صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گفت‌وگوی آنا با کارگردان عمانی حاضر در جشنواره فجر؛

تراژدی تلخ تجاوز بیگانگان به سرزمین های منطقه روی صحنه فجر می رود

کارگردان عمانی نمایش «مدق الحناء» در جشنواره تئاتر فجر گفت: حنا همیشه نماد شادی بوده اما در این نمایش نماد خوشحالی نیست. در اصل سمبل آزادی و جنبشی است که در مقابل بیگانگان که قد علم می کند.
کد خبر : 828334

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری آنا، یکی از گروه های خارجی که برای اجرا در چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر به ایران دعوت شدند، گروه تئاتر عمان هستند که نمایش «مدق الحناء» را برای اجرا آماده کردند. یوسف البلوشی کارگردان این نمایش است که قرار است اجرایش شنبه، هشتم بهمن ماه در تالار وحدت تهران به صحنه برود.

یوسف البلوشی کارگردان نمایش مدق الحناء در گفت وگو با آنا عنوان کرد: به نظر من جشنواره فجر امسال واقعا عالی برگزار شد من موفق شدم کارهای زیادی ببینم به ویژه اینکه در زمینه تنوعات ژانری کارها خیلی خوب و متنوع بودند و از خیلی کارها خوشم آمد.

وی درباره نمایش خودشان که آن را کارگردانی میکند، گفت: به لحاظ دکور، متن، گرافیک و کارگردانی به نظرم سطح خوبی قرار دارد. داستان نمایش ما درباره سرزمینی است که مورد استعمار قرار گرفته و بیگانگان وارد آن شده اند. غریبه ای در این سرزمین وارد مردم می شود و بینشان اختلاف ایجاد می کند. 

وی دراین باره افزود: از سوی دیگر یکی از شخصیت های بد داستان خیانت می کند و یک خیانت داخلی شکل می گیرد چون بیگانه ها وارد سرزمین شده اند و می خواهند آنجا را تصرف کنند و در نهایت بعدها افرادی که خیانت می کنند، پشیمان می شوند و یک قصه تراژیک برایشان رقم می خورد.

وی درباره نمادسازی ها در این کار گفت: ما در این کار شخصیت مادر را به مثابه وطن نمایش دادیم. مادری که حنا در هاون می کوبد. البته همیشه حنا نماد شادی است در کشور ما هم همینطور است اما این حنا کوبیدن این بار خوشحالی نیست. در اصل جستجوی آزادی و جنشی است که بیگانگان می خواهند آن را بگیرند. در این کار ما میراث سنتی و فرهنگی عمان را در نظر گرفتیم چه از لحاظ موسیقی و فضاسازی و هم همه عناصر نمایشی.

البلوشی با اشاره به اینکه نویسنده کار عباس الحایک یک نویسنده عربستانی است ، گفت:در بازسازی متن سعی کردم کار را به واقعی کشورهایی مثل خودمان یعنی کشورهای عربی نزدیک کنم چه به لحاظ سیاسی و اجتماعی این اتفاق برای خیلی ها افتاده است. نام قبلی کار ما «مادر خوبی ها» بود . در واقع همان کشتی نجاتی که در دکور کار ما هم نمایش داده می شود که بعد ما آن را به هاون حنا تغییر نام دادیم.

وی با بیان اینکه دکور کارشان حجیم و نماد یک کشتی است، در پاسخ به سوالی مبنی اینکه آیا موضوع ما به ازای خارجی دارد، گفت: متن از واقعیت گرفته نشده اما به واقعیت نزدیک شده است یعنی در واقع همان چیزی که در حال رخ دادن در منطقه و به ویژه در کشورهای عربی است.

*فرهنگ و تاریخ عمان به تئاتر و سینما اهمیت می دهد

وی درباره وضعیت فرهنگی و هنری عمان توضیح داد: عمان یک کشور تاریخی است . تاریخ عمیقی دارد و ارتباطوکوو قدوویمی با ایران در طول تایخ داشته است. تئاتر عمان از سال 1970 با یک جنبش شروع شد، جنبشی که سلطان قابوس از آن حمایت کرد.

این کارگردان عمانی گفت: ما نقش ایران را در دهه هفتاد کنار مردم عمان و ایستادگی شان فراموش نمی کنیم. این ارتباط عمیق از همان زمان شکل گرفت و بنابراین عمان در هیچ شرایطی ارتباطش را با ایران قطع نمی کند و این ارتباط کماکان به شکل خیلی وسیع و عمیقی به ویژه در عرصه هنر و همینطور تئاتر و سینما وجود دارد.

وی با تأکید براینکه عمان در بین کشورهای عربی رتبه نخست تئاتر منطقه را کسب کرده است، گفت: ما  در خیلی جشنواره ها مثلا در مصر، عراق و تونس خوب ظاهر شدیم البته نمی توانیم تئاتر عمان و ایران را با هم مقایسه کنیم ایران در تئاتر خیلی قدیمی است در سینما هم همینطور اما خوشحالیم که وارد رقابت با ایران و سایر کشورهای همسایه شدیم.

البلوشی در پاسخ به اینکه تمایل دارند در  چه عرصه هایی بیشتر با ایران همکاری و مشارکت فرهنگی و هنری داشته باشند، گفت: نخست سینما و بعد تئاتر چون سینمای ایران خیلی پیشرفته است و ما آن را تا جایی که در عرصه های جهانی و جشنواره ها کارها به نمایش در می آید، دنبال می کنیم.با اینکه خیلی از فیلم های ایران به راحتی قابل دسترسی در سطح جهانی نیست اما از طریق جشنواره ها می توانیم کارهای ایران را دنبال کنیم. بنابراین خیلی تمایل داریم که در عرصه سینما با ایران همکاری داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که وضعیت بودجه هنری عمان به چه صورت است، گفت: در خیلی کشورها بودجه هنر محدود است و عمان هم همین وضعیت را دارد اما برخی کشورها اولویتشان هنر است بهرحال ما هم از این قاعده کمبود بودجه مستثنی نیستیم.

البلوشی در پایان گفت: گروه نمایشی عمان از همینجا از خبرگزاری آنا بابت این مصاحبه تشکر می کند و پیام عشق و دوستی خود را به همه اصحاب رسانه می رساند و از همه شما برای حضور در تالار وحدت شنبه عصر برای تماشای نمایشمان دعوت می کنم.

انتهای پیام/

ارسال نظر