صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۴۰ - ۲۱ دی ۱۴۰۱
رئیس دانشگاه آزاد البرز:

۴۰ درصد دانشجویان در حوزه علوم انسانی تحصیل می‌کنند

حسین کلانتری‌خلیل‌آباد گفت: حدود ۴۰ درصد دانشجویان کشور در حوزه علوم انسانی تحصیل می‌کنند.
کد خبر : 825605

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از کرج، حسین کلانتری‌خلیل‌آباد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج در دومین همایش ملی حکمت معماری و شهرسازی اسلامی که در این واحد دانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: قدرت ملت یا کشور بر دو مقوله قدرت نرم و سخت استوار بوده و این قدرت ضامن رفاه، امنیت و پیشرفت کشور است. قدرت نرم بر علوم انسانی استوار بوده و  پایه و اساس انقلاب بر اساس علوم انسانی دارای چنین قدرت و جایگاهی است که می‌تواند باعث سعادت و پیشرفت شود.

وی افزود: در کشور بیش از ۵۰۰ نشریه در حوزه علوم انسانی و هنر و بیش از ۱۰۰ انجمن علمی و قطب علمی در زمینه‌های علوم انسانی داریم. حدود ۴۰ درصد دانشجویان کشور در حوزه علوم انسانی تحصیل می‌کنند و تعداد کثیری نیز دانشگاه، پژوهشکده، مرکز پژوهشی، گروه پژوهشی در کشور در حوزه علوم انسانی وجود دارد. همه آنها فعالیت پراکنده انجام می‌دهند و نیاز به برنامه‌ریزی لازم برای حرکت منظم داشته تا با اتحاد به قدرت نرم تبدیل شوند و به‌عنوان ابزار قدرت جمهوری اسلامی درآیند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج عنوان کرد: مأموریت اصلی بازگشت به ارزش‌های واقعی انسان است. امروزه دوره دعوای شرق و غرب تمام شده، غرب فقط آمریکا نیست یا هیئت حاکمه و سردمداران نیستند؛ آمریکا و اروپای غربی درد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دارند. بن‌بست اصلی غرب این بوده که راه را نمی‌شناسد، تکلیف ما چیست؟ چه باید بکنیم؟ مشکل بشریت در علوم انسانی است برای نجات دنیا باید زایش داشته باشیم، تعلیم و تربیت داشته باشیم.

کلانتری تأکید کرد: باید دانست در معماری دنیا صحبت از چیست؟ امروز اندیشه باید به پیروزی برسد، نباید وارد جنگ شد، عدالت تا عمق جان باید نفوذ کند. عدالت فضایی در کشور مهم است. معماری بومی ایران شاهکار بوده و یکی از ویژگی‌های معماری بومی ایران سادگی و دومین مزیت آن درون‌گرایی است که ریشه در مبانی و اصول اجتماعی و فلسفی این مرزوبوم دارد. سوم ویژگی معماری بومی ایرانی مرکزیت در فضای معماری بوده به‌گونه‌ای که کثرت‌ها به وحدت مرکزی ختم می‌شود مانند کاروانسرا، مسجد، مدرسه و خانه‌ها و چهارم ویژگی انعکاس است همان‌گونه که در مساجد چهار ایوانی انعکاس آب در میدان به‌عنوان آینه نه فقط برای بدنه‌ها اطراف بوده؛ بلکه تمثیل آسمان است.

وی بیان کرد: پیوند معماری با طبیعت که پنجمین ویژگی معماری بومی اسلامی است. همزیستی مسالمت‌آمیز انسان، معماری و طبیعت در معماری ایرانی کاملاً مشهود بوده و نمونه کامل آن را می‌توان به هشت بهشت اشاره کرد. ششمین ویژگی هندسه است که در این زمینه می‌توان هندسه به کار رفته در چهل‌ستون حرکت‌های عمودی، حرکت‌های افقی، هندسه حاصل از سطوح افقی و عمودی و گشایش‌های نوری را نام برد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز شفافیت و تداوم و راز و ابهام را از دیگر ویژگی‌های معماری بومی اسلامی نام برد و ادامه داد: مسجد تاریخانه دامغان، این بنای ساده انسجام خود را از طریق ستون‌های سنگین استوانه‌ای تأمین کرده و بر روی آن طاق‌های بیضی نشسته‌اند که آهنگ حرکت خاصی را القا می‌کنند. نهمین ویژگی معماری بومی تعادل و توازن بوده و وجود تالار زیرزمینی، ایوان، سرداب، بادگیر و هشتی برای ایجاد توازن و تعادل در فضای معماری است.

**آمادگی معاونت شهرداری کرج برای همکاری با دانشجویان

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر کرج نیز گفت: استان البرز یا به عبارتی ایران کوچک اقلیم ویژه‌ای دارد به نحوی که نخستین خشت گلی دست‌ساز ۹ هزار ساله انسان که آغاز علم مهندسی در دنیا بوده از تپه ازبکی این استان کشف شده و این خشت گلی تقدیم رئیس سازمان ملل شده است.

