صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۰۰ - ۱۷ اسفند ۱۴۰۱
در گفت‌وگوی آنا با عضو هیئت علمی دانشگاه تشریح شد؛

نشانه‌­های خانواده منتظر در زمان غیبت امام عصر(عج) چیست؟‌

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بالابردن سطح دانش مهدوی و امر به معروف و نهی از منکر در چارچوب خانواده را از مهم‌­ترین شاخصه­‌های معرفتی و تربیتی دانست.
کد خبر : 834230

اعظم مظفری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا در لنگرود با بیان اینکه مهدویت اصلی خدشه‌­ناپذیر مورد باور و اعتقاد بین همه مذاهب اسلامی است با اشاره به ویژگی‌ها و شاخصه‌های معرفتی، تربیتی خانواده منتظر و چگونگی دسترسی به این ویژگی‌ها اظهار کرد: از آنجا که «انتظار» مهم‌­ترین مقوله‌­ دینی در تشیع محسوب می‌­شود و ترویج فرهنگ انتظار در خانواده‌‌ها، نقش مهمی در تربیت دینی جامعه اسلامی دارد، اطاعت از ولی امر مستلزم مقدماتی است که این مقدمات باید در نهاد مقدس خانواده پایه‌­گذاری شود.

وی اضافه کرد: ارتباط مقوله تربیت در خانواده که توسط والدین صورت می‌­گیرد و مقوله انتظار که در زمینه مهدویت و موعودباوری است، رابطه مهمی بوده که کمتر به آن پرداخته شده است.

مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنگرود، بالابردن سطح دانش مهدوی در خانواده و امر به معروف و نهی از منکر در چارچوب خانواده را از مهم‌­ترین شاخصه­‌های معرفتی و تربیتی دانست و ادامه داد: والدین به موازات تربیت دینی فرزندان از قبیل آموزش احکام، نماز و ... فرزندان را با مبحث امامت حضرت مهدی و مقوله انتظار آشنا کرده‌اند که این امر در پرتو توجه به فرمان و سیره اهل بیت علیهم‌السلام تحقق می‌یابد.

مظفری افزود: والدین نقش مؤثری در تربیت روحیه انتظار و تقویت موعودباوری در فرزندان داشته و توجه به امر خودسازی در خانواده به موازات تربیت دینی فرزندان از دیگر نشانه‌­های خانواده منتظر است.

** ظهور منجی در تمامی جوامع بشری وجود دارد

مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنگرود با اشاره به تأثیر امام غایب گفت: اعتقاد به جامعه‌ای سرشار از عدالت، آزادی، امنیت، رفاه، اخلاق و فضیلت از جنبه‌های فطری وجود آدمی است. انتظار ظهور منجی در آخر­الزمان در تمام جوامع بشری وجود دارد و در همه زمان‌ها و در عصر هریک از ائمه معصومین(ع) وظایفی بر عهده شیعیان بوده و در دوران غیبت استثنایی برای آن وجود ندارد.

مظفری متذکر شد: تمامی احکام  فردی و اجتماعی دینی که در زمان سایر امامان معصوم علیهم‌السلام انجام آنان واجب بود در دوران غیبت امام زمان (عج) نیز بر شیعیان عصر غیبت واجب است. حضرت محمد (ص) فرمودند: «هرکس بمیرد در حالی امام زمان خود را نشناسد. همچون مردم دوران جاهلیت از دنیا رفته است.»

وی افزود: محال است زمین از حجت خدا خالی شود. در دوران غیبت کبری، ارتباط مستقیم با امام عصر(عج) مقدور نیست، از این رو باید برای آشنایی با دستورات قرآن و اهل بیت(ع) به کارشناسان مسائل دینی که همان فقیهان وارسته، عادل و جامع الشرایط هستند، مراجعه و علاوه بر مسائل دینی در موارد حکومتی نیز از ولی فقیه که در رأس حکومت اسلامی است، تبعیت کرد.

