ها آشنا کرده و برای کار به شرکت‌ها و کارخانجات صنعتی معرفی می‌کند.

ابراهیم‌پوریان تأکید کرد: در این راستا با سازمان فنی و حرفه‌ای تعامل لازم را داریم و رشته‌های مهارتی که در دانشگاه نداریم را با معرفی دانشجویان به سازمان فنی و حرفه‌ای جبران می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا جایگاه رشته‌های جدید آماری (تحلیل داده و هوش مصنوعی) از منظر آینده شغلی دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه مهم برشمرد و گفت: در این راستا ابتدا باید سرای نوآوری را تأسیس کرده و سپس اقدام به راه‌اندازی رشته‌های آماری و مرتبط با هوش مصنوعی کنیم.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه در ادامه توضیح داد: بنابراین تأسیس سرای نوآوری در حوزه معاونت پژوهش در دست اقدام است و در آینده نزدیک دانشجویان علاقه‌مند به رشته‌های تحلیل داده و هوش مصوعی اخبار خوبی در این باره خواهند شنید.

ابراهیم‌پوریان در پاسخ به سؤال دیگر که در راستای به‌روزرسانی و تبدیل شیوه‌های سنتی و کهن مدل‌های آموزشی به شیوه‌هایی که نیاز روز جامعه است، چه اقداماتی داشته‌اید؟ بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه در این زمینه اقدام به مهارتی کردن رشته‌ها با استفاده از طرح‌های پویش، سرای نوآوری، سامانه‌های مجازی و مدارس عالی مهارت کرده است.

وی همچنین برای تغییر فرآیند آموزشی در برخی دانشگاه‌ها که به شاخصه‌‌های غربی اهمیت می‌دهند و شاخصه‌های غربی در این دانشگاه‌ها پیاده می‌شود و تبدیل آن به شاخصه‌های اسلامی و ایرانی گفت: ایجاد تفاهم‌نامه بین حوزه علمیه برای تبادل دانشجو، اسناد ایجاد فرصتهای مطالعاتی استادان و بازنگری سرفصلها از مهم‌ترین این اقدامات است.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه همچنین با بیان اینکه در راستای حرکت به سمت مهارت‌محوری هنوز به ایده‌آل‌ها دست پیدا نکرده‌ایم، تبیین کرد: قطعاً در آینده یکی از دغدغه‌های اصلی این دانشگاه به ثمر نشاندن صددرصد برنامه‌های مهارت‌محوری خواهد بود.

ابراهیم‌پوریان همچنین با تأکید بر اینکه تأسیس رشته‌های جدید مهارتی و کنار گذاشتن رشته‌های منسوخ شده از برنامه‌‌های دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه است، ادامه داد: این موضوع براساس حرکت در راستای سند تحول و تعالی در کمیته‌های تخصصی در دست بررسی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر