قرآن آغازگر ستایش پیامبر و اهل بیت(ع) است
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از همدان، محمدکاظم کاوه پیشقدم مدیرکل ارتباطات اجتماعی فراسازمانی دانشگاه آزاد اسلامی در آیین اختتامیه سوگواره شعر «نجوا» در قالب شعر کلاسیک و شعر نو از سری برنامههای دومین جشنواره امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی در همدان اظهار کرد: فردی که سر امام حسین (ع) را بر نیزه در کوفه میچرخاند در مدح ایشان شعری میگفت و این یعنی اینکه دشمن اهلبیت هم در ستایش اهلبیت شعر گفتهاند. قرآن آغازگر ستایش پیامبر و اهلبیت بوده و ویژگی هنر و اندیشه ناب اسلام محمدی که به تأثیر از قرآن گرفتهشده ستایش پیامبر و ائمه است.
وی با اشاره به زمان پیامبر اکرم (ص) افزود: بحث ستایش و مدح اهلبیت از ابتدای اسلام بوده که برخی از روایات این کار را از ابتدای خلقت آدمی بیان میکند. سنت شعر و مدح و ستایش پیامبر و اهلبیت از زبان پیامبر آغاز و در فرهنگ و ارزشهای ایران ماندگار شده است. شاعر بزرگی در کشور نداریم که در ستایش اهلبیت شعر نگفته باشد.
مدیرکل ارتباطات اجتماعی و فراسازمانی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: سرودن شعر مذهبی آیینی در ایران از سابقهای طولانی برخوردار بوده و سابقهای به قدمت اشعار کسایی مروزی که بسیاری وی را نخستین سرایندهی شعر دینی میدانند. سابقهای به قدمت سرایش اوستا، نخستین سرودهی دینی ایرانیان. سیر سرودن اشعار دینی، سیری صعودی بوده و هرچه به دوران معاصر نزدیک میشویم، باوجود جو ضد مذهبی شاهان قاجار و شاهان پهلوی؛ اما باز هم جلوهی اعتقادات مذهبی در شعر کاملاً نمایان است.
کاوهپیشقدم گفت: خدا در قرآن با اشاره به صفات پیامبر و اهلبیت در مدح آنان سخن گفته و منع کرد از ستایش کسانی که کاری را انجام ندادهاند آن را بزرگترین گناه میداند. سرایش شعر مدح و مرثیه برای اهلبیت از نیمه دوم قرن اول هجری بالا گرفت و در قرن دوم و ازآنپس در قرون بعد در قالب شعر عربی بهطور بیامان ادامه یافت. در میان انبوه این قبیل اشعار، نام شاعران بهنام و بصیری، مانند سید حمیری، کمیت بن زید اسدی و دعبل خزاعی درخشش ویژهای دارد؛ اما بههیچعنوان سرایش شعر منقبت اهلبیت، محدود به این دو نفر نیست.
وی مطرح کرد: ائمه اطهار علیهمالسلام با دست و دلبازی فراوان به حمایت از این شاعران برخاسته با اعطای صلههای فراوان، آنان را تشویق به سرایش این قبیل اشعار میکردند، همچنان که برپا کردن سوگواری و خواندن شعر در مرثیه امام حسین علیهالسلام را تشویق میکردند. برخی از این حمایتها تشویق معنوی آنان بود که نمونهاش برخورد امام رضا علیهالسلام با دعبل خزاعی است. شیعیان از یکی از مهمترین ابزارهای احساسی و عاطفی یعنی ادبیات، آن هم قالبِ شعر که نقطه اوج بیان احساس بوده، برای نشر دیدگاههای مذهبی خود بهره بردند.
کلامی زنجانی میهمان ویژه این مراسم هم با بیان خاطرهای از شهید همدانی گفت: سالی در محضر شهید حسین همدانی در همدان بودم، جمعی در مراسمی از ایشان تعریف کردند و ایشان وقتی به جایگاه رفت و گفت من شاگرد تنبل مکتب شهادتم و دیری نپایید که به دوستان خود ملحق شد.
به گزارش آنا، ۱۶۸ اثر در قالب شعر کلاسیک و شعر نو به دبیرخانه سوگواره شعر «نجوا» در قالب شعر کلاسیک و شعر نو از سری برنامههای دومین جشنواره امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی رسید و ۱۲ اثر در چهار حوزه استادی، دانشجویی، کارمندی و آزاد با محورهای سوگواره امامت، ایستادگی و ظلمستیزی، شهادتنامه امامان، غمنامه غربت امامان، عدالتخواهی، سوگ و حماسه امامان، معرفتافزایی تا مرز شهادت، مرثیه و تعزیه امامان برگزیده و در مراسم اختتامیه از صاحبان آثار تجلیل شد.
سال گذشته و در دوره نخست ۱۰ واحد دانشگاه آزاد اسلامی برنامههای جشنواره سراسری امامت و مهدویت را برگزار کردند و موفقیت در برگزاری این دوره باعث شد که امسال تمام استانهای کشور مجری برگزاری این جشنواره باشند؛ بنابراین امسال، علاوه بر ۳۱ واحد دانشگاهی در سراسر کشور، هفت واحد دانشگاهی استان تهران نیز میزبان برنامههای جشنواره امامت و مهدویت هستند که در مجموع ۳۸ جشنواره برگزار خواهد شد.
افتتاحیه جشنواره امامت و مهدویت طبق سال گذشته همزمان با سالروز ولادت امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) در مشهد برگزار شد و اختتامیه آن همزمان با ولادت باسعادت حضرت مهدی (عج) نیمه شعبان در شهر قم برگزار و از منتخبان جشنواره تجلیل میشود.
انتهای پیام/