گام بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی برای دسترسی عادلانه دانشجویان به محتوای درسی یکسان
گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا - پروین طالبیان؛ بر مبنای سند نقشه جامع علمی کشور باید از توسعه آموزش مهارتهاي پيشرفته بـا مشـاركت بخش خصوصي به منظورافزايش سهم كشور از بازارهـاي بين المللي حمایت شود. همچنین نهادهای آموزش عالی توسعه نظام آمـوزش الكترونيـك و زيرسـاختهاي فنـاوري اطلاعات و ارتباطات درحـوزه آمـوزش عـالي را فراهم کنند.
با اینکه این سند در سال 1390 به نهادی آموزشی کشور ابلاغ شد از آن زمان تا قبل از همهگیری بیماری کرونا توسعه آموزش مهارتهای پیشرفته و آموزش الکترونیکی در کشور رونق چندانی نداشت اما با بروز بیماری کرونا و خانهنشینی همگان توسعه آموزش الکترونیک در دستور کار قریب به اتفاق نهادهای آموزشی قرار گرفت تا جایی که تقریبا 100 درصد محتواهای آموزشی از طریق اینترنت به دانشجویان ارائه شد حال با فروکش کرونا، توجه به آموزش الکترونیک همچنان از سوی برخی از نهادهای آموزشی دنبال میشود.
دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره تحولات ناشی از همهگیری کرونا و گسترش استفاده از فضای مجازی، معتقد است: دانشگاهی که اکنون با آن مواجه هستیم، از نظر ظاهری و باطنی با دانشگاه دو سال گذشته متفاوت است و ترکیب کرونا و زندگی در فضای مجازی و حقیقی، ساحت جدیدی را ساخته، اما واقعیت این است که تحولات اجتماعی و فناورانه همواره وجود داشته و واکنش نسبت به این تحولات از اهمیت بسیاری برخوردار است، به طوریکه افراد و جوامع در مواجهه با این تحولات اجتماعی و فناورانه، یا اهل توقف بودند یا اهل وادادگی و یا اهل مواجهه فعال.
از آنجایی که دانشگاه آزاد اسلامی در این سالها نشان داده که اهل مواجهه فعال است قصد دارد بر مبنای سند تحول و تعالی، توسعه آموزش الکترونیک را با جدیت بیشتری دنبال کند. سند دانشگاه آزاد اسلامی از سال 1400 آغاز شده و عمری 5 ساله دارد. یکی از بخش های این سند بسته ارتقا کیفیت و کارآمدی دوره های تحصیلی است و بر اساس بند 43 آن مناسب سازی و کیفیت بخشی به فضاها و تجهیزات آموزشی و با تمرکز تحول دیجیتال و فناوری های نو در آموزش ویژه آموزش مجازی و بازار مجازی محتوای آموزشی در دانشگاه پیگیری می شود.
در این مسیر معاونت علوم پایه، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی با راهاندازی سامانهای به نام «کاتب» تلاش میکند تا محتوای آموزشی یکسان در اختیار دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قرار دهد.
محمد علی اکبری معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه سامانه کاتب در دانشگاه آزاد اسلامی به منظور برقراری عدالت آموزشی در بین تمام دانشجویان دانشگاه راه اندازی شده است، میگوید: در راستای تحقق بسته کاری ارتقا کیفیت، کارآمدی دوره های تحصیلی و سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر پایش و ارزیابی کیفیت و کارآمدی دوره های تحصیلی و برنامه های آموزشی، سامانه کلاس استاندارد تکمیلی برنامه ریزی درسی (کاتب) راهاندازی شده است.
در حال حاضر محتوای آموزشی مطالب مربوط به دروس شیمی عمومی 2 ، ریاضی 2 و فیزیک 2 در سامانه کاتب قرار گرفته است، بر این اساس دانشجویان می توانند با مراجعه به سامانه کاتب به آدرس https://sea.iau.ir از این محتوا بهره مند شوند.
به گفته علی اکبری؛ مقرر شده به صورت آزمایشی آزمون پایان نیمسال دوم سال تحصیلی دروس شیمی عمومی 2، ریاضی 2 و فیزیک 2 در 9 استان به صورت هماهنگ برگزار شود. بر این مبنا استانهای زنجان، همدان و گلستان در یک گروه، استانهای لرستان، سمنان و هرمزگان در یک گروه و استانهای فارس، البرز و واحد علوم و تحقیقات در گروه دیگر قرار می گیرند. شیوه برگزاری امتحان به صورت حضوری در محل واحد دانشگاهی خواهد بود. همچنین مقرر شد پس از برگزاری متمرکز آزمون پایان نیمسال در 9 استان این آزمون در ترم های آینده در تمامی استانها برگزار شود.
معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه به منظور عدالت آموزشی سؤالات امتحانی توسط این معاونت طراحی و در اختیار استان جهت اجرا قرار خواهد گرفت، عنوان میکند: برگه های امتحانی توسط اساتید منتخب در استان به صورت متمرکز تصحیح خواهند شد.
جزئیات برگزاری متمرکز آزمون پایان نیمسال دوم سال تحصیلی در 9 استان به شرح جدول زیر است:
گروه اول |
گروه دوم |
گروه سوم |
استان زنجان (برگزاری آزمون ریاضی 2) |
استان لرستان (برگزاری آزمون ریاضی 2) |
استان فارس (برگزاری آزمون شیمیعمومی 2) |
استان همدان (برگزاری آزمون فیزیک 2) |
استان سمنان (برگزاری آزمون فیزیک 2) |
استان البرز (برگزاری آزمون شیمی عمومی2) |
استان گلستان (برگزاری آزمون فیزیک 2) |
استان هرمزگان (برگزاری آزمون ریاضی 2) |
واحد علوم و تحقیقات (برگزاری آزمون شیمی عمومی 2) |
در آینده قرار است که محتواهای مهارتی نیز به این سامانه اضافه شود و در این زمینه از دانشجویان متبحر در حوزههای مختلف استفاده خواهد شد تا محتواهای کاربردی و مورد نیاز سایر دانشجویان ارائه شود. این آموزشها بر اساس نیاز صنعت و بازار تهیه میشود تا دانشجویانی که قصد دارند وارد بازارکار شوند از آنها استفاده کنند و با مهارت بیشتری وارد بازارکار شوند.
انتهای پیام/