عمار ایزدیارنایب مطرح کرد: معاونت معماری و شهرسازی و شهرداری کرج به‌عنوان نهاد متولی طراحی، هدایت و ساخت فضای کالبدی در شهر کرج آمادگی دارد بستر لازم را به‌واسطه علاقه‌مندی دانشجویان و حوزه علمی به مقوله معماری اسلامی به‌عنوان کارآموز و یا به‌عنوان پژوهشگر مهیا کند.

**همایش‌ها بستری برای طرح ایده‌های استادان و دانشجویان هستند

معاون مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی نیز عنوان کرد: در سال قبل همایشی داشتیم با عنوان کلی علوم انسانی و حکمت اسلامی؛ اما امسال این همایش تبدیل شد به ۹ همایش و از دایره انحصاری علوم انسانی هم خارج به علوم و حکمت اسلامی تبدیل شد .همایش‌ها یک محمل و بستری هستند برای طرح ایده‌ها و نظریات استادان و دانشجویان و انتقال این دانش به نسل‌های بعدی و برگزاری این همایش نیز فرصتی است برای اینکه ارتباط بین مفاهیم حکمت اسلامی با سایر حوزه‌های دانشجویی مشخص شود.

علی چگین ادامه داد: یکی از فوایدی که این همایش‌ها می‌توانند داشته باشند نتایج و خروجی‌های عملیاتی برگزاری همایش است و حضور دانشجویان و استادان در حوزه معماری و شهرسازی در کنار شورای شهر در ارائه پیشنهاد‌های عملیاتی می‌تواند در اصلاح چهره شهرسازی و وضعیتی که در معماری داریم کمک کند. اگر فضای شهری به‌درستی طراحی شده باشد می‌تواند آرامش را به مردم منتقل کند. فضای معماری اهمیت زیادی دارد و کلیه افراد بدون اینکه تخصصی در این زمینه داشته باشند معماری و شهرسازی را درک می‌کنند.

**همایش‌های نه گانه حکمت اسلامی

دبیر اجرایی دومین همایش حکمت معماری و شهرسازی اسلامی نیز با ارائه گزارشی از روند برگزاری همایش بیان کرد: این همایش یکی از همایش‌های نه گانه حکمت اسلامی بود که به پیشنهاد سازمان مرکزی در واحد کرج برگزار شد. فراخوان این همایش از خرداد ماه سال جاری آغاز و مهلت ارسال مقالات تا هفته اول دی‌ماه بود که در نهایت ۱۴۵ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال و پس از داوری مقالات تعداد پنج مقاله مورد پذیرش واقع شدند.

مرتضی نیک‌فطرت تشریح کرد: مقالات برتر شامل پیشران‌های کلیدی مؤثر بر شهرسازی و معماری ایرانی – اسلامی«نویسنده: مجید سعیدی راد. پژوهشگر پسادکتری جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه خوارزمی و دانش‌آموخته دکتری دانشگاه شهید بهشتی»، تحلیل عناصر پیکرنگاری فضایی-اجتماعی شهر ایرانی در دوران اسلامی؛ مبتنی بر آموزه‌های قرآن کریم و دو مفهوم اجتماع و انزوا در شهر (برگرفته از سورهٔ حمد) «نویسنده: مژده جمشیدی، هیئت علمی گروه شهرسازی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران»، تناظر مفاهیم حکمی ایران-اسلامی در فضا‌های شهری (مورد پژوهشی: حکمت متعالیه صدرا در فضای بازار ایرانی) «نویسندگان: سمیرامهرافزا، دانشجوی دکتری شهرسازی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، محمود رضایی، دانشیار گروه معماری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، طاهره کمالی زاده، دانشیار پژوهشکده حکمت معاصر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی»،  واکاوی حس تعلق به مکان و چهار قلمرو تجربه انسانی در معماری مدارس ایرانی- اسلامی در راستای بهبود طراحی مدارس معاصر«نویسندگان:صاحبه ایزدپناه، دانشجوی دکتری معماری، گروه معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران، حمید ماجدی، استاد گروه معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران، حسین ذبیحی، دانشیار گروه معماری و شهرسازی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران» و تأملی بر جایگاه آینده‌نگاری در حکمت شهرسازی اسلامی «نویسندگان: فرید بشیان، دانشجوی دکتری شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران، هادی سروری، استادیار، گروه شهرسازی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران، تکتم حنایی، دانشیار، گروه شهرسازی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران، علی‌اکبر سروری، استادیار، گروه اقتصاد کشاورزی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران» می‌شوند.



به گزارش آنا، در پایان مراسم از مقالات برتر، کمیته داوران و حامیان مالی همایش با اهدای لوح سپاس و تندیس قدردانی شدند.

انتهای پیام/

ارسال نظر