والدین نقش مؤثری در تربیت روحیه انتظار و تقویت موعودباوری در فرزندان داشته و توجه به امر خودسازی در خانواده به موازات تربیت دینی فرزندان از نشانه‌­های خانواده منتظر است.

مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنگرود با بیان اینکه  ادیان مختلف ظهور حضرت مهدی(عج) اعتقاد دارند، گفت: منجی‌باوری یکی از اصول مشترک همه ادیان الهی است که امروزه وجود داشته و در سطح جهان پیروانی دارند.

مظفری تشریح کرد: با وجود اختلاف عقایدی که بین شیعیان و اهل سنت وجود دارد و اختلاف باور‌هایی که مذهب اهل سنت از نظر اسلامی (اشعری، معتزلی، وهابی و ...) و از نظر فقهی (مذاهب چهارگانه حنفی، مالکی، شافعی، حنبلی) با یکدیگر دارند و تفاوت عقیده‌­ای که بین مذاهب امامی (همه امامیه دوازده امامی نیستند؛ بعضی هفت امامی و ۶ امامی هستند­‌، بعضی زیدی‌­، بعضی ناووسی‌­ و بعضی واقفی­‌اند و ...) وجود دارد. بین همه مذاهب اسلامی، چه فِرَق سنی و چه مذاهب شیعه، مهدویت به عنوان یک اصل خدشه‌­ناپذیر مورد باور و اعتقاد است.

وی عنوان کرد:  پیروان همه مذاهب اسلامی در اینکه قرآن کریم کلام خدای متعال است و پیامبر (ص) به عنوان خاتم­‌النبیین، این کتاب را به عنوان خاتم­الکتب برای بشر آورده‌اند، اتفاق نظر دارند. مهدویت به دلیل جایگاه مهم و آشکاری که در قرآن کریم دارد، مورد قبول تمام کسانی است که قرآن را باور دارند و انکار مهدویت به معنی انکار بسیاری از آیات قرآن کریم است و این امر با ادعای اعتقاد به اسلام سازگار نیست.

وی ادامه داد: اهل سنت مانند شیعیان به استناد احادیث منقول از رسول خدا(ص) در معتبرترین کتب حدیثی خودشان، مانند صحاح سته و ۶ کتاب معتبر حدیثی اهل سنت به مهدویت اعتقاد دارند.

**ظهور حضرت مهدی(عج) مورد باور مذاهب اسلامی است

مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنگرود در زمینه اختلاف مهدویت بین شیعه و سنی گفت: این اختلاف در حد برخی جزئیات و مصادیق است؛ یعنی شخص مهدی(عج) و زمان تولد آن حضرت مورد اختلاف است؛ اما اصل موضوع مهدویت و ویژگی‌­های کلی حضرت مهدی (ارواحنا فداه) مورد اتفاق همه مذاهب اسلامی است.



مظفری متذکر شد: اینکه فردی از فرزندان پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم که نام و کنیه ایشان است، در آخر­الزمان قیام و در پرتو قرآن حکومت جهانی توحید، معنویت، فضیلت، عدالت، رفاه و امنیت را برپا خواهد کرد، مورد باور مذاهب اسلامی است.

وی با طرح این سؤال که شیعیان چه کار‌هایی باید انجام دهند تا امام زمان(عج) راضی باشد؟ به آنا گفت: در یک جمله بهترین عملی که می­‌خواهیم رضایت امام زمان (عج) و به دنبال آن رضایت خداوند را به دست بیاوریم، این است که  آنچه را خداوند واجب کرده است، انجام داده و آنچه را حرام کرده، ترک کنیم و از وظایف ما انجام اوامر الهی است که شامل عمل به واجبات و ترک محرمات می­‌شود.

مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنگرود ادامه داد: یک شیعه واقعی باید مطیع اوامر خدا بوده و به وظایف دینی خود عمل کند و به آن اهتمام جدی داشته باشد، ازجمله نماز و خدمت صادقانه به مردم و در راستای رضایت خداوند اطاعت از ولی فقیه. چه باشکوه است تصور ایامی که تنها حاکم عالم، دادگستری مانند قائم آل محمد(ص) باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر