صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۱۲ - ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲

غول‌های فناوری ملزم به معرفی سرویس‌های تأثیرگذارشان در بازار شدند

اتحادیه اروپا بر اساس قانون بازارهای دیچیتال، غول‌های فناوری را ملزم به اعلام سرویس‌های تأثیرگذار خود کرد.
کد خبر : 845495

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، قانون بازارهای دیجیتال (DMA) اتحادیه اروپا که در ماه نوامبر پارسال اجرایی شده بود، پس از گذشت شش ماه حالا به مرحله  مشمولیت رسیده است. اکنون شرکت‌های بزرگ با اعلام شرایط سرویس‌های خود، به اتحادیه اروپا اجازه می‌دهند تا درباره سرنوشتشان تصمیم‌گیری کند.

گام مهم بعدی طی ماه‌های آینده رقم خواهد خورد؛ زمانی که کمیسیون اروپا پس از بررسی شرایط شرکت‌ها تصمیم می‌گیرد که کدام کسب‌وکار مشمول  قوانین ضدانحصار  جدید آن‌ها خواهد بود و باید خود را با این مقررات وفق دهد یا جریمه بپردازد.

کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای به مناسبت آغاز فاز جدید این قانون اعلام کرد: «حالا که DMA به مرحله مشمولیت رسیده است، دروازه‌دارهای احتمالی که مشمول آستانه‌های کمّی مشخص‌شده هستند، تا 3 ژوئیه [ 12  تیرماه ] فرصت دارند تا سرویس‌های پلتفرم مرکزی خود را به کمیسیون اعلام کنند.

کمیسیون نیز 45 روز کاری (تا 6 سپتامبر، 15 شهریورماه ) زمان خواهد داشت تا تصمیم بگیرد که شرکت‌ها در چهارچوب‌های مشخص قرار دارند یا خیر و دروازه‌دارها معرفی شوند. سپس دروازه‌دارها شش ماه (یعنی تا 6 مارس 2024، 16 اسفندماه 1402 ) فرصت خواهند داشت تا از پیش‌نیازهای DMA تبعیت کنند.»

براساس قانون بازارهای دیجیتال، گروهی از شرکت‌های بزرگ که تحت عنوان  دروازه‌دارهای اینترنت  مورد خطاب قرار گرفته‌اند، باید از قوانین جدیدی پیروی کنند. این شرکت‌ها با چند معیار مشخص شناخته خواهند شد. مثلاً باید حداقل یک سرویس پلتفرم مرکزی داشته باشند. این سرویس می‌تواند شامل موتورهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی، اپ استورها، پیام‌رسان‌ها، دستیارهای مجازی، مرورگرهای وب و سیستم‌عامل‌ها باشد.

به‌علاوه، این شرکت‌ها باید بازار بزرگی داشته باشند و درآمد سالانه‌شان در منطقه اقتصادی اروپا از 7.5 میلیارد یورو فراتر رفته باشد. البته اگر درآمد آن‌ها در سه سال مالی اخیر به این مقدار نرسیده باشد، چنانچه ارزش بازارشان در سال مالی گذشته حداقل 75 میلیارد دلار باشد، همچنان مشمول این قوانین خواهند بود.

اتحادیه اروپا چندین شرط دیگر را هم در DMA لحاظ کرده است. بااین‌حال، در شرایط حاضر به‌نظر می‌رسد که شرکت‌هایی مثل  اپل، آمازون، گوگل، متا و مایکروسافت  در این دسته قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام/

ارسال نظر