صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۲۳ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
رییس انجمن عکاسان خانه تئاتر:

وظیفه عکاس تئاتر، ثبت بهترین لحظات یک نمایش است

ابراهیم حسینی در برنامه «پرده آخر» از شبکه رادیویی گفت‌وگو اظهار داشت: «وظیفه اصلی یک عکاس تئاتر برقراری ارتباط با عوامل است به طوری که از تمام صحنه و افراد حاضر در آن عکس داشته باشد.»
کد خبر : 82999

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی رادیو گفت‌وگو، برنامه رادیویی «پرده آخر» با موضوع عکاسی تئاتر و با حضور ابراهیم حسینی (رییس انجمن عکاسان خانه تئاتر)، سیامک زمردی مطلق (عکاس و مدرس عکاسی)، اختر تاجیک (عکاس و مدرس عکاسی) و فرهاد جاوید (عکاس تئاتر) روی آنتن رفت.


در این برنامه ابراهیم حسینی با اشاره به این که عکاسی تئاتر از مرحله شروع تمرین در نمایش شکل می‌گیرد، گفت: دورخوانی نمایش و ارتباط کارگردان با بازیگران بخشی از کار عکاس است که در کارگردانی یک نمایش می تواند موثر باشد.


وی با بیان این که وظیفه عکاس ثبت بهترین لحظات یک تئاتر است، افزود: یک عکاس می تواند مجموعه خود را در طی چند روز از یک اجرا تهیه کرده و از مجموع عکس ها یک مجموعه را تحویل دهد.


رییس انجمن عکاسان خانه تئاتر در ادامه اضافه کرد: کسانی که در اجرای تئاتر حضور نداشتند، می توانند با دیدن عکس ها، نمایش را از جهات مختلف بررسی و ارزیابی کنند.


وی با تاکید بر این که عکاس تئاتر باید با دید زیبایی شناسی کار کند، اظهار داشت: وظیفه ی اصلی یک عکاس تئاتر برقراری ارتباط با عوامل است به طوری که از تمام صحنه و افراد حاضر در آن عکس داشته باشد.


این عکاس تئاتر در خصوص مزایای عکاسی تئاتر خاطر نشان کرد: عکس های یک نمایش علاوه بر کاربرد آرشیوی برای تئاتر، به مخاطب کمک می کند که از بین نمایش های روی صحنه، نمایش مورد پسند و علاقه ی خود را انتخاب کند.


وی با اشاره به این که عکاسی تئاتر بسیار مشکل و سخت است، گفت: عکاسی تئاتر برخلاف زعم عمومی کاری سخت بوده و ممکن است در برخی مواقع با مخاطرات پیش بینی نشده همراه باشد.


ابراهیم حسینی در خصوص ویرایش نرم افزاری عکس های تئاتر، گفت: برخی اوقات عکاس ها علاوه بر گرفتن یک عکس، عکس را می سازند به طوری که یک نمایش بهانه ای می شود تا عکاس نگاه خلاقانه و دغدغه ی خود را بسازد.


در بخش دیگر این برنامه اختر تاجیک با تاکید بر این که اطلاع از دانش تئاتر برای عکاس نمایش یک حسن به شمار می آید، گفت: عکاس تئاتر اگر تجربه ی تئاتر داشته و تئاتر را بشناسد در عکاسی از این امر تاثیر خواهد گرفت و در غیر این صورت، ممکن است، عکس های خوبی از صحنه حاصل نشود.


وی با اشاره به این که عکاس تئاتر باید با نمایش هم ذات پنداری داشته باشد، افزود: عکاس باید هنگام ثبت لحظات احساسی مانند گریه، خنده و ... خارج از تصنع، لحظه ی ثبت شده را درک کند.


این عکاس تئاتر در خصوص همین موضوع اضافه کرد: عکاس یک نمایش باید بتواند عکسی بگیرد که بیانگر حس بازیگر و نمایش باشد.


وی با اشاره به این که بسیاری از عکاسان خبری در هنگام عکاسی توجهی به حس بازیگر ندارند، گفت: برخی از عکاسان بدون توجه به حس و حال بازیگر و مفهوم حالات آن عکس می گیرند که مناسب عکاسی تئاتر نیست.


در ادامه ی همین موضوع سیامک زمردی مطلق در خصوص تفاوت های عکاسی و فیلم برداری از تئاتر، گفت: فیلم برداری از یک نمایش به قشر عموم جامعه کمک می کند تا به صورت نمایش خانگی یک نمایش را دیده و نسبت به حضور در سالن تئاتر رغبت بیشتری پیدا کند.


وی در با بیان این که عکاسی دیجیتال به عکاسی تئاتر کمک کرده است، اظهار داشت: امروزه عکاسی تئاتر بسیار گسترش یافته و عکس های حاصل از یک نمایش در سراسر دنیا منتشر می شود.


در بخش دیگر این برنامه فرهاد جاوید با اشاره به سابقه فعالیت خود در عکاسی خبری، گفت: از دوران کودکی به عکاسی علاقه داشتم به طوری که در دوره های آزاد آموزش عکاسی شرکت کرده و حتی کاردانی عکاسی دارم، پس ازچند سال فعالیت در رشته ی عکاسی خبری به عکاسی تخصصی تئاتر رغبت بیشتری پیدا کرده وبه صورت جدی در این حوزه از رشته ی عکاسی فعالیت خود را آغاز کردم.


فایل صوتی برنامه «پرده آخر» از وبگاه شبکه رادیویی گفت و گو قابل دریافت است.


انتهای پیام/

برچسب ها: رادیو گفت‌وگو
ارسال نظر