صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
قهرمان‌های بسیاری در سینمای دفاع مقدس مورد غفلت قرار گرفته‌اند

گلفام: باید به دنبال سوژه‌های آوانگارد در حوزه فیلم‌های دفاع مقدس برویم

جانشین معاون فرهنگی ستادکل نیرو‌های مسلح گفت: ما به سمت سوژه‌های کلیشه‌ای رفته‌ایم و هر بار برای نمایش قهرمان در دفاع مقدس یکی از افراد شناخته شده را سوژه خود قرار می دهیم در حالی که بسیاری از قهرمانان ناشناخته دوران دفاع مقدس هنوز زنده هستند و می توان از موضوعیت آنها برای فیلم سازی استفاده کرد.
کد خبر : 831282

به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، برنامه تلویزیونی اینترنتی نقطه ویژه چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر که در بستر روبیکا و آپارات قابل رویت و تماشا است با مشارکت موسسه راوینو، اداره فیلم و نمایش معاونت فرهنگی هنری بسیج و همچنین خانه اکران فیلم بسیج هرشب پذیرای مهمانان جشنواره بین المللی فیلم فجر در برج میلاد می‌باشد. امیرگلفام به عنوان جانشین معاون فرهنگی ستادکل نیروهای مسلح مهمان برنامه بوده و به لزوم بازنگری در سوژه یابی فیلم های دفاع مقدس اشاره می کند.

امیر گلفام، با اشاره به کاستی های موجود در فیلم های دفاع مقدس در طول جشنواره های فیلم فجر، بیان داشت: فیلم های زیادی در چهار دهه گذشته در حوزه دفاع مقدس ساخته شده و هریک از آنها جذابیت خاص خودش را دارد ولی یکی از دغدغه های اصلی من این بوده که ما حقایق جنگ را به خوبی نمایان نکردیم. در واقع همیشه دنبال درشت گویی هستیم تا درست گویی. بسیاری از حقایق دفاع مقدس وجود دارد که هنوز در هاله ای از ابهام بوده و ساخت فیلم های سینمایی به این ابهام زدایی کمک خواهد کرد. پیرامون این مساله درست گویی به جای درشت گویی باید به این مساله اشاره کنم که ما طبیعتا شاهد عملیات هایی بودیم که در آن موفق نشدیم و این طبیعی است و خاصیت جنگ همین است ولی اکثر فیلم های ساخته شده مختص به عملیات هایی خاص یا بزرگ بوده که ایران در نهایت پیروز شده بود.

جانشین معاون فرهنگی ستادکل نیروهای مسلح همچنین به لزوم توجه به زیست رزمندگان در دوران مقدس در فیلم های سینمایی اشاره کرده و در این باره افزود: ما 8 سال در جنگ با کشور متخاصم بودیم و رزمندگان در این 8 سال زیستی مختص به دوران جنگ داشتند. نمایش زیست رزمندگان در دوران دفاع مقدس قطعا جذابیت خاصی برای تماشاگران سینما خواهد داشت. نمونه هایی همچون گذراندن زندگی با کمترین غذا و یا اینکه بسیاری از غذاهای ارسالی را به مردم روستاهای اطراف می دادند و خودشان کمتر غذا می خوردند و حتی روابط خانوادگی که در این دوری های دفاع مقدس رخ می داده و باعث چالش های زندگی در دوران دفاع مقدس می شد. البته من این موضوع را درک می کنم که خود تهیه کننده ها به دنبال این هستند که در زمین جنگ فیلم هارا بسازند چون راحت تر بوده و لوکیشن های کمتری دارد ولی برای شخص بنده گیراتر بود اگر تهیه کنندگان به سمت کارهایی بروند که کمتر بدان توجه شده است. مردم ایران کمتر کتاب تاریخی می خوانند بنابراین ساخت فیلم دفاع مقدس بهترین راوی تاریخی برای این کشور خواهد بود.

وی همچنین نسبت به پدیده قهرمان پروری در فیلم های سینمایی دفاع مقدس بیان داشت: ما به سمت سوژه های کلیشه ای رفته ایم و هربار برای نمایش قهرمان در دفاع مقدس یکی از افراد شناخته شده را سوژه خود قرار می دهیم در حالی که بسیاری از قهرمانان نا شناخته دوران دفاع مقدس هنوز زنده هستند و می توان از موضوعیت آنها برای فیلم سازی استفاده کرد. بنده خودم فردی را می شناسم که رکورد تاریخی در دنیا داشته و بسیاری از تانک ها ونفربرهای عراقی را در دوران دفاع مقدس منهدم کرده است ولی هنوز ناشناخته بوده و بدان از نظر کارهای هنری پرداخته نشده است.

امیرگلفام به نقش حمایتگر ستادکل نیروهای مسلح نیز اشاره کرده و ابراز  داشت: ستاد کل نیروهای مسلح همواره از فیلم هایی که روایتگر تاریخی خوبی از دوران جنگ بوده اند حمایت کرده و امکانات مورد نیاز را در اختیارشان قرار می دهد. خب لجستیک و امکانات برای انفجارهای باورپذیر هزینه های زیادی  دارد و ما در این ستاد تلاش می کنیم که امکانات لازم را به فیلم هایی که مورد وثوق باشند قرار دهیم. فیلم نامه ها به ستاد ارسال می شوند و با یک رایزنی و فیلتر ابتدایی پس از تایید ما سعی می کنیم همه امکانات را در اختیار تهیه کننده ها قرار دهیم. حتی پرواز جنگنده ها که هزینه زیادی داشته یکی از تسهیلاتی است که در اختیار تهیه کننده ها قرار می گیرد. من امیدوارم که تهیه کنندگان به سمت تولید کارهای اوانگارد در حوزه دفاع مقدس بروند چرا که حضرت آقا نیز در دیدار با خانم نرگس آبیار پس از فیلم شیار143 بیان کردند که ظرفیت دفاع مقدس طوری است که تا 50 سال ظرفیت فیلم سازی را بوجود می اورد. فارغ از این مساله فراموش نکنیم که مخاطبان ایرانی همواره از فیلم های هیجانی و اکشن استقبال قابل توجهی می کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر