صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۱۶ - ۰۱ تير ۱۴۰۲

اجلاس سراسری کانون‌های بسیج اساتید دانشگاه آزاد در ایستگاه نهم

نهمین اجلاس سراسری مسئولان کانون‌های بسیج اساتید واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی در مشهد آغاز شد.
کد خبر : 854070

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، نهمین اجلاس سراسری مسئولان کانون‌های بسیج اساتید واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در مجتمع آموزشی فرهنگی امامت مشهد آغاز شد.

رئیس سابق بسیج اساتید کشور چهارشنبه شب در این اجلاس گفت: جنگ امروز جنگی ترکیبی بوده که مقابله با آن نیازمند استاد و انسان ترکیبی است که الان نداریم.

مجتبی زارعی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب روز ملی بسیج استادان را با استاد طراز شهید چمران که انسانی مرکب و تک ساحتی است معرفی کردند، افزود: ایشان شهید چمران را فردی مومن، مجاهد، شجاع، دانشمند، هنرمند، اهل مناجات، دارای روحیه لطیف بی اعتنا به نام و مقام، با انصاف، سرسخت در عین لطافت، چراغ مه شکن دوران فتنه، معرفی کرده که باید به عنوان انسان ترکیبی الگو قرار گیرد.

وی ادامه داد: امام (ره) الگوی یک انسان مرکب است، چون منابع مصرفی وی از جمله عقل، حس، تجربه و عرفان وی، مرکب است و ایشان بر مبنای فکر اصولی شیعی، اجتهاد را محور کار خود قرار می‌دهد و دست به انتخاب می‌زند.

رئیس سابق بسیج اساتید با اشاره به این که امام خمینی (ره) نیز اساسا انقلاب اسلامی را انقلاب مرکب معرفی می‌کند و بر جامعه مبتنی بر اخلاق یونانی سفارش شده ارسطویی، مشکل دارد و آن را نقد می‌کند و می‌گوید این جامعه جامعه‌ای خشک است، اظهار کرد: با توجه به این که انقلاب ما انقلاب ترکیبی است و تک ساحتی نیست، اما متاسفانه انسان‌ها تک ساحتی شده اند و گروه‌های واسط و حلقه‌های میانی در بند نان و قدرت هستند و ظاهرگرا شده و یا به دنبال ارتقا و ترفیع هستند.

وی با اشاره به اینکه سه مکتب فقهی داریم، عنوان کرد: مکتب فقهی سامرا به رهبری میرزای شیرازی و مکتب فقهی نجف به رهبری آخوند خراسانی و سومین مکتب، مکتب امام راحل (ره) که جمع این دو مکتب است.

زارعی با بیان این که امام راحل اهل عمل بود و هنگامی که فتوا میداد به دنبال آن هم می‌رفت، ادامه داد: ایشان بین فقه، فلسفه، تجربه، حقیقت، شریعت و سیاست را با هم جمع کرده است و به عنوان انسان مرکب پیام مرکب و ساختار مرکب تولید و ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه پنج سطح فطرت و کرامت، محبت، فقاهت، سیاست و سطح حراست و حفاظت در موضوع پوشش عفیفانه دخیل هستند، گفت: امام خمینی (ره) هر زمان درباره کشف حجاب و لباس در زمان رضا خان صحبت می‌کنند می‌گویند دشمن نخست سطح فطرت را نشانه گرفته است.

این مسئول با بیان اینکه فطرت یک مکانیزم فرااقلیمی و فراقومی ایجاد می‌کند، افزود: فطرت انسان نیز به گونه‌ای بوده که برهنه آفریده نشده بلکه مسئول آفریده شده است و به او گفته شده خود را بپوشاند.

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی بر مسند قدرت نشسته اند و تن آسایی می‌کنند و سطح فطرت را فراموش کرده اند ادامه داد: متاسفانه امروزه سطوح فطرت و کرامت، محبت، فقاهت و سیاست فراموش شده است و همه بار آن بر دوش سطح حراست و حفاظت است و از پلیس و نیروی انتظامی انتظار دارند که با مسأله حجاب برخورد کند در حالیکه برای این امر باید با زبان فطرت اندیشه کرد.

زارعی در خصوص سطح محبت گفت: محبت واژه قرآنی و درون گفتمانی است و به گفته بزرگان محبت بر عدالت فضیلت دارد چرا که محبت همانند جریان آب است، اما عدالت نیازمند امکانات و انتظامات است.

وی درباره سطح فقاهت گفت: متاسفانه جامعه ما را فقط با سطح فقاهت درگیر کرده اند در حالیکه امام خمینی (ره) از فلسفه و عرفان، تجربه و حس استفاده می‌کرد بنابراین در خصوص احکام دینی نباید فقط علت حکم را بیان کرد بلکه علاوه بر آن باید حکمت آن را هم بیان کرد تا افراد با آگاهی بیشتر به انجام احکام الهی بپردازند.

منشأ مدگرایی در جامعه خودنمایی، تنوع طلبی و رقابت با دیگران است

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی هم در خصوص مد و مدگرایی در اسلام و ایران با بیان این که نوظهوری، تمایز بخشی، حال بودگی و مقبولیت گروهی از ویژگی‌های مد است، گفت: مد، گاهی در پوشش، آرایشات، تزئینات، و ترمیم وجوهات نامتعارف بدن شکل می‌گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد شریفانی افزود: هدف از مد معمولا جلب توجه کردن، کسب تایید اجتماعی، مقبولیت درون گروهی و جبران کمبود‌ها و دیده شدن است و اکثریت مدگرایان زنان، افراد طبقات بالای جامعه، فارغ البال‌ها هستند.

وی ادامه داد: مد شامل ۲ قسم از جمله مدگرایی منفعلانه، هوس پرستانه و هزینه دار و نیز مدگرایی فعال، معقول و هدفمند است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه منشأ مدگرایی در جامعه خودنمایی، تنوع طلبی و رقابت با دیگران است، عنوان کرد: جنسیت، سن، بی نظارتی خانواده، خلا روحی و پایین بودن عزت نفس، مصرف بالای اینترنت و ماهواره، میل به مقاومت در برابر فرهنگ حاکم در جامعه، تهاجم فرهنگی، اصالت دادن به ارزیابی دیگران، ضعف تربیت دینی، رشد شهرنشینی، فعالیت گسترده رسانه ها، از جمله عوامل مدگرایی در جامعه هستند.

وی افزود: تقویت فردگرایی، ظاهرگرایی، لذت جویی سیری ناپذیر، تضعیف اداره و ریاکاری از جمله پیامد‌های منفی مدگرایی است.

شریفانی با بیان اینکه اسلام با اصل مد و مدگرایی به عنوان یک خواسته فطری مخالفتی ندارد، اما میخواهد آن را همانند سایر مسایل فطری سمت و سو دهد، ادامه داد: معیار‌های سلبی مدگرایی در اسلام این است که خلاف عرف زمانه نباشد و غیر معمول و غیر متعارف نباشد.

این مسئول با اشاره به اینکه در قرآن شمار آیاتی که ما را زیور آرایی ظاهری توصیه می‌کنند به تعداد انگشتان دست نیست، اما تعداد آیات در حوزه طهارت معنوی و زیورارایی روحی بسیار است، گفت: زینت درونی نسبت به زینت ظاهری جایگاه والاتری دارد و ارزشمندتر است.

نقطه تمرکز دشمن بر امید زدایی است

رئیس بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی نیز در این اجلاس با اشاره سخنان رهبر در تاریخ یکم خرداد ماه سال ۱۳۹۸ در جمع دانشجویان در خصوص چگونگی گام برداشتن در مسیر تحقق اهداف گام دوم انقلاب گفت: ترسیم صحنه، شناخت جهت گیری حرکت، عوامل امید بخش و نقاط روشن، راهکار، از جمله عناصر لازم است.

حجت الاسلام والمسلمین علی ثقفی با تاکید بر نقش کلیدی امید در تحقق اهداف گام دوم انقلاب با بیان این که امید کلید بازکننده همه قفل‌ها است افزود: متاسفانه امروز با کمبود امید در جامعه مواجه هستیم و نقطه تمرکز دشمن بر امید زدایی است.

وی ادامه داد: در طول تاریخ با یک ستم تاریخی نسبت با زنان مواجه هستیم، ستمی که مردان در ۲ بعد تملک و تحقیر بر زنان تحمیل در سه عرصه فرد، خانواده و اجتماعی تحمیل کردند که این ستم در جاهلیت قدیم و جدید دیده می‌شود.

این مسئول عنوان کرد:، اما انقلاب اسلامی به عنوان یک الگوی نو، کمال فردی، تعادل خانوادگی و تعالی اجتماعی را برای زنان به ارمغان آورد و جایگاه زن را ارتقا داد.

ثقفی درباره مقابله با توطئه دشمن در زمینه موازین شرعی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب گفت: انچه امروز جامعه ما با آن مواجه است ضعف داخلی در رعایت موازین شرعی نیست بلکه توطئه‌ای از جانب دشمن است.

وی افزود: آسیب اصلی کشور در این زمینه ضعف امید است که در راستای امیدافرینی و استحکام پایه‌های امید باید ظرفیت‌ها و عظمت ملت و کشور و پیشرفت‌های که در عرصه‌های مختلف داشته ایم برای مردم بازگو شود و در این راستا باید یک جهاد عمومی صورت گیرد.

این مسئول یادآور شد: ایران کنونی، ایران قوی است که گفتمان‌های پشتیبان آن گفتمان قانون، گفتمان خانواده، گفتمان زن، گفتمان مسولیتی اجتماعی و گفتمان شریعت است.

نهمین اجلاس سراسری مسئولان کانون‌های بسیج اساتید واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی از روز گذشته ۳۱ خرداد آغاز شده و تا جمعه دوم تیر ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر