صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۴۳ - ۰۸ بهمن ۱۴۰۱
دبیر گروه تخصصی مهدویت دانشگاه آزاد پاسخ می‌دهد؛

مشکلات «تقریب» در مذاهب اسلامی چیست؟

کارگاه‌های آموزشی «نقش دانشگاهیان در مهندسی تربیت تقریبی» و «عقلانیت، اعتدال، مهار تکفیرگرایی» با حضور استادان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد چابهار برگزار شد.
کد خبر : 828642

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از چابهار، کارگاه «نقش دانشگاهیان در مهندسی تربیت تقریبی» با حضور استادان هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان و معاونت‌های پژوهشی و سخنرانی و مدرسی مسیب داوری مشاور مرکز حوزه ریاست دانشگاه و دبیر گروه تخصصی مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد چابهار برگزار شد.

مشاور مرکز حوزه ریاست دانشگاه و دبیر گروه تخصصی مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی در این کارگاه اظهار کرد: استادان تقریبی و مسئولان دفاتر تقریب مذاهب اسلامی نباید خود را محدود به دانشگاه‌ها کنند؛ بلکه باید با دستگاه‌های مختلف ارتباط بگیرند و با طرح ایده‌های خود به کاهش یا حل مسائل بپردازند.

داوری یادآور شد: دانشگاه‌هایی که در این باره با جامعه ارتباط نداشته باشند، دانشگاه‌های فعال در امور مذهبی و قومی به حساب نمی‌آیند و تقریب باید گفتمان غالب بین استادان و دانشجویان باشد.

وی متذکر شد: در جوامعی که تنوع مذهبی وجود دارد، دانشگاه‌ها و استادان باید فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی را به سمت تقریب مذاهب سوق دهند.

مشاور مرکز حوزه ریاست دانشگاه و دبیر گروه تخصصی مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی افزود: بیش از یک میلیارد مسلمان در دنیا وجود دارد، اما هماهنگ نیستند و این ضعف به این دلیل است که مسلمانان یا مذاهب مختلف شناخت درست و کافی از یکدیگر ندارند.

داوری متذکر شد: انتقادپذیری، دوری از لجاجت، خودمحوری و خودبزرگ‌بینی از دیگر مشکلات تقریب است که باید به آن‌ها توجه شود.

وی بیان کرد که گفت‌وگوی میدانی دوستانه، جشن‌های مناسبتی تلفیقی، شب شعر و نشست‌های ادبی، کرسی‌های آزاداندیشی و این قبیل موارد برای تقویت تقریب مذاهب اسلامی باید صورت گیرد تا به راهکار‌هایی برای حل بسیاری از اختلافات منجر شود.

**برگزاری کارگاه «عقلانیت، اعتدال، مهار تکفیرگرایی»

کارگاه «عقلانیت، اعتدال و مهار تکفیرگرایی» هم با تدریس محمد نخی رئیس اداره دوره‌های آموزشی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و حضور استادان هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان و معاونت‌های پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد چابهار برگزار شد.

رئیس اداره دوره‌های آموزشی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این کارگاه تبیین کرد: شاخصه اصلی برای دین اسلام «عقلانیت و اخلاق» است و تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی دارای فراز و فرود‌های بسیاری بوده که نقطه اوج آن در فاصله قرن‌های سوم تا پنجم هجری است که شاهد تسامح و تساهل میان پیروان مذاهب اسلامی و دانشمندان مسلمان در این دوره هستیم.

نخی تشریح کرد: اختلاف اساس خلقت خداوند است و موجب پیشرفت و تعالی جامعه می‌شود و آنچه مذموم بوده، تفرقه است نه اختلاف.

وی گفت: جامعه اسلامی از زمان جدایی از دایره عقل و اخلاق گرفتار پدیده تکفیرگرایی شد و همین تکفیر چهره‌ای خشن و مشوش از اسلام به جهانیان عرضه کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر