با آغاز فاز جدید قانون اتحادیه اروپا؛
غولهای فناوری باید سرویسهای تأثیرگذار خود را معرفی کنند
قانون بازارهای دیچیتال اتحادیه اروپا حالا وارد فاز جدیدی شده تا غولهای فناوری سرویسهای تأثیرگذار خود را معرفی کنند.
کد خبر : 845227
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، غولهای دنیای فناوری احتمالاً امروز را در تقویم خود ثبت خواهند کرد، چون قانون بازارهای دیجیتال (DMA) اتحادیه اروپا که در ماه نوامبر پارسال اجرایی شده بود، پس از گذشت ۶ ماه حالا به مرحله مشمولیت رسیده است. اکنون شرکتهای بزرگ با اعلام شرایط سرویسهای خود، به اتحادیه اروپا اجازه میدهند تا درباره سرنوشتشان تصمیمگیری کند.
گام مهم بعدی طی ماههای آینده رقم خواهد خورد؛ زمانی که کمیسیون اروپا پس از بررسی شرایط شرکتها تصمیم میگیرد که کدام کسبوکار مشمول قوانین ضدانحصار جدید آنها خواهد بود و باید خود را با این مقررات وفق دهد یا جریمه بپردازد.
کمیسیون اروپا در بیانیهای به مناسبت آغاز فاز جدید این قانون اعلام کرد: «حالا که DMA به مرحله مشمولیت رسیده است، دروازهدارهای احتمالی که مشمول آستانههای کمّی مشخصشده هستند، تا ۳ ژوئیه، ۱۲ تیرماه فرصت دارند تا سرویسهای پلتفرم مرکزی خود را به کمیسیون اعلام کنند. سپس کمیسیون ۴۵ روز کاری ۱۵ شهریورماه زمان خواهد داشت تا تصمیم بگیرد که شرکتها در چهارچوبهای مشخص قرار دارند یا خیر و دروازهدارها معرفی شوند. سپس دروازهدارها ۶ ماه یعنی تا ۱۶ اسفندماه ۱۴۰۲ فرصت خواهند داشت تا از پیشنیازهای DMA تبعیت کنند.»
**اتحادیه اروپا DMA را برای چه شرکتهایی در نظر گرفته است؟
براساس قانون بازارهای دیجیتال، گروهی از شرکتهای بزرگ که تحت عنوان دروازهدارهای اینترنت مورد خطاب قرار گرفتهاند، باید از قوانین جدیدی پیروی کنند. این شرکتها با چند معیار مشخص شناخته خواهند شد. مثلاً باید حداقل یک سرویس پلتفرم مرکزی داشته باشند. این سرویس میتواند شامل موتورهای جستجو، شبکههای اجتماعی، اپ استورها، پیامرسانها، دستیارهای مجازی، مرورگرهای وب و سیستمعاملها باشد.
بهعلاوه، این شرکتها باید بازار بزرگی داشته باشند و درآمد سالانهشان در منطقه اقتصادی اروپا از ۷.۵ میلیارد یورو فراتر رفته باشد. البته اگر درآمد آنها در سه سال مالی اخیر به این مقدار نرسیده باشد، چنانچه ارزش بازارشان در سال مالی گذشته حداقل ۷۵ میلیارد دلار باشد، همچنان مشمول این قوانین خواهند بود.
اتحادیه اروپا چندین شرط دیگر را هم در DMA لحاظ کرده است. بااینحال، در شرایط حاضر بهنظر میرسد که شرکتهایی مثل اپل، آمازون، گوگل، متا و مایکروسافت در این دسته قرار خواهند گرفت.
گام مهم بعدی طی ماههای آینده رقم خواهد خورد؛ زمانی که کمیسیون اروپا پس از بررسی شرایط شرکتها تصمیم میگیرد که کدام کسبوکار مشمول قوانین ضدانحصار جدید آنها خواهد بود و باید خود را با این مقررات وفق دهد یا جریمه بپردازد.
کمیسیون اروپا در بیانیهای به مناسبت آغاز فاز جدید این قانون اعلام کرد: «حالا که DMA به مرحله مشمولیت رسیده است، دروازهدارهای احتمالی که مشمول آستانههای کمّی مشخصشده هستند، تا ۳ ژوئیه، ۱۲ تیرماه فرصت دارند تا سرویسهای پلتفرم مرکزی خود را به کمیسیون اعلام کنند. سپس کمیسیون ۴۵ روز کاری ۱۵ شهریورماه زمان خواهد داشت تا تصمیم بگیرد که شرکتها در چهارچوبهای مشخص قرار دارند یا خیر و دروازهدارها معرفی شوند. سپس دروازهدارها ۶ ماه یعنی تا ۱۶ اسفندماه ۱۴۰۲ فرصت خواهند داشت تا از پیشنیازهای DMA تبعیت کنند.»
**اتحادیه اروپا DMA را برای چه شرکتهایی در نظر گرفته است؟
براساس قانون بازارهای دیجیتال، گروهی از شرکتهای بزرگ که تحت عنوان دروازهدارهای اینترنت مورد خطاب قرار گرفتهاند، باید از قوانین جدیدی پیروی کنند. این شرکتها با چند معیار مشخص شناخته خواهند شد. مثلاً باید حداقل یک سرویس پلتفرم مرکزی داشته باشند. این سرویس میتواند شامل موتورهای جستجو، شبکههای اجتماعی، اپ استورها، پیامرسانها، دستیارهای مجازی، مرورگرهای وب و سیستمعاملها باشد.
بهعلاوه، این شرکتها باید بازار بزرگی داشته باشند و درآمد سالانهشان در منطقه اقتصادی اروپا از ۷.۵ میلیارد یورو فراتر رفته باشد. البته اگر درآمد آنها در سه سال مالی اخیر به این مقدار نرسیده باشد، چنانچه ارزش بازارشان در سال مالی گذشته حداقل ۷۵ میلیارد دلار باشد، همچنان مشمول این قوانین خواهند بود.
اتحادیه اروپا چندین شرط دیگر را هم در DMA لحاظ کرده است. بااینحال، در شرایط حاضر بهنظر میرسد که شرکتهایی مثل اپل، آمازون، گوگل، متا و مایکروسافت در این دسته قرار خواهند گرفت.
انتهای پیام/