ملات خمیری سبکوزن برای ساختمانها تولید شد/ حذف آب با این روش جدید
علیرضا بهلولی مدیرعامل یک شرکت دانشبنیان در گفتوگو با خبرنگار علم و فناوری خبرگزاری آنا درباره ملات خمیری تولیدشده توسط این شرکت اظهار کرد: این شرکت تولیدکننده انحصاری نوعی ملات خمیری برای دیوارچینی پروژههای ساختمانی و انواع مصالح دیوارچینی مانند بلوکهای سفالی، بلوک سیمانی، بلوک سبک بلوک AAC یا اتو کلاو است.
وی با بیان اینکه ملات خمیری با انواع متریالها سازگاری دارد، افزود: این محصول در هر مترمربع یک تا ۱.۳۰ کیلوگرم مصرف میشود که معادل ۳۵ تا ۴۰ کیلوگرم ملات سنتی است و باعث کاهش وزن، حذف آب در مرحله سفتکاری و افزایش بهرهوری نیروی انسانی در پروژههای ساختمانی میشود.
مدیرعامل این شرکت دانشبنیان با بیان اینکه محصول با حذف سه تا چهار نفر، بهرهوری نیروی انسانی را در پروژههای ساختمانی بالا میبرد، گفت: یک کیلوگرم از این محصول معادل ۳۵ کیلوگرم ملات ماسه و سیمان بوده که حدود ۳۰ برابر حملونقل را کاهش میدهد، به عبارتی اگر یک تن از این محصول وارد پروژه شود، ۳۰ تا ۳۵ تن ملات ماسه و سیمان از پروژه حذف خواهد شد؛ بنابراین میتواند حملونقل شهری و حملونقل داخل پروژه و همینطور هزینههای اقتصادی را کاهش دهد.
بهلولی اضافه کرد: ملات خمیری در سال ۱۳۹۶ ثبت اختراعشده و در سال ۱۳۹۸ تأییدیه مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی گرفته است. این محصول در پروژههای انبوهسازی و پروژههای داخل شهر قابل استفاده بوده و فرمولاسیون آن در چند مرحله تغییر یافته تا بتواند کارایی مناسبی برای پروژهها داشته باشد.
وی مطرح کرد: استفاده از ملات خمیری در پروژههای انبوهسازی به صرفهتر از ساختوسازها شخصی بوده؛ زیرا زمانی که ارتفاع پروژه افزایش پیدا کند و تعداد طبقات به ۱۰ به بالا برسد انتقال مصالح، هزینه خیلی بیشتری خواهد داشت؛ بنابراین پروژهها برای صرفه اقتصادی محصولی را به طبقات بالا میبرند که هزینهٔ انتقال کمتری تحمیل کند در حالی که در پروژههای شهری که حداکثر ۶ طبقه است این محصول جذابیت کمتری دارد.
مدیرعامل این شرکت دانشبنیان عنوان کرد: قیمت ملات خمیری گرانتر از قیمت ملات سنتی است؛ اما با توجه به مزیتهای آن شامل حذف دو تا سه کارگر، کاهش آلودگی، آب، ماسه و سیمان و هزینه حملونقل در پایان ساخت پروژه ساختمانی در مجموع ۱۰ تا ۳۰ درصد ارزانتر میشود.
بهلولی توضیح داد: استفاده از ملات خمیری در مناطق محروم به دلیل مشکلاتی شامل کمبود آب، مسیرهای صعب العبور برای انتقال مصالح ساختمانی و کمبود نیروی کار بسیار مناسب است.
انتهای پیام/