صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۱:۵۴ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۲
در نشست با استادن همیار فرهنگی مطرح شد؛

از تغییر نگاه در حوزه فرهنگی تا تعلیم و تربیت جامع در کشور 

توجه به ریشه‌های عمیق فرهنگی، تربیتی، آموزشی و ... در حوزه تعلیم و تربیت در نشست استادان «طرح همیار فرهنگ» دانشگاه آزاد بندرعباس مورد ارزیابی قرار گرفت.
کد خبر : 849352

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست صمیمی استادان «طرح همیار فرهنگ» با حضور فرزاد جهان‌بین معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی و هیئت همراه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس برگزار شد.

جهان‌بین در این نشست از رویکرد جدید دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه فرهنگی خبر داد و گفت: برای نقش آفرینی بهتر و مؤثر‌تر در این حوزه باید استادان با دغدغه و حس مسئولیت بیشتری تعلیم را در کنار تربیت عرضه کنند و دیدگاه جامعه را از علم برای مدرک به علم برای توانایی تغییر دهند.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، تغییر نگاه به حوزه فرهنگی را یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های جدید فرهنگی عنوان کرد و رویکرد تعلیم و تربیت جامع را اثربخش‌ترین گزینه در این رویکرد قلمداد کرد و خواستار ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت شد و یادآوری کرد: اگر این چرخه تغییر نکند افول دانشگاه‌ها امری دور از انتظار نیست و این روند فرسایشی اگر در حوزه تعلیم و تربیت ادامه یابد به تدریج شاهد فروپاشی نظام آموزشی خواهیم بود.

این مقام فرهنگی از تجویز نسخه‌های از قبل پیچیده شده فرهنگی به جامعه‌ هدف هشدار داد و بیان کرد: کاهش جمعیت ناگهانی دانشجو در سال‌های ۹۲ تا ۹۷ و خالی بودن ۶ میلیون صندلی خالی در دانشگاه‌ها، در کنار عدم انتخاب رشته ۵۰ درصدی از داوطلبان ورود به دانشگاه و نرخ بیکاری سه برابری تحصیل کردگان در مقایسه با تحصیل نکرده‌ها، خطر جایگزینی آموزش غیر رسمی به جای رسمی نشان می‌دهد که نه خود توانسته ایم از توانمندی‌های اجتماعی خود منتفع شویم و نه توانسته ایم جامعه را منتفع و افکار عمومی جوانان را اقناع کنیم که این پدیده حاصل همان نسخه‌های از قبل پیچیده شده‌ای بوده که بدون شناخت از نوع بیماری به افراد جامعه به یک شکل تجویز شده است.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی نقش آمایش و کسب مهارت تلفیقی در حوزه تئوری و عملی نظام تعلیم و تربیت را مهم قلمداد و تاکید کرد: توجه به آمایش و تلفیق تئوری و عملی از موضوعات مهم در تربیت تخصصی هستند که باید به آن‌ها به صورت کارشناسانه و تخصصی پرداخته شود تا نیاز‌های هر منطقه را با آمایش، نیازسنجی و نگاه تخصصی شناسایی، ارزیابی و هدفگذاری شود و سپس بر اساس نیاز‌های هر منطقه و ظرفیت‌های موجود، تربیت و توانمند سازی نیرو‌های آن منطقه انجام شود. 

وی توجه به تربیت اعتقادی و هویتی را از دیگر مسائل مهم در حوزه تعلیم و تربیت برشمرد و متذکر شد: امروز تربیت اعتقادی و هویتی باید موجب ارتقای سطح اعتقادات و هویت بخشی به افراد جامعه بشود تا شخص بتواند در مسیر تعالی ارزش‌های خانواده و جامعه گام بردارد و خود را فردی موثر و تاثیر گذار در روابط اجتماعی و حل مسائل جامعه بداند.

عضو هیئت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی تربیت اجتماعی را از دیگر موارد مهم برشمرد که نیاز است با بالابردن حس مسئولیت پذیری و واگذاری مسئولیت‌های اجتماعی در خانواده و جامعه موجب بالا بردن توانمندی‌های اشخاص شویم و او را برای مقابله و برخورد با روز‌های سخت آماده کنیم تا بتواند در سنین نوجوانی و جوانی به درک توانایی‌های خود در پیچیدگی‌های اجتماعی نایل شود و در واقع او را به یک تربیت جامع رهنمون شویم.

وی با اشاره به نقش و رسالت دانشگاه در تربیت و تعلیم نیرو‌های کارآمد، کاردان، کارآفرین، مهارت محور و متخصص گفت: مسئولیت اجتماعی دانشگاه در قبال تعلیم و تربیت دانشجو امری مهم و حیاتی است و باید با برنامه ریزی، ایجاد امید و انگیزه، بهره گیری از روش‌های نوین علمی و تأثیرگذار در تربیت تخصصی افراد، هوشمند عمل کنیم و بتوانیم آن جوان را برای حضور مؤثر و تحول آفرین در جامعه آماده کنیم.

جهان‌بین نقش همیار فرهنگ را به عنوان شاه حلقه اتصال دانشجو و دانشگاه مهم ارزیابی و به تغییر گفتمان فرهنگی در دانشگاه اشاره کرد و افزود: در کنار این تغییر گفتمان و هم افزایی اساتید اندیشمند که جهت ارتقا و تأثیرگذاری در حوزه تربیت مهارتی، اجتماعی و اعتقادی دانشجویان صورت می‌گیرد، اصلاح آیین‌نامه ارتقا و ترفیع اساتید نیز از دیگر مباحثی است که به آن پرداخته می‌شود و تغییر مدرس ـ ممتحن به استاد هدایتگر ـ ارزش‌آفرین در دستورالعمل‌ها و آیین نامه در آینده نزدیک مورد توجه قرار خواهد گرفت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس نیز در این نشست با اشاره به توانمندی‌های استان هرمزگان در حوزه آموزش عالی به نقش دانشگاه آزاد اسلامی در این حوزه پرداخت و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین مجموعه آموزش عالی استان است که خدمکات قابل توجهی را در حوزه‌های مختلف به استان ارائه کرده و بیش از نیمی از بار آموزشی استان را به دوش کشیده است.

محمد حسین رنجبر دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان را در ارزیابی عملکرد واحد‌های دانشگاهی ستود و افزود: این دانشگاه در ارزیابی عملکرد رتبه سوم کشوری و در ارزیابی آموزشی مقام اول را کسب نموده است که این نشان از توانایی و شایستگی نیرو‌های خدوم این دانشگاه دارد.

وی رشته‌های پیراپزشکی و پزشکی را نیز از رشته‌های برجسته این استان خواند که در امتحانات تخصصی همواره به کسب بهترین رتبه‌ها در دانشگاه‌های بنام کشود پذیرفته می‌شوند.

این نشست با اظهار نظر اساتید و گفتگویی دوجانبه با معاون فرهنگی دانشگاه و هیئت همراه با استادان همیار فرهنگ انجام و به سؤالات مطرح شده پاسخ داده شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر