صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۴۳ - ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
سرپرست دانشگاه آزاد لنگرود تشریح کرد؛

نهضت امام حسین(ع) با قیام مهدی(عج) چه شباهت‌هایی دارد؟

حسین صفری با برشمردن مشابهت دو قیام امام حسین(ع) و امام مهدی(عج) گفت: در نگاه حکمت اسلامی انسان یک زنده خداجو یا همان حیّ متأله است.
کد خبر : 831431

حسین صفری با توجه به برگزاری همایش ملی گفتمان مهدویت در تمدن اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت (۲۶ بهمن‌) در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا با اشاره به نقش مکتب حاج قاسم سلیمانی در پرورش مدیران مهدوی اظهار کرد: مکتب شهید سلیمانی به تأسی از مکتب عاشورایی، بنا به علت تحقق یک جهان‌بینی متأثر از یک روش و منشی است که در حرکتی پیشرونده، نهضت عاشورایی را به قیام مهدوی متصل می‌کند.

وی افزود: به همین دلیل است که مشابهت‌های معنایی و رفتاری بین نهضت عاشورا و قیام مهدوی وجود دارد که ناشی از معرفت و بینشی بوده و دنبال جستجوی شکل‌گیری یک تمدن اسلامی است.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنگرود با بیان اینکه از وجوه مشترک مهدویت و نهضت عاشورا، احیای سنت پیامبر است که با تکیه و تأکید بر امر توحید و برانداختن بت زمانه شکل می‌یابد، ادامه داد: از دیگر مشابهت‌ها می‌توان به جهل‌ستیزی و بیداری اسلامی انسان‌ها یاد کرد، آنجا که انسان‌ها دچار و شیفته لذایذ دنیوی شده‌اند و غایتی فراتر از این دنیا را در ذهن نمی‌پرورانند و این روشی است که انسان‌ها به بردگی گرفته می‌شوند.

صفری با اشاره به اینکه بردگی که به تن‌فروشی آلوده می‌شود، نوعی بردگی است که انسان خادم دنیای کاپیتالیستی و سرمایه‌داری می‌شود، افزود: از برکات حضور امام قائم(عج) است که مشابه امام مظلوم، انسان‌ها را از ذلت می‌رهانند و از بردگی افکار و عقاید دون پایه نجات می‌دهند.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه در این طریقت است که انسان نه به آزادی بلکه به آزادگی می‌رسد که صرفاً وجوه عینی ندارد، بلکه وجوه معرفتی انسان را نیز دربرمی‌گیرد، گفت: امام حسین علیه‌السلام در قیام و حرکت خدامحور خود به‌دنبال تحول و پیشرفت نگرش و تحقق عملی آن در جامعه، مبتنی بر الگو‌های رفتاری و گفتاری پیامبر عظیم‌الشأن بودند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنگرود تبیین کرد: در دوره زندگی امام حسین علیه‌السلام نوعی رجعت به جاهلیت کهن رواج یافته بود و این مسئله حاکی از نوعی بی‌تفاوتی و سهل‌انگاری سران جامعه وقت بود.

وی تبیین کرد: در آن دوره رهبران حاکم هیچ‌گونه ابایی در ترویج دین‌ستیزی و دین‌گریزی نداشتند و مردمان جامعه نیز به تبعیت از رهبران خود به این امر سعی و تلاش می‌ورزیدند؛ به همین دلیل امام حسین(ع) برای اصلاح این جامعه به پا خاست و فرهنگ عاشورایی را رقم زد.

**انسان هبوطی نگاه خدای‌محوری را کنار گذاشت

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنگرود با اشاره به اینکه امام حسین علیه‌السلام وارث برجای مانده از تبلور اندیشه‌هایی بود که قصد بر بازگشت انسان به اصل خود داشت و معطوف کردن نگاهی که به حقایق انسانی اشاره می‌‌کند، افزود: این منش و این روش راهی است که مؤثر در منش تمام انسان‌های حق جو در گستره تاریخ بوده و همین مهم است که قیام مهدوی را نیز اثبات می‌کند.

صفری در ادامه با برشمردن مشابهت دو قیام امام حسین(ع) و امام مهدی(عج) گفت: می‌توان بر گزاره کمال انسان نیز اشاره کرد، چراکه در نگاه حکمت اسلامی انسان یک زنده خداجو یا همان حیّ متأله است.

وی با تأکید بر اینکه در مکتب عاشورایی و قیام مهدوی هر دو در جست‌وجوی رایج کردن یک نوع شریان زندگی هستند که در آن انسان در جستجوی یاد و نام خدا باشد، افزود: شاید بتوان گفت دنیای مدرن و دنیای معاصر هبوطی دیگر برای انسان بود و انسانی که به‌دلیل خوردن میوه آگاهی و شناخت خود بر اینکه جدای از حضرت باری تعالی است، هبوط پیدا کرد و از شأن منزلت خود افول یافت و بر گستره این زمینی پاگذاشت در دوره مدرن به قوه عقل ابزاری خود غرّه شد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه انسان مدرن و هبوطی نگاه خدای‌محوری را کنار گذاشت و همیّت خود را بر نگاه اومانیستی و انسان‌محوری نهاد، خاطرنشان کرد: این تغییر نگرش خود به شکل هبوط دیگر می‌توان از آن یاد کرد و یکبار دیگر شأن و منزلت او افول یافت و از خدای خود دور شد، چراکه در این امر نگرش‌های کاپیتالیستی و سلطه سرمایه‌داری بی‌تأثیر نبود.

صفری با تأکید بر اینکه زمامداران مؤثر بین‌المللی و حاکمان بیکفایت نیز در پیاده‌سازی این نگرش دین‌ستیزی و دین‌گریزی بی تأثیر نیبست، متذکر شد: این خود تأکیدی بر تحقق قیام مهدوی است که انسان را به سوی جایگاه رفیع خود هدایت کند، چراکه اساس زنده بودن او را که خداجویی اوست، به ایشان خاطرنشان می‌کند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنگرود با بیان اینکه بنا به مباحث مطروحه و با عنایت به مشابهت‌های معنایی این دو مکتب یک پیوستگی و تداومی در مسیر راه انسان درک می‌شود، تبیین کرد: زایش این مسیر آنانی خواهند بود که معرفت بر مسیر یافتند و سلیمانی‌ها را به منحصه ظهور می‌رساند که با افتخار فریاد می‌دارند: «ما ملت امام حسینیم، ما ملت شهادتیم»

انتهای پیام/

ارسال نظر