زاکانی: کارخانه تولید آسفالت در منطقه ۱۸ جمع شد؛ کارخانه مدرن جایگزین میشود
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیرضا زاکانی شهردار تهران در شصتمین رویداد امید و افتخار و در آیین افتتاح «کارخانه آسفالت غرب» که صبح امروزدر گرمدره برگزار شد، گفت: در تهران با عقب افتادگیهای بسیاری روبهرو هستیم، این عقب ماندگی باعث آزار شهروندان شدهاست و مدیریت شهری نیز وظیفه دارد در جهت رضایت مردم وضعیت فعلی را بهبود بخشد. تهران امروز از ترافیک بدمسکنی و بی مسکنی، وضعیت نامناسب معابر و …. رنج میبرد.
زاکانی با بیان اینکه به واسطه نبود کارخانههای بزرگ و کارآمد تولید آسفالت، پیش از این نمیتوانستیم متناسب با نیاز تهران در معابر آسفالتریزی کنیم، افزود: اما اکنون با افزایش ظرفیت تولید و افتتاح کارخانههای بزرگ مطابق برنامه سالانه ده درصد معابر تهران آسفالت ریزی خواهد شد.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه سال گذشته قبل از شروع فرآیند آسفالتریزی ابتدا معابر معیوب شهری تهران را شناسایی کردیم و در هر منطقه و ناحیه اولویتهای بهسازی معابر مشخص شد، گفت: امروز یکی از کارخانههای تولید آسفالت قدیمی در منطقه ۱۸ جمع آوری میشود و بناست به زودی به جای آن کارخانهای مدرن با رعایت استانداردهای محیط زیستی جایگزین شود.
زاکانی پیرامون افتتاحیه امروز هم توضیح داد: کارخانهای که امروز افتتاح میشود دارای بالاترین استاندارهای روز دنیاست و در آن هر ساعت ۲۴۰ تن آسفالت با بهترین کیفیت و حداقل آلایندگی تولید میشود. با همین میزان ظرف روزهای آتی کارخانهای دیگر در شرق تهران افتتاح خواهد شد. با مجموع افتتاحیههای امروز تعداد کارخانههای تولید آسفالت در تهران به ۶ عدد خواهد رسید و ظرفیت آسفالت ریزی در معابر تهران به طرز چشمگیری افزایش پیدا میکند. در همین رابطه طی ۲۱ ماه گذشته حدود یک و نیم میلیون تن آسفالت در معابر تهران ریخته شد و از این پس در هر سال حداقل این میزان(یک و نیم میلیون تن) آسفالت ریزی را خواهیم داشت.
زاکانی در پایان گفت: از ۱.۵میلیون تن آسفالتی که برای بهسازی معابر امسال برنامهریزی شده، ۵۰۰هزار تن آن در اتوبانها استفاده خواهد شد؛ مابقی سهم معابر فرعی پایتخت است.
برای بهبود روکش معابر پایتخت بالغ بر ۱۰میلیون تن آسفالت کم داریم
براساس این گزارش، عباس شعبانی، سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در شصتمین رویداد امید و افتخار و در آیین افتتاح کارخانه آسفالت غرب که امروز- ۱۰ تیرماه۱۴۰۲- برگزار شد، اظهار کرد: برای بهبود روکش معابر پایتخت بالا بر ۱۰میلیون تُن کمبود آسفالت داریم.
وی گفت: کارخانهای که امروز به بهرهبرداری میرسد، کمتر از یک اتوبوس تولید آلودگی میکند.
سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: هر ساله ۱۰ درصد از سطح معابر پایتخت معادل ۱۱ کیلومتر مربع به روکش مجدد آسفالت نیاز دارند.
شعبانی اظهار کرد: یکی از چهار تحول شهر تهران که شهردار تهران بر روی آن تاکید دارد، تحول در کالبد شهر بود که نگهداشت شهر و مهمترین آن بحث آسفالت است. دو وظیفه قانونی شهرداری تهران با افتتاح کارخانه آسفالت محقق میشود.
سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران ادامه داد: اگر عمر مفید آسفالت را نزدیک به ۱۰ سال در نظر بگیریم هر ساله ۱۰ درصد از سطح معابر پایتخت معادل ۱۱ کیلومتر مربع به روکش مجدد آسفالت نیاز دارند. با توجه به این حجم، مرمت معابر تهران سالانه به یک و نیم میلیون تن آسفالت نیاز خواهد داشت.
وی ادامه داد: مجموع ۱۱۰ میلیون مترمربع معابر موجود در تهران که معادل بزرگراهی به طول ۵۰۰۰ کیلومتر و عرض ۲۲ متر است در حقیقت حجم بزرگی از نگهداشت را شکل میدهد که خود پروژهای بزرگ محسوب میشود و بناست هر ۱۰ سال یکبار این معابر نگهداشت و مرمت شوند.
شعبانی اظهار کرد: میزان آسفالت پخش و اجرا شده در سطح معابر پایتخت سالانه از ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن بیشتر نرفته است. همین میانگین سالانه که البته به مدد کارخانجات آسفالت سازمان مهندسی و عمران و خرید از بخش خصوصی محقق شده، نشان دهنده عقب ماندگی ۱۰ میلیون تنی در تولید آسفالت است؛ لذا با توجه به اهمیت پروژههای بهسازی معابر شهر تهران، مدیریت شهری بر آن شد تا کارخانه شماره یک آسفالت را در غرب تهران راهاندازی کند.
وی بیان کرد: اقتصاد این کار سه تا چهار هزار میلیارد تومان هزینه در بر دارد.
وی با تاکید بر اینکه ۲۵۰۰ نفر به طور مستقیم در پروسه آسفالت کاری، مشغول هستند، افزود: بیش از ۱۳۰۰دستگاه به طور شبانه روزی مشغول فعالیت هستند و ۱۷۰اکیپ در حال حاضر به آسفالت کاری مشغول هستند.
شعبانی ادامه داد: امروز با افتتاح کارخانه آسفالت و با افتتاح کارخانه بعدی، یک میلیون تن از حجم عقب ماندگی کم میشود.
شعبانی با اشاره به ساخت کارخانه با مونتاژ و حمل سه هزار قطعه، یادآور شد: با توجه به اینکه این کارخانه از یک فیلتر ۹۲۰ متر مربعی و ۷۸۰ بگ فیلتر برخوردار است، میزان ذرات معلق خروجی از آن در پایین ترین سطح ممکن و میزان آلایندگی صوتی هر یک از این واحدها نیز کمتر از ۶۰ دسیبل است و آلودگی آن حداکثر در اندازه یک اتوبوس است و این کارخانه از کارخانههای دوستدار محیطزیست است.
وی خاطرنشان کرد: این دو کارخانه که یکی از آنها در آینده نزدیک افتتاح میشود، یادگاری مدیریت شهری فعلی به آیندگان خواهد بود.
انتهای پیام/