صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۱:۳۷ - ۰۶ فروردين ۱۴۰۲
دانستنی‌های گردشگری؛

چطور از تهران راهی کویر مرنجاب شویم؟

در کشور پهناور ما ایران زمین کویر‌های متعددی وجود دارد که همه ساله بسیاری از علاقمندان به کویر را جذب خود می‌کند و یکی از این کویرها، کویر مرنجاب است.
کد خبر : 837349

به گزارش خبرگزاری آنا، اگر اهل سفر و گشت گذار باشید و یا بدنبال ثبت لحظاتی زیبا در کویر‌های ایران قطعا نام کویر مرنجاب به گوشتان خورده است.

کویر مرنجاب در شمالی‌ترین بخش استان اصفهان واقع شده و در جوار جاذبه‌های کویرگردی دیگری از جمله دریاچه نمک، کویر مسیله، پارک ملی کویر و نوار بند ریگ قرار گرفته است.

کویر مرنجاب دارای آب‌و‌هوایی نسبتاً معتدل است و با توجه به این موضوع یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کویرگردی و کمپ محسوب می‌شود.

قسمت عمده کویر مرنجاب پوشیده از تپه‌های شنی و ریگزار است و می‌توان گفت این کویر از نظر پوشش گیاهی بسیار غنی است.

عمده پوشش گیاهی منطقه شامل گیاهان شورپسند از جمله درخت‌های گز، تاغ، بوته‌های قیچ، ارته، اسکنبیل، دم گاوی است.

اگر بخواهیم به موقعیت مکانی این کویر اشاره کنیم باید اینطور گفت که، کویر مرنجاب آران و بیدگل در شمال شهرستان آران و بیدگل در استان اصفهان قرار گرفته است و از شمال به دریاچه نمک آران و بیدگل، از غرب به کویر مسیله و دریاچه‌های نمک حوض سلطان و حوض مره، از شرق به کویر بند ریگ و پارک ملی کویر و از جنوب به شهرستان آران و بیدگل محدود می‌شود.

مسیر‌های دسترسی به کویر مرنجاب

فاصله تهران تا کویر مرنجاب در حدود ۲۷۰ کیلومتر است.

در همین فاصله کوتاه بین کویر مرنجاب و تهران به همراه امکانات مناسبی که در این کویر وجود دارد آن را به مقصدی محبوب میان ساکنان تهران و شهر‌های اطراف آن تبدیل کرده است.

شهر‌های کاشان و آران و بیدگل در استان اصفهان دارای دسترسی مناسب به کویر مرنجاب هستند و با توجه به این موضوع و بسته به محل اقامتتان می‌توانید، بهترین مسیر را برای ورود به استان اصفهان و در نهایت رسیدن به کویر مرنجاب انتخاب کنید.

فاصله آران و بیدگل تا کویر مرنجاب در حدود ۴۰ کیلومتر است و از خروجی آران و بیدگل یک جاده اختصاصی به‌سمت کویر مرنجاب وجود دارد. برای رسیدن به کویر مرنجاب از شمال آران و بیدگل در بلوار ارتش تا میدانگاهی بزرگ ادامه دهید و در مسیر مستقیم به جاده مرنجاب وارد می‌شوید.

البته با ماشین‌های معمولی نیز می‌توان این مسیر را طی کرد؛ اما باید توجه داشته باشید که آرام رانندگی کنید. پس از آنکه به دو راهی دریاچه نمک رسیدید باید به‌سمت راست بروید که پس از طی فاصله‌ای کوتاه به کمپ مرنجاب می‌رسید.

توجه داشته باشید که برای تردد در میان کویر مرنجاب باید حتما از ماشین‌های آفرود استفاده کنید.

بهترین زمان برای سفر به کویر مرنجاب

گردشگران و علاقمندان به کویر می‌توانند در هر روزی از سال به کویر مرنجاب سفر کنند، اما این نکته را مدنظر قرار دهید که بهترین و مناسبترین زمان برای سفر به کویر مرنجاب فصل پاییز و زمستان (فصل پاییز تا اوایل بهار) است؛ زیرا در اواخر فصل بهار و فصل تابستان دمای هوا در این منطقه افزایش پیدا می‌کند و در نهایت آفتاب سوزان، تعرق زیاد و تشنگی بیش از حد به شما هدیه خواهد داد و با توجه به این موضوع بهترین فصول برای سفر به کویر مرنجاب پاییز و زمستان تا بتوانید از چشم انداز‌های طبیعی این کویر لذت ببرید.

اما بد نیست این نکته را نیز بدانید که، هوای روز کویر مرنجاب در فصل زمستان هوای معتدل است، اما شب‌های کویر مرنجاب سرد و طاقت فرسا است پس با توجه به این موضوع اگر قصد دارید در فصل زمستان از این کویر نارنجی رنگ بازدید کنید، حتما اقامت در کاروانسرای کویری را در برنامه خود داشته باشید، زیرا کمپ مناسب شب‌های سرد کویر مرنجاب نیست.

 

 

انتهای پیام/

ارسال نظر