صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۰۴ - ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
در مراسم چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب؛

کاظمی قمی: روابط ایران و افغانستان فراتر از مرزهای جغرافیایی است

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان و رئیس نمایندگی سیاسی ایران در کابل، در مراسم چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب، گفت: روابط ایران با افغانستان فراتر از مرز‌های جغرافیایی است.
کد خبر : 831537

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا- چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در کابل، با حضور رؤسای نمایندگی‌های خارجی مقیم، مسئولان وزارت امور خارجه، چهره های علمی و فرهنگی، تجار و فعالان برتر اقتصادی، علمای دینی و اصحاب رسانه برگزار شد.

در این مراسم، «حسن کاظمی قمی» نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور افغانستان و سرپرست سفارت ایران در کابل، گفت: دولت ایران در طول ۴۰ سال با وجود تحریم‌های ظالمانه آمریکا نه تنها متزلزل نشده است، بلکه در بسیاری از بخش‌ها دستاوردهای زیادی داشته و امروز به عنوان یک کشور مطرح در ابعاد مختلف علمی، فن آوری، تسلیحاتی، اجتماعی و سیاسی مطرح است.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به اوضاع سیاسی و اقتصادی افغانستان گفت: افغانستان به عنوان کشور همسایه و مسلمان جایگاه برجسته در سیاست خارجی ایران داشته و رابطه ایران با این کشور بر اساس پیوندهای عمیق تاریخی، فرهنگی، اسلامی و فراتر از مرزبندی‌های سیاسی است.

نماینده ویژه جمهوری اسلامی در امور افغانستان افزود: جمهوری اسلامی ایران میزبان ۶ میلیون مهاجر افغانستانی است که از آن جمله، هم اکنون ۶۰۰ هزار دانش‌آموز افغانستانی برخوردار از شرایط یک‌سان‌ با دانش‌آموزان ایرانی مشغول تحصیل در ایران هستند.

کاظمی قمی تاکید کرد: اراده مشترک دو کشور برای تقویت روابط اقتصادی، ارتقاء سطح مبادلات تجاری، تلاش برای حفظ ثبات و امنیت، مبارزه با تروریسم و مخالفت با حضور اشغالگران و دخالت‌های خارجی از جمله موضوعاتی هستند که همکاری متقابل را تسهیل می‌کند.

وی با اشاره به مسائل اقتصادی میان دو کشور گفت: در سال گذشته حجم روابط تجاری دو کشور حدود یک میلیارد و ۵۰۰ ملیون دلار آمریکایی بوده است و امیدوار هستیم که به ۳ میلیارد دلار برسد.

نماینده ویژه جمهوری اسلامی در امور افغانستان اظهار کرد: ایران ظرفیت فراوانی برای تقویت همکاری‌های اقتصادی با افغانستان دارا است.

وی افزود: با توجه به وضعیت جعرافیایی افغانستان، ایران آماده است تا در قسمت‌های تبدیل زراعت سنتی به مدرن و  کشت جایگزین مواد مخدر همکاری کند و مجتمع های کشت و صنعت، بسته بندی، دامداری مدرن، گلخانه، پرورش حیوانات از گاو و گوسفند تا بوقلمون و شترمرغ، پرورش ماهی، آموزش و فروش تجهیزات از جمله ظرفیت‌های همکاری هستند.

نماینده ویژه جمهوری اسلامی در امور افغانستان گفت: موقعیت ژیوپلتیک افغانستان و ایران امکان همکاری‌های منطقه‌ای را مهیا می سازد و دو کشور ایران و افغانستان در شمال به جنوب و شرق به غرب دارای جایگاه ممتازی هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر