صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۰۰ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۲
چالش‌های کسب‌وکار (۱۷)؛

تفاوت میان کوچینگ و منتورینگ را بدانید

ساختار و نتیجه فعالیت کوچ‌ها و منتور‌ها برخلاف مهارت‌های مشابه با یکدیگر متفاوت است.
کد خبر : 841100

به گزارش خبرنگار گروه خانه خلاق خبرگزاری آنا، یکی از متداول‌ترین سوالات که در میان مردم رایج است، تفاوت میان منتورینگ و کوچینگ است. در حالی‌که مهارت‌های موردنیاز منتور‌ها و کوچ‌ها مشابه هستند، ساختار و نتیجه فعالیت آن‌ها کاملا متفاوت است. آن‌ها از ابزار‌های توسعه حرفه‌ای برای راهبرد عملکرد خود استفاده می‌کنند.

کوچینگ یا فدراسیون بین‌المللی مربیان به معنای مشارکت با مشتریان در یک فرآیند فکری و خلاقانه است که از طریق الهام‌بخشی، پتانسیل شخصی و حرفه‌ای خود را به حداکثر می‌رسانند.

اگر بخواهیم یک تعریف ساده و گسترده از منتورینگ داشته باشیم به یک مشاور باتجربه و قابل اعتماد می‌توان اشاره کرد. به بیان دیگر، سیستم آموزش کارکنان که بر اساس آن یک فرد ارشد، با تجربه‌تر یا مربی به عنوان مشاور یا راهنما برای یک جوان منصوب می‌شود.

کارآموز مربی، مسئول ارائه پشتیبانی و بازخورد در خصوص فردی است که مسئولیت او را بر عهده دارد. بسیاری از سازمان‌ها برنامه‌های مربیگری درون سازمانی، ارائه می‌دهند، اما مربیان اغلب به عنوان بخشی از یک برنامه آموزش رهبری با منتور‌ها خارج از سازمان خود کار می‌کنند.

صاحبان یک شرکت، کوچ‌ها و منتور‌ها را بر اساس تخصص در صنعت بانکداری، مراقبت‌های بهداشتی، تولید، تخصص موقعیت بازاریابی، امور مالی، منابع انسانی، مجموعه مهارت سخنگوی، رئیس کمیته، مجری کنفرانس یا سایر تخصص‌های ارزشمند برای کار با متخصصان دیگر انتخاب می‌کنند؛ که این انتخاب می‌تواند زندگی یک حرفه‌ای را مانند خدمات اجتماعی یا خدمات هیئت مدیره بهبود ببخشد.

صاحبان شرکت برای استفاده از کوچ‌ها و منتور‌ها باید هدف‌های مشخصی را در نظر بگیرند. منتور‌ها و کوچ‌ها به روش‌های مختلف به متخصصان کمک می‌کنند تا به اهداف خود دست یابند. در واقع، برخی از متخصصان بسته به اهداف مورد نظر خود از چندین کوچ یا چند منتور در طول حرفه خود استفاده می‌کنند. در کوچینگ و منتورینگ، اعتماد، احترام و رازداری در خط مقدم رابطه قرار دارد.

**چه زمانی از کوچ‌ها استفاده کنیم؟

صاحبان شرکت برای توسعه استعداد‌های اولیه با یک مهارت جدید خاص می‌توانند از کوچ‌ها استفاده کنند. کوچ‌ها برای توسعه کسب‌وکار‌ها می‌توانند حرفه‌ای با تجربه را با یک مهارت جدید یا تازه تقویت کنند. به افرادی که انتظارات یا اهداف را برآورده نمی‌کنند، کمک ویژه‌ای می‌کنند. کمک به رهبران در رویارویی با تغییرات بزرگ از طریق ادغام یا اکتساب از دیگر وظایف کوچ‌ها محسوب می‌شود. آن‌ها یک متخصص را برای پیشرفت در سازمان آماده می‌کنند.

**چه زمانی از منتور‌ها استفاده کنیم؟

نقش منتور‌ها در یک شرکت بسیار سازنده و مفید است. متخصصان با استعداد را تشویق می‌کنند تا بر پیشرفت شغلی یا زندگی خود متمرکز شوند. افراد از منتور‌ها برای مشاهده آنچه در حرفه و زندگی آن‌ها مشاهده می‌شود، الهام می‌گیرند. آن‌ها توسعه رهبری حرفه‌ای را تقویت می‌کنند. انتقال دانش از متخصصان ارشد به یک شخص حرفه‌ای جوان ممکن می‌شود. توسعه‌دهندگان همچنین از فرآیند منتورینگ به عنوان مقدمه‌ای برای برنامه‌ریزی جانشین‌پروری استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/۳۰۰۴/

انتهای پیام/

برچسب ها: کسب‌وکار کوچینگ
ارسال نظر