واشقانی فراهانی: آیندهپژوهی زمینهساز خلاقیت و نوآوری است/ پژوهش برای پژوهش نمیتواند در اقتصاد موفق باشد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی در نخستین جشنواره کارآفرینان برتر دانشگاهی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان برگزار شد با تاکید بر بیانات مقام معظم رهبری درباره توجه به کارآفرینی در دانشگاهها اظهار کرد: «بر اساس برنامه ششم توسعه، گذر دانشگاه باید از آموزشمحوری به پژوهشمحوری باشد بنابراین دانشگاهها باید سازوکارهایی در این باره داشته باشند که نخستین گام آن آموزش است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: «آنچه آموزش از آن رنج میبرد و دانش آموختگان نمیتوانند نقش خود را نشان دهند، آموزش سنتی است که استاد طرح درس میکند و دانشجویان هم گوش میکنند و مشارکتی در بحث و موضوع درس وجود ندارند.»
وی ادامه داد: «با توجه به اینکه اولین گام کارآفرینی و پژوهشیمحوری شیوه آموزش است، بعضی از رشتهها ایجاد شده است اما فقط با ایجاد رشته کارآفرینی نمیتوانیم دانشآموختگان را با فرهنگ کار آفرینی آشنا کنیم. لازمه این کار این است که دانشجویان در درسها با آن آشنا شوند. لازمه کارآفرینی خلاقیت است و ما باید دانشجویان خلاق و نوآور تربیت کنیم.»
واشقانی فراهانی اضافه کرد: «اکنون در دنیای رقابت ملی و بینالمللی، پژوهش برای پژوهش نمیتواند در اقتصاد یک کشور مؤثر باشد. پژوهش فی النفسه دارای ارزش است اما دانشجویان نسل سوم باید بتوانند دانش خود را تبدیل به ثروت کنند.»
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه اثر بخشی در مراکز آموزش عالی دارای دو مولفه است، گفت: « پژوهش باید به عنوان مرجع علمی در سطح دنیا و منشا اثر در اقتصاد ملی و بینالمللی باشد که لازمه آن این است که پژوهشهای ما هدفمند و ماموریتگرا باشد.»
واشقانی فراهانی تصریح کرد: «پژوهشهای ما پراکنده است، معضل اصلیای که پژوهش از آن رنج میبرد نبود نگاه عمیق در پژوهش است؛ تا زمانی که پژوهش ما پراکنده است این کار جنبه تقلید دارد. اینکه کار دیگران را با اندکی گسترش ادامه دهیم خوب است اما کافی نیست.»
این مسئول دانشگاهی خاطرنشان کرد: «نکتهای که مقام معظم رهبری درباره پژوهش فرمودند، این است که اثر بخشی دانشگاه باید در تبدیل علم به ثروت باشد تا باعث شکوفایی اقتصاد کشور است. ما باید الگوهای موفق را معرفی کنیم، به عنوان نمونه الگوی موفقی که در حوزه تبدیل علم به ثروت موثر بوده دانشگاه استنفورد است.
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات دانشگاه این است که با دانشآموختگان در ارتباط نیست و از ظرفیت آنها استفاده نمیکند، گفت: «یکی از نمونههای داخلی دانشگاههای موفق در کارآفرینی هم دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین است که سه دانشآموخته آن شرکتی به نام تحفهپرداز راهاندازی کردند و اکنون این شرکت حدود 12 میلیارد تومان گردش مالی دارد و برای 350 نفر اشتغال ایجاد کردهاند.»
واشقانی فراهانی افزود: «در دوره جدید مدیریتی دانشگاه آزاد اسلامی، تاکید بر اقتصاد مقاومتی است. با توجه به اینکه این دانشگاه بخش خصوصی است و نمیتواند به اتکای شهریه اخذ شده از دانشجویان به حیات خود ادامه دهد باید در مسیر ایجاد و توسعه شرکتهای دانش بنیان حرکت کند و 20 درصد از منابع دانشگاه از منابع داخلی و 40 درصد از منابع خارج از دانشگاه تامین شود. در دانشگاه استنفورد حدود 25 درصد منابع از محل شهریه است.»
وی ادامه داد: «رسیدن به این هدف با ایجاد مرکزهای رشد و استقرار مراکز دانشبنیان محقق میشود. دانشگاه آزاد اسلامی فضا و امکانات آموزشی لازم را فراهم کرده است و از دانشجویانی که اقدام به ایجاد این مراکز کنند، حمایت مالی میکند.»
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: «علاوه بر حمایت مالی فضا و امکانات هم در اختیار آنها میگذاریم؛ ما باید با ایجاد صندوق، ریسکپذیری شرکتها را کم کنیم.»
واشقانی فراهانی افزود: «مقام معظم رهبری در سیاستهای ابلاغی خود در سال 94 فرمودند که در افق 1404 پنجاه درصد GPD باید از محل شرکتهای دانش بنیان باشد. موتور محرکه اقتصاد مقاومتی شرکتهای دانشبنیان است که این پنجاه درصد جز با ایجاد مراکز رشد و ایجاد شرکت دانشبنیان میسر نمیشود.»
وی با بیان اینکه ما از نظر ثبت اختراع که از بروندادهای اقتصاد علمی است پیشرفت خوبی نداشتهایم، گفت: «دانشگاه کالیفرنیا 1200 و دانشگاه چین 650 ثبت کرده است اما ما نتوانستیم 220 اختراع هم ثبت کنیم.»
انتهای پیام/