صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

چالش جدید اتحادیه اروپا در قانون‌گذاری هوش مصنوعی/ رقابت‌پذیری اروپا در خطر است

عده‌ای از مدیران شرکت‌های بزرگ فناوری معتقدند قانون پیشنهادی هوش مصنوعی اتحادیه اروپا رقابت‌پذیری و حاکمیت تکنولوژیکی اروپا را به خطر می‌اندازد.
کد خبر : 855494

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز؛ بر اساس نامه سرگشاده‌ای که توسط بیش از ۱۶۰ مدیر اجرایی شرکت‌های مختلف از «رینا» تا «متا» امضا شده است، قانون پیشنهادی هوش مصنوعی اتحادیه اروپا رقابت پذیری و حاکمیت تکنولوژیکی اروپا را به خطر می‌اندازد.

قانونگذاران اتحادیه اروپا در این ماه با مجموعه‌ای از قوانین پیش‌نویس موافقت کردند که در آن سیستم‌هایی مانند «چت جی‌پی‌تی» (ChatGPT) باید محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی را افشا کنند، به تشخیص تصاویر جعل عمیق از تصاویر واقعی کمک کنند و از محافظت در برابر محتوای غیرقانونی اطمینان حاصل کنند.

از زمانی که «چت جی‌پی‌تی» محبوب شد، چندین نامه سرگشاده صادر شده است که خواستار تنظیم هوش مصنوعی و کاهش خطر انقراض بشر توسط این فناوری جدید شده اند.

امضاکنندگان نامه‌های قبلی شامل ایلان ماسک، مدیر عامل «اوپن ای‌آی»، سم آلتمن، و جفری هینتون و یوشوا بنجیو - دو نفر از سه  پدرخوانده هوش مصنوعی بودند.

نفر سوم، یان لیکان، که در متا کار می‌کند، روز جمعه نامه‌ای را امضا کرد که مقررات اتحادیه اروپا را به چالش می‌کشید. سایر امضاکنندگان شامل مدیران مجموعه‌ای از شرکت‌ها مانند شرکت مخابراتی اسپانیایی «سلنکس» (Cellnex)، شرکت نرم‌افزار فرانسوی «میراکل» (Mirakl) و بانک سرمایه‌گذاری آلمانی «برنبرگ» (Berenberg) بودند.

این شرکت ها، همراه با رینا و متا، بلافاصله به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

سدریک او، وزیر سابق دیجیتال فرانسه و یکی از سه سازمان دهنده این نامه به رویترز گفته است: او به همراه ژانت زو فورستنبرگ، شریک موسس لا فامیلیاویچی و رنه اوبرمن، رئیس ایرباس، نامه سرگشاده را سازماندهی کردند.

در این نامه هشدار داده شده است که تحت قوانین پیشنهادی اتحادیه اروپا، فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی مولد به شدت تحت نظارت قرار می‌گیرند و شرکت‌هایی که چنین سیستم‌هایی را توسعه می‌دهند با هزینه‌های بالای انطباق و ریسک‌های مسئولیت نامتناسب مواجه خواهند شد.

این مقررات می‌تواند منجر به انتقال شرکت‌های بسیار نوآورانه به خارج از کشور شود و سرمایه گذاران سرمایه خود را از توسعه هوش مصنوعی اروپایی به طور کلی خارج کنند.

آلتمن از شرکت «اوپن ای‌آی»، که در ماه می‌ تهدید کرده بود در صورت سخت شدن اجرای قوانین هوش مصنوعی، «چت جی‌پی‌تی» را از اروپا خارج خواهد کرد، بعداً موضع خود را تغییر داد و گفت که شرکت برنامه‌ای برای خروج ندارد.

دراگوس تودوراچه، که در تهیه پیش نویس پیشنهاد‌های اتحادیه اروپا مشارکت داشت، به رویترز گفت: من متقاعد شده‌ام که آن‌ها متن را به دقت نخوانده‌اند، بلکه به محرک‌های معدودی که علاقه خاصی به این موضوع دارند، واکنش نشان داده‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر