صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
هادی مقدم‌دوست در کارگاه‌های ایده‌یابی جشنواره فیلم ۱۰۰؛

موضوع اصلی سینما فهم مفاهیم انسانی است

کارگاه ایده‌یابی هادی مقدم‌دوست، در فاصله دو ماه مانده به آغاز جشنواره فیلم ۱۰۰، در حاشیه این رویداد سینمایی در حال برگزاری است.
کد خبر : 826459

به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، این روز‌ها بازار جشنواره‌های سینمایی داغ است و در حالی که همچنان جشنواره فیلم فجر در سکوت مطلق خبری است، دیگر رویداد‌ها همچون جشنواره عمار و جشنواره فیلم ۱۰۰ در این میان پرچمداری می‌کنند.

جشنواره فیلم ۱۰۰ که سیزدهمین دوره آن اسفند امسال برگزار خواهد شد، این روز‌ها در حال برگزاری کارگاه‌های مختلف، همچون کارگاه ایده‌یابی است، کارگاهی که هادی مقدم‌دوست در آن از تجربیات فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی‌اش سخن می‌گوید.

این کارگردان که فیلم «عطرآلود»، جدیدترین ساخته‌اش را اخیراً به پایان رسانده و آن را برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده می‌کند، در حاشیه کارگاه خود در جشنواره فیلم ۱۰۰، درخصوص تاثیرگذاری کارگاه‌های سینمایی در زمینه انتقال تجربه برای جوان‌های علاقه‌مند در این حوزه گفت: این روز‌ها شرایط به نسبت قبل فرق کرده است. کارگاه‌ها زیاد شده و افراد کارکرده راحت تجربه‌هایشان را در اختیار می‌گذارند، علاقمندان هم خوب یاد می‌گیرند. خودشان هم از اینترنت فایل‌های صوتی و تصویری کلاس‌های فیلمسازان مطرح کشور‌های دیگر را پیدا می‌کنند و از آن‌ها چیز یاد می‌گیرند. کلاً کارگاه محل چیز یاد گرفتن است. کارگاه باعث می‌شود علاقمند سینما چیزی را که می‌شود راحت یاد گرفت را با سختی و دشواری و صرف زمان و عمر زیاد کشف نکند. صادقانه بخواهم بگویم این نشست‌ها و کارگاه‌ها خیلی موثر است.

وی افزود: این فکر که کارگاه‌های اینچنینی به درد نمی‌خورد فکر کاملاً غلط و اشتباهی است. کارگاه به فراگیری علاقمندان سرعت می‌دهد و باعث افزایش اعتماد بنفس فیلمساز می‌شود و مهم‌تر از همه اینکه علاقمند فیلمسازی در کارگاه چیز‌هایی را یاد می‌گیرد که اگر کارگاه نبود شاید هیچ‌گاه فرصت یادگیری آن را پیدا نمی‌کرد.

مقدم‌دوست در رابطه با ویژگی‌های اخلاقی و حرفه‌ای شاگردانش در کارگاه‌های جوان هم اضافه کرد: آنچه در این کارگاه‌ها از مجموع حضور و همراهی با فیلمسازان جوان دریافت کردم پذیرندگی و آمادگی انجام فعالیت‌های اشتراکی و فضای تبادل نظر هنری و ایده‌پردازی آزاد بود. متوجه شدم که اغلب فیلمسازان شوق فعالیت گروهی دارند و انجام فردی کار و تک‌روی برایشان یک خصلت نهادینه و یا اخلاق ثابت نیست. متوجه شدم که فعالیت هنری برایشان بسیار جذاب است و روحیه خودرایی ندارند. آماده بودند که با هم ایده‌ها را شکل بدهند و با هم به ارتقای کار‌های هم کمک کنند. اصولاً آدم‌های تک‌رو اهل حضور در کارگاه‌ها نیستند یا اگر وارد کارگاه شوند منزوی‌ترین عضو کارگاه‌ها و یا افرادی هستند که در جلسات بعدی ریزش می‌کنند.

این فیلمنامه‌نویس با سابقه در بخش دیگری از سخنانش در رابطه با باید‌ها و نباید‌های فیلم‌های صد ثانیه‌ای، با اشاره به اهمیت مسئله روایتگری و فهم مفاهیم انسانی اظهار کرد: واقعاً فرقی بین ایده یک کار سینمایی بلند با صد ثانیه‌ای نیست. موضوع روایت و فهم مفاهیم انسانی و مضامین و فهم موقعیت‌های بشری و کشف لحظه‌ها و عناصر سینمایی‌ست. هر توصیه یا هر نسخه‌ای برای اینکه «این صد است آن صد نیست» به روند زندگی سینمایی فیلمسازان صدمه می‌زند. خود فیلمسازی صد هم زیرمجموعه‌ای از فهم سینما و رسانه است و ظرفیت‌های مدیوم سینما است. قطع و اندازه‌های مختلف رسانه‌ای همه با هم نقاط مشترک دارند و افراد هنری و رسانه‌ای دانش مشترک بسیار دارند به‌خصوص وقتی که مدیوم آن‌ها مشترک و یکی باشد. صد یکی اندازه‌های سینمایی است و قواعد اختصاصی چندانی ندارد. قواعد و تجربه‌ها همان قواعد و تجربه‌های سینماست.

انتهای پیام/

ارسال نظر