محصولی دانشبنیان که به چالش ۱۰ساله صنعت غذایی کشور پاسخ میدهد
گروه استانهای خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ با ارزیابی و سطحبندی صورت گرفته برای مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی و تأیید شورای سیاستگذاری و راهبری مراکز رشد دانشگاه، مجوز فعالیت ۲۶ مرکز رشد این دانشگاه بهتازگی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صادر شد که یکی از آنها مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان بود.
مهدی عسکریکیا مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا در تشریح فعالیتها و برنامههای این مرکز بیان کرد: مرکز رشد واحد همدان سال ۹۲ و با توجه به اینکه بخش زیادی از صنایع موجود در استان همدان در حیطه صنایع تبدیلی قرار میگیرند و ساخت دو خودرو برقی در آن سال با تمرکز بر صنایع تبدیلی و فناوریهای مرتبط با مهندسی خودرو آغاز به کار کرد و در گذر زمان تغییر در اساسنامه در چیدمان ساختار ایجادشده و در نهایت در حوزههای مختلف به جامعه دانشگاهی و صنایع استان در حال خدمترسانی است.
وی که بیش از ۱۱ سال سابقه کار مستقیم و ۱۰ سالی مشاور صنعت را در کارنامه اجرایی خود دارد در پاسخ به این سؤال خبرنگار آنا که اکنون میزبان چه تعداد هسته، واحد فناور و شرکت دانشبنیان در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی همدان هستید، اظهار کرد: اکنون در مرکز رشد واحدهای فناور این دانشگاه میزبان پنج واحد فناور، دو شرکت دانشبنیان و هفت هسته فناور هستیم.
مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی همدان عنوان کرد: جدیدترین فعالیت این مرکز رشد که جزء اهداف کوتاهمدت بوده برگزاری ایونتهای جذب ایده است و در این راستا به دنبال جذب حداکثری ایدههای استارتآپی بین دانشجویان و استادان دانشگاه هستیم. با استادان حوزه کارآفرینی هم صحبت شده که پروژه درس کارآفرینی در دانشگاه مبتنی بر تیمسازی و روشهای تیمسازی برای استارتآپها به دانشجویان ارائه شود.
عسکریکیا مطرح کرد: مأموریت مهم دوم در مرکز رشد تبدیل هسته و واحدهای فناور به شرکت دانشبنیان و فناور بوده که مسیر برای انجام این فرایند روشن و آشکار است. امروز به سمتی حرکت کردهایم که برای هر میز و هسته فناور مستقر در مرکز رشد میتوان کد اختصاصی و کد پستی گرفت.
وی در پاسخ به خبرنگار آنا که آیا در دوره مبارزه با کرونا توسط واحدهای فناور مرکز به تولید محصولی دست یافتید؟ توضیح داد: در دوران کرونا فعالیتهای خوبی در مرکز رشد همدان صورت گرفت. نخستین مرکز رشد در کشور بودیم که رویداد ایده شو را با موضوع کرونا با عنوان «کرونا تک همدان» برگزار کردیم که ایدههای خیلی خوبی در آنجا مطرح شد و حتی از کشور آلمان ایدهپرداز داشتیم . یکی از هستههای فناور توانست در ایام پاندمی کرونا با استفاده از روش تخمیری از شکر برای مصارف دانشگاه الکل تهیه کند.
فعال حوزه فناوری درباره جدیدترین محصول مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد همدان گفت: ربات تشخیص آلودگی در صنایع غذایی مهمترین تولید دانشبنیان در مرکز رشد همدان است که بهعنوان یکی از ۳۰ طرح برتر ملی در هفته پژوهش سال گذشته مطرح شد؛ این ماشین پاسخگوی چالش ۱۰ ساله صنعت مواد غذایی در ایران به شمار میرود که برای نخستین بار در ایران با کمک هوش مصنوعی طراحی و ساخته شده و سرعت خط تولید را چهار برابر افزایش میدهد.
وی تبیین کرد: مشکل عمده در حوزه تجاریسازی محصولات فناوری این است که فناوریها به حوزه تولید انبوه را پیدا نمیکنند، تولیدات مراکز رشد، محصولاتِ با کارایی بسیار بالایی هستند؛ اما ضریب بازارپسندی کمی دارند. بهترین راهحل این است که در آغاز امر، ایدها را با سرمایهداران شریک شد یا به فروش رساند یا فراینده ایدهپروری را به خوبی یاد بگیریم تا در نهایت بتوانیم ایدهها را تجاریسازی کنیم.
مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد همدان در بخش دیگری از گفتوگو با آنا تشریح کرد: به نظر میرسد در بخشهای مختلف دانشگاه مأموریت مرکز رشد را نمیشناسند و آگاهی چندانی از نحوه فعالیت و کارکرد این مراکز ندارد، دانشگاه آزاد اسلامی بنگاه خودگردان از لحاظ اقتصادی بوده و طبیعی است که بخشهای مختلف از منظر خودشان به موضوع نگاه میکنند؛ اما مرکز رشد، مرکز حمایتی و راهانداز هسته و شرکتهای دانشبنیان است و برای اینکه ایده یا محصول تجاری در اختیار شواری اقتصاد در دانشگاه قرار بگیرید، ابتدا باید یکسری هزینه را متقبل شود.
عسکریکیا اضافه کرد: از همه مدیران مراکز رشد کشور این انتظار است که مزیتهای نسبی استان محل فعالیت خودشان را به خوبی بشناسند و وارد حوزههای کاری مرتبط شوند بهعنوان نمونه در استان همدان سالها فکر میکردیم همدان، استان کشاورزی بوده که مشکل بیآبی به وجود آمد و اکنون همه اعلام میکنند که همدان استان پیله وریست، استان بازرگانی و استان تجاری است و میتوانیم در واقع در همدان زنجیره اتصال فنبازارهای مختلف باشیم.
وی تأکید کرد: با همه وجود تلاش میکنیم فرهنگی ایدهپردازی را در حوزه فناوری ایجاد کنیم و اساساً ایدهپردازی و اهمیت باید بین دانشجویان و اعضای هیئت علمی رسوخ کند.
گفتگو: مهدی صفرزاده
انتهای پیام/