صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش و دانش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۳۳ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
گفتگو/ سفر رئیسی به سوریه؛

تحقق دیپلماسی منطقه‌ای به دفع تهدیدهای فرامنطقه‌ای منجر می‌شود

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به سفر رئیس جمهور ایران به سوریه گفت: نگاه سیاست خارجی دولت سیزدهم از ابتدا روی بحث دیپلماسی منطقه‌ای متمرکز بود تا فرصتی برای دفع تهدیدهای فرامنطقه ای فراهم کند.
کد خبر : 844558

«حنیف غفاری» کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره اهمیت سفر رئیس جمهور کشورمان به سوریه، گفت: سفر سید ابراهیم رئیسی به سوریه در مجموعه و در چارچوب دیپلماسی منطقه‌ای دولت سیزدهم و اتکای خاص دولت بر روابط با بازیگران منطقه‌ای، هم‌پیمانان و همسایگان قابل ارزیابی و تحلیل است.

وی با بیان اینکه دو نگاه کلان نسبت به مناسبات منطقه‌ای وجود دارد، اظهار کرد: در یک نگاه، مناسبات منطقه‌ای به مثابه متغیری وابسته به مناسبات فرامنطقه‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: یعنی در این‌ نگاه مناسبات فرامنطقه‌ای نسبت به مناسبات منطقه ارجح است. اما در نگاه واقع بینانه به قدرت منطقه‌ای، اتصال راهبردی بین بازیگران منطقه‌ای و تحقق دیپلماسی منطقه‌ای منجر به کسب فرصت‌ها و دفع تهدید‌ها در خارج از منطقه برای ما خواهد شد.

غفاری بیان کرد: نگاه سیاست خارجی دولت سیزدهم از ابتدا روی بحث دیپلماسی منطقه‌ای متمرکز بود و از سویی بسیاری از ظرفیت‌های منطقه‌ای وجود دارد که احیا نشده‌اند یا در حوزه دیپلماتیک، اقتصادی و همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه به حالت بالفعل نرسیده‌اند.

وی گفت: حرکات موثر و مثبتی که در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد مبنی بر عادی سازی روابط با کشور‌های منطقه‌ مانند عربستان و امارات و همچنین تثبیت موقعیت و قدرت ایران در کشور‌هایی است که  مانند سوریه هم پیمان جمهوری اسلامی ایران هستند.

کارشناس مسائل بین الملل افزود: نباید فراموش کرد که سوریه کشوری است که در طول سال‌های مبارزه با تروریسم تکفیریِ ساخته و پرداخته دست آمریکا و رژیم صهیونیستی، یعنی داعش، همکاری‌های تنگاتنگی با جمهوری اسلامی ایران داشت و متقابلا ما نیز همکاری خوبی با سوریه داشتیم.

غفاری افزود: در نهایت، شاهد در هم شکستن خلافت خودخوانده داعش و از بین رفتن گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق هستیم که این امر منجر به تامین امنیت این همکاری‌ها و هم افزایی‌ها شد.

وی در پایان تاکید کرد: قطعاً ایران و سوریه به عنوان دو بازیگری که شریک راهبردی یکدیگر محسوب می‌شوند و به عنوان دو بازیگر اصلی محور مقاومت، همکاری‌های خود را در ابعاد گوناگون ادامه خواهند داد و روابط ما فراتر از همکاری و درواقع یک نوع هم افزایی در منطقه است. ثمرات این موضوع هم متوجه منطقه و دو کشور ایران و سوریه خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر