ماجرای بیهوش شدن صابر ابر در «یادگار جنوب»
به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری آنا، نشست خبری فیلم یادگار جنوب پس از نمایش این فیلم در پردیس سینمایی ملت با حضور حسین دوماری و پدرام پور امیری کارگردانان این اثر و مجتبی رسوند تهیه کننده آن برگزار شد.
در این نشست که همچون نشست های قبلی با اجرای محمدرضا مقدسیان برگزار شد، حسین دوماری یکی از دو کارگردان در ابتدا گفت: چیزی که در ساختار روایی فیلم وجود دارد روایت غیر خطی است.
وی افزود: برایمان مهم بود که از مضمون به یک ساختار برسیم. وقتی مضمون قصه ای این است که در گذشته ماندن باعث میشود حال و آینده را ازدست بدهی چه در عشق و چه در کینه، فکر کردیم که این مضمون نباید روایت خطی داشته باشد، بلکه باید لذت قصهنویسی و بازی های زمانی را در فلاش بک ها به وجود بیاوریم تا مخاطب شبیه شخصیتها فکر کند و مدام در گذشته و آینده باشد.
دوماری خاطرنشان کرد: ساختارهای غیر خطی در سینمای جهان اصلا شبیه هم نیستند چون در این صورت متهم کپی شدن می شوند.
وی عنوان کرد: بازتاب نگاه ما به عشق و انتقام مهم تر بود تا خود ایده عشق و انتقام.
پدرام پورامیری نیز در ادامه گفت: ما شکل نگاهمان به عشق و انتقام و کینه آدمها نسبت به یکدیگر را عوض کرده ایم وگرنه این مفاهیم همیشه در تاریخ بوده است.
رشوند در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا این شیوه از ساخت فیلم ریسکبوده یا نه، گفت: من فکر میکنم که مخاطب ما به بلوغ رسیده و شاید به دنبال یک استاندارد در محتوا و اجرا است. مخاطبان به سریالها و فیلمهای سینمایی برتر دنیا دسترسی دارند. این گونه فیلم ساختن نهتنها ریسکنبود بلکه در همین دو روز که از جشنواره گذشته متوجه شدم که مردم آن را دوست داشتند.
دوماری در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا داستان این فیلم واقعی است یا خیر گفت: هر قصهای میتواند ریشه واقعیت داشته باشد و مهمتر از آن عام بودن آن است. در مورد ازدواج با کسی که در کما است، وقتی از مراجع تقلید سوال شده یعنی به هر حال دغدغه یک نفر بوده است. اما اینکه از واقعیت محض بوده باشد، خیر.
وی اضافه کرد: سال ۹۷ بعد از ساخت فیلم سینمایی جاندار گفتیم که فیلم بعدی ما یک عاشقانه جنون آمیز است و از همان زمان میدانستیم چه میخواهیم بسازیم.
پور امیری درباره انتخاب وحید رهبانی به عنوان نقش اول گفت: وحید رهبانی جدی ترین گزینه ما بود. چون همدیگر را خوب میشناختیم و میدانستیم که میخواهیم وارد یک کار سخت بشویم و امیدوارم سربلند بیرون آمده باشیم.
وی در پاسخ به این سوال که ملاک انتخاب بازیگران چه بوده و به دنبال اسمها بوده است یا خیر، گفت: ملاک ما توانایی بازیگران بود. اگر غیر از این باشد تبدیل به یک تجاری ساز میشویم.
کارگردان یادگار جنوب درباره انتخاب نقش صابر ابر گفت: مطمئن بودیم که تنها کسی که میتواند این نقش را بازی کند صابر ابر است و به این فکر میکردیم که باید نقش او را در ذهن مخاطب برای همیشه ماندگار کنیم. برهمیناساس نمیخواستم که شبیه به هیچ کس دیگری باشد. بنابراین از گریمور خواستیم که صابر را گریم متفاوتی کند. تاکید میکنم که هیچ کس به جز صابر نمیتوانست این بازی را بکند و تغییر گریم دادیم چون ظاهرش به آن نقش شبهات نداشته باشد و مخاطبان نیز آشنایی پیشینهای نسبت به او نداشته باشند.
کارگردان فیلم یادگار جنوب با بیان اینکه صابر ابر یک بار به خاطر گریم سنگین سر صحنه فیلم بیهوش شد، اظهار داشت: ریتم قصه ما ابتدا شاید کند باشد، اما عکس العمل مخاطب و تکان نخوردن از سرجایش نشان میدهد که خروجی خوب بوده است.
وی افزود: این قصه اگر اعتماد تهیه کننده و گروه سرمایه گذاران را نداشت قطعا ساخته نمیشد از عوامل تولید و تهیه کننده کارمان ممنونم.
پورامیری در پاسخ به سوالی درباره وجود سکانسهای اضافی در این فیلم گفت: همیشه مینالیدیم که چرا فضا و اتمسفر نیست اما در این فیلم این موضوع را قرار دادیم.
دوماری نیز گفت: تلاش کردیم که هیچ چیزی در فیلم اتفاقی رخ نداده باشد و هیچ چیزی بدون فکر نبود. نزدیک به ۳ ماه پیش تولید داشتیم و فکر همه چیز را کرده بودیم.
دوماری در پاسخ به سوالی درباره اینکه کدام بازیگران این فیلم جنوبیاند، گفت: فقط خانم دولتشاهی ریشه جنوبی دارد و بقیه جنوبی نیستند اما در فیلم هم اشاره میکنیم که آنها از یک دورهای به بعد به جنوب آمدهاند.
رشوند در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا فیلمش مستقل بوده یا خیر گفت: این فیلم کاملا و ۱۰۰ درصد مستقل است و در این رقابتها تنها فیلم ما بوده که مستقل بوده و با پول سرمایهگذار خصوصی ساخته شدهاست. تاکید میکنم که این فیلم چه در تفکر و چه در سرمایه مستقل بوده است.
انتهای پیام/