صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۵۶ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۲
توسط محققان ایرانی انجام شد؛

ضدیخ بدنه هواپیما؛ ساخت ایران در رقابت با نمونه‌های مشابه گران خارجی

پیش از این، ماده ضدیخ بدنه هواپیما از خارج از کشور، تأمین می‌شد که هزینه و شرایط سختی را ایجاد می‌کرد؛ بنابراین تولید ضدیخ بدنه هواپیما در کشور می‌تواند گامی مهم و مثبت در صنعت هوایی کشور باشد.
کد خبر : 840955

به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، استفاده از ضدیخ برای بدنه هواپیما، شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما سطح بال‌های هواپیما به دلیل قرارگرفتن در معرض سرما و شرایط هوایی خاص، مستعد تشکیل یخ و یخ زدگی است؛ لذا در شرایطی که بدنه هواپیما دچار یخ زدگی شده است، مخاطراتی برای پرواز به وجود می‌آید.

در قوانین رسمی، آمده است که اگر سطح بدنه و بال‌های هواپیما دچار یخ زدگی باشد، هواپیما مجوز پرواز نخواهد داشت و همین موضوع، لزوم بررسی و حل این مشکل را دو چندان می‌کند. به همین منظور، اگر احتمال یخ زدگی وجود داشته باشد، پیش از پرواز، روی بال و بدنه هواپیما، ضد یخ پاشیده می‌شود.

پیش از این، ماده ضد یخ بدنه هواپیما از خارج از کشور، تأمین می‌شد که هزینه و شرایط سختی را ایجاد می‌کرد. تولید ضد یخ بدنه هواپیما در داخل کشور می‌تواند قدمی مهم و مثبت در صنعت هوایی کشور باشد.

با توجه به اهمیت و حساسیت این موضوع، صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، از پژوهش نسیم نایب پاشایی حمایت کرده که در آن ماده ضد یخ سنتز و تولید شده و سپس با نمونه‌های مشابه خارجی مقایسه می‌شود.

نتایج آزمایشات پس از سنتز این ماده ساخت داخل، نشان داد که ماده ضد یخ سنتز شده با نمونه خارجی، تطابق زیادی دارد که نوید تجاری‌سازی این محصول را در کشور می‌دهد.

در مرحله دوم این پژوهش، نانو ذراتی به ماده ضد یخ تولید شده، افزوده شد تا عملکرد این ضد یخ بهبود پیدا کند.

لازم به یادآوری است که هرگونه تغییر در ماده ضد یخ، مستلزم این است که خاصیت‌های فیزیکی این ماده مثل نقطه انجماد و کشش سطحی تغییر نکند، در غیر این صورت، پرواز دچار مشکل می‌شود.

در این مرحله نیز با آزمایش‌های مختلف، مقدار بهینه، نانو ذرات افزودنی به دست آمد که افزودن این نانو ذرات به ضد یخ، به بهبود ضد یخ نیز کمک می‌کند و البته از لحاظ اقتصادی نیز به صرفه است و می‌تواند، به داشتن یک آینده روشن در صنعت هوایی کشور کمک کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر