صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یک کارشناس حوزه سینما:

شاید امسال شاهد دریافت سیمرغ بهترین فیلم توسط یک فیلم اولی باشیم

برنامه تلویزیونی اینترنتی نقطه ویژه چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر که در بستر روبیکا و آپارات قابل رویت و تماشا است هر شب پذیرای مهمانان جشنواره بین المللی فیلم فجر در برج میلاد است. محمد محمدی(روابط عمومی بنیاد روایت فتح و همچنین کارشناس سینما) مهمان این برنامه بوده که به نقش فیلم اولی ها در رونق جشنواره چهل و یکم اشاره می‌کند.
کد خبر : 831099

به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، برنامه تلویزیونی اینترنتی نقطه ویژه چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر که در بستر روبیکا و آپارات قابل رویت و تماشا است با مشارکت موسسه راوینو، اداره فیلم و نمایش معاونت فرهنگی هنری بسیج و همچنین خانه اکران فیلم بسیج هرشب پذیرای مهمانان جشنواره بین المللی فیلم فجر در برج میلاد می‌باشد. محمد محمدی(روابط عمومی بنیاد روایت فتح و همچنین کارشناس سینما) مهمان این برنامه بوده که به نقش فیلم اولی ها در رونق جشنواره چهل و یکم اشاره می کند.

محمد محمدی در برنامه تلویزیونی، اینترنتی نقطه به نقش فیلم اولی ها در جشنواره چهل و یکم اشاره کرده و در این باره می گوید: وجه تمایز این دوره از جشنواره فیلم فجر با دوره های قبلی حضور 10 فیلم ساز فیلم اولی بوده که این امر نوید بخش آینده خوبی برای سینمای ایران است. مخاطبان جشنواره، امسال با یک سری فیلم سازد آشنا شدند که نسل های آینده سینمای ایران را تضمین می کنند. ما محمد عسگری را داریم که پیشتر دستیار کارگردان بوده و امسال در قامت فیلم ساز فیلم اتاقک گلی را به جشنواره آورده و این اتفاق خیلی مهمی است. یا افراد  دیگری همچون عماد حسینی با فیلم استاد، لیلی عاج با فیلم سرهنگ ثریا و...، خب این افراد اماتور نیستند بلکه عقبه حرفه ای در سینما دارند ولی امسال توانسته اند در قامت کارگردان رخ نمایی کنند و باید این امر را به فال نیک بگیریم. اگر در ادوار گذشته می گفتیم جشنواره فیلم فجر خنثی بوده و کارگردان های مطرح جایزه ها را درو می کردند، ولی امسال می توان گفت جشنواره فیلم فجر یک فستیوالی است که کارگردان های جدید را به بدنه سینما معرفی و تزریق می کند. در جشنواره امسال شاهد حضور کارگردان های مطرح در قامت تهیه کننده هستیم که مثلا بهروز افخمی و رسول صدرعاملی از جمله این افراد هستند. ما نباید فراموش کنیم که بسیاری از فیلم سازان مطرح کشورمان همان فیلم اولی های سالهای گذشته بودند، به عنوان مثال رضا میرکریمی بعد از فیلم کودک و سرباز که به جشنواره نرسیده بود، با فیلم زیرنور ماه مطرح شد و الان به عنوان یکی از بزرگان سینمای ایران مطرح است. نظر شخصی من این است که 10 فیلم اولی جشنواره چهل و یکم صرفا یک جرقه در سینمای ایران نیستند بلکه در سالهای آینده بارها نامشان را خواهیم شنید.

این کارشناس حوزه سینما همچنین درباره بحث تحریم جشنواره و استقبال مردمی نیز این گونه اظهار نظر کرد: اینکه می گویند جشنواره امسال تحریم شده است را من نمی پذیرم چرا که اولا سالن های اکران فیلم های سینمایی در سال جدید نسبت به پارسال افزایش یافته و از طرف دیگر اکران شهرستان ها آغاز شده و پیش فروش بلیط ها در کرمانشاه به اتمام رسیده است و خب این مساله یعنی اقبال عمومی مردم نسبت به جشنواره مثبت ارزیابی می شود. اگر منظور استقبال سلبریتی ها از جشنواره است که خب بله برخی از این افراد به سبب رفتارهای سیاسی و یا به تبع از دوستان و هم کیشان خود حضور کمتری داشته اند ولی حضور مردم به عنوان رکن اصلی جشنواره و تماشاگران فیلم های ساخته، حضور قابل توجهی بوده است. درباره سلبریتی ها هم باید بگویم که خب این افراد خودشان را از حضور در جشنواره چهل و یکم محروم کردند چرا که جریان سینمایی ایران ادامه خواهد داشت.

محمدی، با تمجید از مدیریت حواشی در برگزاری جشنواره چهل یکم، یکی از دلایل این امر را تجربه بالای آقای خزایی دانسته و عنوان می کند: رئیس سازمان سینمایی که اتفاقا سابقه دبیری جشنواره های مختلف سینمایی را داشته از ریز و درشت جشنواره ها و حواشی آن آگاه است. آقای محمد خزایی سابقه دبیری جشنواره فیلم فجر در سال 88 و چندین دوره جشنواره مقاومت را داشته و خب این امر به خوبی نشان می دهد که می داند فضای جشنواره چگونه باید مدیریت شود. همین امر موجب شده تا جایگاه حضور هنرمندان با اصحاب رسانه در جشنواره امسال متفاوت باشد. اصحاب رسانه به دنبال ایجاد شور و هیاهو هستند ولی هنرمندان بیشتر دنبال محیطی آرام برای تماشای فیلم. شاید همین تفکیک باعث شده که برخی مواقع سالن برج میلاد خلوت به نظر بیاید ولی این محیط، محیط مناسب ترین برای اهالی هنر است.

این کارشناس حوزه سینما به احتمال اخذ جایزه بهترین فیلم توسط فیلم اولی ها درجشنواره چهل و یکم اشاره کرده و افزود: امسال فیلم های خوبی همچون کت چرمیف عطر آلود و اتاقک گلی در جشنواره وجود دارد که هرکدام کارگردانی، فیلم نامه و بازی خوب بازیگران را شامل می شوند. ولی می خواهم موضوع مهم ترین را بیان کنم، همه ما می دانیم که سیمرغ بهترین فیلم اعتبار بالایی به فیلم های سینمایی داده کمااینکه اکران نوروزی را نیز رزرو می کند. از دوره های مختلف جشنواره تا به امروز فقط دو فیلم اولی توانسته اند که سیمرغ بهترین فیلم را به خود اختصاص دهند که آقایان حجازی فر و مهدویان جزو این افراد بودند، وگرنه سایر افراد همچون عباس کیارستمی، علیرضا داوودنژاد و مسعود کیمیایی در فیلم بیستم یا بیست و یکمشان موفق به اخذ این سیمرغ شده اند. به نظرم در جشنواره امسال بار دیگر می توانیم شاهد دریافت سیمرغ بهترین فیلم توسط یک فیلم اولی باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر