صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

«غدیر» یعنی ایجاد همیشگی راه هدایت به سوی کمال

مدرس حوزه با تأکید بر اینکه غدیر ناموس الهی است، بیان داشت: «غدیر» یعنی ایجاد همیشگی راه هدایت به سوی کمال، تعالی و رستگاری است.
کد خبر : 856492

حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین خادمیان؛ مدرس حوزه و کارشناس دینی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و آیین خبرگزاری علم و فناوری آنا با تأکید بر اینکه غدیر ناموس الهی است، بیان داشت: «غدیر» یعنی ایجاد همیشگی راه هدایت به سوی کمال، تعالی و رستگاری است. اعلان آدم ابوالبشر به عنوان خلیفه الله صحنه‌ای از پیش‌درآمد غدیر است.

وی افزود: لحظه پیشنهاد شعیب (ع) به موسی (ع) برای دامادی خود و اجیر شدن پیش درآمدی از غدیر است. لحظه پیشنهاد هارون (ع) توسط موسی (ع) پیشینه‌ای از غدیر است. طلوع خورشید یوسف بر برادران کنعانیان و مصریان، غدیر است و ده‌ها نمونه‌ای دیگر که در منابع معرفتی ثبت شده است، همه این‌ها ظهور غدیر است.

حجت‌الاسلام خادمیان با تأکید بر اینکه مبعوث شدن رسول اکرم (ص) ختم رسالت الهی، واقعه ربانی و مقدس غدیر خم است، ابراز داشت: «غدیرخم» خاتم همه غدیر‌های الهی تا ظهور قیامت است که من از آن با عنوان «غدیر کل» یاد می‌کنم، غدیر کل ناموس الهی است.

وی ادامه داد: در تبیین همین حقیقت یعنی اینکه غدیر ناموس الهی است، می‌توان این کلام بسیار رسا و فصل‌الخطاب حضرت رسول الله (ص) را بیان کرد که فرمود: ولایت امیرالمؤمنین (ع) یک عقد است که عاقد آن خدای سبحان است؛ «اِنّ عَلیا امیرَالمومنین بِولایة مِن اللهِ عَزّوَجَلّ عَقَّدَها لَه فَوقَ عَرشِه».

این استاد حوزه اظهار کرد: به همین خاطر اگر کسی با ولایت و وصایت حضرت امیرالمؤمنین (ع) عقد نبندد یا آن عقد را فسخ کند، از ولایت و عقد خداوند خارج شده و عقد با خدا را شکسته است. غدیر یعنی در عقد الهی ماندن و شکستن غدیر یعنی از خدا طلاق گرفتن.

ایمان به علی ایمان به خدا است

وی گفت: بنابراین خاتم المرسلین (ص) فرمودند: «الکفر به کفر بالله و الشرک به شرک بالله و الشک فیه شک فی الله و الالحاد فیه الحاد فی الله و الانکار له انکار لله و ایمان به ایمان بالله»؛ انکار وصایت علی انکار خدا است و شک به حقانیت علی شک به خدا است و ایمان به علی ایمان به خدا است.

حجت‌الاسلام خادمیان تصریح کرد: قرآن کریم وصایت حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) را رکن رکین هدایت در دنیا و آخرت معرفی می‌فرماید و این مهم در صریح؛ آیه ۶۷ سوره مائده است: «إِنَّ اَللّهَ لایَهْدِی اَلْقَوْمَ اَلْکافِرِینَ»؛ یعنی کسی که کافر به وصایت علی شد، هرگز در چتر و سایه سار هدایت الهی قرار نخواهد گرفت.

دستور است که حداقل ۳ روز برای غدیر جشن بگیریم

وی درباره آداب برگزاری عید غدیرخم افزود: دستوراست که حداقل سه روز را برای یوم‌الله غدیر اعلان عمومی و جشن شکرگزاری برپا کنیم. اصلاً اظهار حقیقت وصایت حضرت امیرالمؤمنین (ع) یک عملی است که همواره حضرت رسول (ص) خود و اهل اسلام را به آن تربیت و موظف می‌فرمود.

این کارشناس دینی خاطرنشان کرد: علامه حلی نقل می‌کند: یکی از اصحاب مشهور که بعد‌ها دارای جایگاهی نیز شد، در غیاب پیامبر اکرم به خاندان رسول الله (ص) توهین زشتی کرد، پیامبر اکرم (ص) به محض شنیدن دستور داد اذان جامعه بدهند و همه را در مسجد جمع کرد و به صورت علنی از فضایل وصی خود سخن فرمود.

وی ادامه داد: آن حضرت در خطبه‌ای رسا حضرت علی را وصی، وزیر و، ولی مؤمنین بعد از خویش معرفی و صریح فرمود: من و علی ناب‌ترین و خالص‌ترین فرزندان عبدالمطلب (ع) هستیم و عترت من پاک‌ترین مخلوقات هستند و من و علی و عترتم بهترین گروه آفریده شدگان هستیم.

حجت‌الاسلام خادمیان با بیان اینکه ره‌پویان غدیر باید عاملان و حاملان حقایق اوامر و نواهی صاحب غدیر کل باشند، اظهار داشت: ره‌پویان غدیر در نماز، روزه، حج، انفاق، عدالت، مهربانی، خوش اخلاقی، خوش زبانی، انصاف، ظلم‌ستیزی، مبارزه با ستمگران، دفاع از هر نوع مظلوم و... باید مثل امام علی (ع) عمل کنند و به تعبیر خود حضرت (ع) شبیه به امیرالمؤمنین باشیم.

تفاوت‌های فرزند غدیر با منکر غدیر

وی گفت: تبلیغ غدیر در بعد رفتاری مهم‌تر از بعد عقیدتی است. برای همین فرمود: «لَوْ أَحَبَّنِی جَبَلٌ لَتَهَافَتَ»؛ اگر کوهى مرا دوست داشته باشد تکه تکه شده فرو ریزد. این یعنی اگر یهودی؛ سنی؛ مسیحی؛ زرتشتی؛ بودایی و ... اگر اخلاق وراثتی ما یعنی اخلاق عظیمی که ما از صاحب غدیر کل به ارث برده‌ایم را ببینند متوجه تفاوت فرزند غدیر با منکر غدیر می‌شوند.

این استاد حوزه بیان داشت: محب علی (ع) کسی است که وقتی زشتی و نقصان و ... می‌بیند مثل شمع آب می‌شود تا رفع زشتی شود. حضرت علی (ع) نسبت به حریم محرم و نامحرم غیور بود. لذا به فرزندش امام حسن (ع) می‌‌فرماید: نسبت به حجاب و ساتر اهل بیت خود سختگیر باش و به مردم بصره که در خیابان‌‌ها زنان و مردان شانه به شانه هم راه می‌‌روند و ... طعنه لعنت خدا بر بی‌غیرت را می‌‌زند. صاحب غدیر کل، نسبت به بیت‌‌المال غیور بود. نسبت به اختلاس غیور بود و آبرویی برای اختلاسگر نمی‌‌گذاشت.

برگزاری غدیر یعنی رفتن به سمت اخلاق غدیری

وی افزود: برگزاری غدیر یعنی به رفتن به سمت اخلاق غدیری یعنی نه به اختلاس، نه به گرانی، نه به رشوه، نه به رانت‌خواری، نه به آقازادگی، نه به بی‌‌حجابی، نه به فساد در هنر و ورزش، نه به طلاق و فروپاشی کانون خانواده. در حکومت صاحب غدیر کل گرانی نبود. با اختلاس و ارتشا به شدت برخورد می‌شد. با طلاق به شدت برخورد می‌شد. حضرت (ع) شخصاً مراقب حفظ کانون خانواده بود و با مردی که زنش را از خانه بیرون کرده بود به شدت برخورد کرد.

حجت‌الاسلام با اشاره به اینکه غدیر آمد تا انسان سالم و صالح تربیت کند، اظهار داشت: خدا رحمت کند مرحوم علامه محمدجواد مغنیه را که در تفسیر خود نوشت: از مطالب قرآن تعجب نکنید از خودتان تعجب کنید که حقایق درست زندگی کردن را قرآن و عترت به ما یاد داده، ولی به آن بی اعتنا هستیم و عمل نمی‌کنیم و هر روز هم از گرفتاری‌های بشریت ناله می‌زنیم.

وی ادامه داد: غدیر کل آمد تا بشریت گرفتار ظلم و ستم نباشد. مهم نیست در روز تحقق واقعه ربانی غدیرخم چند نفر بودند، مگر در زمان مبعوث شدن پیامبر جز خود آن حضرت (ص) و جبرئیل و حضرت امیرالمؤمنین (ع) کس دیگری بود. ولی واقعه مقدس بعثت جهان را برای ابد نورانی کرد. غدیر کل آمده است که نورانیت بعثت را حفظ کند. بنابراین بزرگداشت غدیر و اعلان و تکریم آن به تحقق اهداف آن است.

انتهای پیام/

ارسال نظر