صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۳۹ - ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
رویدادی که نیامند جدی گرفتن و بازنگری است؛

جایزه پژوهش سال سینمای ایران و ضرورت پیگیری آثار برگزیده

جایزه پژوهش سال سینمای ایران که ششمین دوره آن امسال برگزار خواهد شد؛ رویداد مهمی است که در صورت توجه جدی مدیران سینمایی می‌تواند راهگشای بسیاری از معضلات این عرصه باشد.
کد خبر : 845743

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری علم و فناوری آنا، چند روز پیش بود که رئیس سازمان سینمایی و رئیس شورای سیاستگذاری جایزه پژوهش سال سینمای ایران، اعضای شورای سیاستگذاری ششمین دوره  این جشنواره را منصوب کرد.

 بر این اساس محمد خزاعی در احکامی جداگانه دکتر اکبر نبوی، دکتر امیررضا مافی، دکتر مسعود نقاش‌زاده، دکتر سیدعلی اصغر تقوی، دکتر رامتین شهبازی، سعید الهی را  به عنوان  اعضای این شورا معرفی کرد. رویدادی که با هدف تقویت بنیه علمی و پزوهشی سینما در عرصه های پیش تولید، تولید، اکران ونقد آثار سینمایی شکل گرفته است.

در سینمای ایران، پژوهش به عنوان امری فرعی درنظر گرفته می‌شود؛ نگاه پژوهشی هنرمندان در تولید آثار بسیار کم‌رنگ است و سینماگران بیشتر بر ذوق و شهود و استعداد هنری تکیه می‌کنند. سینمای ایران باید به این درک برسد که به پژوهش به مثابه پشتوانه حیات خود نیاز دارد. این در حالی است که به نظر می‌رسد هیاهوی سینما بر اتفاقات نظری و پژوهشی سایه انداخته و اندیشه در سینمای ما کم رنگ شده است.

 در این فضا، پیوند پژوهش و سینما کاسته شده است و این مساله را باید به بدنه سینما یادآوری کرد که حیات آن پیوند عمیقی با پژوهش دارد. در سینمای بدون پشتوانه، اغتشاش وجود دارد و برای اینکه این میراث فرهنگی میرا نباشد نیازمند پشتوانه پژوهشی هستیم.

فضای دانشگاهی سینمای ما نیز بیش از آنکه به محتوا بپردازد به فرم و شکل و ساختار پژوهش‌ها اهمیت می‌دهد. این در حالی است که باید بینیم مسائلی که ذهن اندیشمندان را درگیر کرده است، چیست؟ روند پژوهش‌ها به سمت چه موضوعات راهبردی یا کاربردی حرکت می کند و ما باید چه سیاست‌های کلانی بر اساس این کل‌نگری تمهید کنیم؟

** نیاز سینمای ایران به ذائقه‌سنجی از مخاطبان با راهکارهای پژوهشی

در کشور‌های صاحب سینمای صنعتی و در مقوله بازاریابی و اکران، مراکز معتبر پژوهشی وجود دارد که نیازسنجی می‌کنند و کمپانی‌های پخش فیلم و تهیه‌کنندگان از یافته‌های آنان برای اکران فیلم و طراحی فیلم‌های بعدی خود بهره می‌برند. این‌گونه نیست که فیلمی که با بودجه حداقل ۱۰۰ میلیون دلار ساخته می‌شود را هرزمان که فرصت پیش بیاید و در هر سینمایی که خالی باشد اکران کنند و روند فروش هم برایشان مهم نباشد. متأسفانه در کشور ما به دلیل مناسبات غلط تولدی، این رویه وجود دارد. این که آن فیلم چفدر فروش دارد و یا مثلاً چرا توازن جغرافیایی و زمانی گیشه آن مناسب نیست برای تهیه‌کننده و کارگردان اهمیت چندانی ندارد.

