صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۵۴ - ۱۳ فروردين ۱۴۰۲
رئیس انجمن آموزش عالی در گفت‌وگو با آنا؛

پیشگیری از توزیع نامتوازن استعداد‌ها تنها در حد شعار برای وزارت علوم است

رئیس انجمن آموزش عالی ایران گفت: در جامعه با توزیع نامتوازن استعداد‌ها رو به رو هستیم و پیشگیری از این معضل فقط شعار وزارت علوم بوده و عملی نمی‌شود. 
کد خبر : 835790

ابراهیم صالحی عمران رئیس انجمن آموزش عالی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، درباره توزیع نامتوازن استعداد‌ها گفت: بیشتر دانشجویان در تعداد محدودی از رشته‌ها تحصیل می‌کنند. 

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد دانشجویان تنها در ۳۰ رشته تحصیل می‌کنند، تاکید کرد: استعداد‌ها در همه رشته‌ها درس نمی‌خوانند و به اینصورت توزیع‌ها متناسب نیستند؛ چرا که دانشجویان در همه رشته‌های مختلف می‌توانند ادامه تحصیل دهند و نباید فقط یک رشته را مدنظر قرار داد. 

صالحی عمران تصریح کرد: نگاه به پدیده کنکور نشان می‌دهد که باانگیزه ترین، باهوش‌ترین و مستعد‌ترین دانش آموزان در رشته‌های تجربی تحصیل می‌کنند. همچنین، توسعه آموزش عالی و دانشگاه‌ها اسیر تقاضای اجتماعی است و به همین علت توزیع استعداد‌ها در رشته‌های تحصیلی منطقی نیست. 

** کاریکاتوری شدن پیشرفت جامعه؛ نتیجه توزیع نامتوازن استعداد‌ها

رئیس انجمن آموزش عالی ایران ادامه داد: رشته‌های علوم پایه در توسعه علمی کشور نقش بسزایی دارند و باید وزارت علوم با بدنه آموزش و پرورش، ساختار‌های اقتصادی و اجتماعی برای توزیع بهتر و متعادل‌تر نیروی انسانی در نقش‌های مختلف برنامه ریزی کنند، در غیر اینصورت رشد جامعه به صورت کاریکاتوری می‌شود، یعنی بخشی از کشور پیشرفت می‌کند و در قسمت دیگر اتفاقی صورت نمی‌گیرد. 

صالحی عمران تاکید کرد: اگر فکری به استعداد‌های جامعه نکنیم و موازنه‌ای صورت نگیرد در آینده با کمبود نیروی انسانی و پیشرفت نکردن توسعه علم در بیشتر بخش‌ها مواجه می‌شویم و همچنین در برخی رشته‌های علوم پایه با کمبود نیروی علوم انسانی روبه رو می‌شویم. 

رئیس انجمن آموزش عالی ایران افزود: هیچ برنامه‌ای در ساختار وزارت علوم یا در سیستم‌های آموزش عالی کشور برای توزیع متوازن استعداد‌ها دیده نشده است و این موضوع تنها در حرف خلاصه شده و جزو برنامه‌های استراتژیک آن‌ها نیست و به عنوان شعار مطرح می‌شود. 

 

انتهای پیام/

ارسال نظر