رضا چوبینه کارشناس حوزه سینما که تحصیلات خود را در مقطع دکتری در رشته تکنولوژی سینما از دانشگاه «بریستول» انگلستان به پایان برده پیش از این در این باره به خبرنگار آنا گفته بود: این موسسات پژوهشی، حتی روی علائق و سبک زندگی مخاطبان اصلی فیلمی که قرار است اکران شود کار کرده‌اند. مثلاً فیلمی که گروه هدفش جوانان هستند در ساعاتی پخش می‌شود که دانشجویان و دانش‌آموزان در حال برگشت به خانه هستند و یا در سالن‌هایی روی پرده می‌رود که در مسیر حرکت آن‌ها باشد.

وی در ادامه به یک نمونه عملیاتی در این حوزه نیز این چنین اشاره کرده بود: یکی از پروژه‌های اصلی مطالعاتی من در دوره دکتری، بررسی سینما‌های زنجیره‌ای «اودئون» (Odeon) انگلستان است. این سینما‌های زنجیره‌ای معمولاً روی میانگین سنی ۱۸ تا ۲۵ سال کار می‌کنند؛ بنابراین سالن‌هایش را در مراکز خرید مدرن متمرکز کرده است. یعنی در هرکدام از مراکز خرید در شهر‌های انگلستان معمولاً یکی از سینما‌های «اودئون» وجود دارد. ضمن این که بعد از آغاز اکران نیز ارزیابی‌های مستمر از میزان حضور تماشاگران انجام می‌شود؛ یعنی اگر استقبال برخلاف آن براورد اولیه باشد، حتماً در شیوه اکران تجدید نظر می‌کنند و این‌گونه نیست که روال غلط قبلی ادامه پیدا کند. روی همه این عناصر فکر می‌شود، چون باید آن پولی که هزینه شده برگردد.

** جایزه پژوهش سال سینمای ایران چه می‌خواهیم؟

جایزه پژوهش می‌تواند به یک افق گشایی در زمینه های راهبردی بدل شود و البته خود این جایزه و آثار رسیده به آن در ادوار باید تحلیل شوند. دلیل دیگری که می‌توان در این ضرور و لزوم برشناخت، جهت‌سازی و مسیریابی به آن پرداخت،  نیازهای سینمای ما همگام با تحول در شیوه های تولید و اکران پدیدار می‌شود. در چنین شرایطی، لازم است مسیر پژوهش‌ها را بر اساس نیازهای این عرصه برنامه ریزی کرد.

از سوی دیگر، ما دچار فقدان اقتباس‌های سینمایی در ادبیات بومی در سینما نیز هستیم. پژوهش‌های معتبر و کاربردی یم تواندد بخشی از این خلاء بزرگ را حل کنند.

در هر حوزه‌ای باید برنامه‌ریزی‌ها بر اساس پژوهش‌ها انجام ‌شود و در حال نشان دادن مسائل به ما هستند. سینمای بدون پشتوانه پژوهش، سینمای بدون آینده است. سینمای باری به هر جهت که نه می تواند افق داشته باشد و نه می تواند افق‌گشا باشد. البته پژوهش واقعی، پژوهشی است که برآمده از منابع معتبر که بتوانند مبانی نظریه پردازی شوند. ما امروز شدیداً دچار فقدان نظریه پردازی در ساحت فرهنگ و به طریق اولی، سینما هستیم.

سینماگران کمتر خود را نیازمند پژوهش تلقی می کنند و یک خودبسندگی نامبارک در ایشان وجود دارد. شاید آن ها گمان می کنند که نیازی به دانش افزایی ندارند. البته مسیر فقط در شناسایی نیاز به نحو سابجکتیو در ایشان نیست. مدیران و متولیان فرهنگی نیز باید تلاش کنند تا مسیر این ارتباط روشن و سهل شود. با این حال باید گام هایی هر چند کوچک در این زمینه برداشت که جایزه پژوهش سینما بخشی از این  گام های کوچک خواهد بود.

با گذشت ۶ دوره از برگزاری جایزه پژوهش سال سینمای ایران، به نظر می‌رسد هنوز نتایج عملیاتی و کاربردی این رویداد  هنری پژوهشی برای سینما گران ما مشخص نشده است. توجه بیشتر به آثار برگزیده و پیگیری به فرجام رسیدن طرح‌های پژوهشی می‌تواند حلقه مفقوده این زنجیره را تکمیل کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر