افزایش عرضه خودرو کمکی به کاهش قیمت نمیکند
میلاد بیگی کارشناس بازار خودرو در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، ضمن صحه گذاشتن بر تولید عمده قطعات خودروهای داخلی در کشور اظهار کرد: قطعه سازان از مواد اولیهای استفاده میکنند که در داخل کشور تولید می شود، اما مواد اولیه تولید داخل بر اساس قیمت دلار قیمت گذاری و به فروش می رسند. بر همین اساس، افزایش قیمت ارز همه هزینهها از جمله قیمت قطعات را افزایش میدهد که خودرو نیز یکی از آنها است. وقتی قیمت ارز افزایش پیدا میکند هزینه تولید به میزان قابل توجهی همگام با ارز بالا میرود.
وی افزود: هزینه دستمزد، نیروی کار، آب، برق و گاز با افزایش قیمت ارز تغییرات قیمتی زیادی در کوتاه مدت ندارند و سهم آنها هم در هزینه تمام شده قطعه بخش بزرگی نیست، اما مواد اولیه نقش مهمی در قیمت خودرو ایفا میکنند.
این کارشناس بازار خودرو تصریح کرد: وقتی یک کالا به کالای سرمایهای تبدیل میشود ارتباط مستقیم با قیمت ارز پیدا میکند. مردم به این کالاها به عنوان حافظ ارزش پول خود نگاه میکنند و به همین سبب اقبال به آنها در شرایط رشد نقدینگی بیشتر میشود. خودرو نیز امروز به کالای سرمایهای تبدیل شده است.
بیگی از فعال شدن انتظارات تورمی در کشور خبر داد و اضافه کرد: تقاضا به سمت خودرو افزایش زیادی داشته و این موضوع انتظارات تورمی را در بازارهای سرمایهای شدیدا تحت تاثیر قرار میدهد.
وی گفت: امروز در شرایطی هستیم که قیمت کارخانه با قیمت بازار (به خصوص خودروهای ارزان قیمت) فاصله قابل توجهی دارد لذا عرضه بیشتر دو خودروساز بزرگ تاثیری در بازار ندارد و عرضه بیشتر با تقاضای بسیار بالاتری مواجه میشود. در این شرایط تقاضای بی نهایت، عرضه تاثیر اندکی روی بازار دارد و هر چه خودروسازان عرضه را افزایش دهند نمیتوانند قیمت گذار بازار باشند.
این کارشناس حوزه صنعت کاهش عرضه دو خودروساز بزرگ را برای بازار خودرو خطرناک برشمرد و یادآورشد: شرایط بازار به گونهای است که کمبود عرضه خودروسازان بازار را به شدت متاثر میکند و قیمت را مجدد افزایش میدهد؛ اما افزایش عرضه به دلیل تقاضای بالا، کاری از پیش نمیبرد و این به دلیل نوع خاص قیمت گذاری خودروسازان روی خودروهای ارزان قیمت است.
وی تعداد خودروهای داخلی را بسیار ناچیز برشمرد و اظهار داشت: با این که تعداد خودروهای وارداتی بسیار کم بوده، اما فرض بگیرید اگر واردات خودرو طبق گفته مقامات مسئول وزارت صنعت انجام بشود باز هم فایده فراوانی نصیب این بازار نمیشود. این نکته را به یاد داشته باشید که واردات ۲۰۰ هزار خودرو با یک میلیارد یورو امکانپذیر نیست، زیرا عموم خودروهایی وارداتی بالای ۱۳ هزار دلار قیمت دارند. برای نمونه، خودروهای وارداتی کیا که وارد کشور شده اند بالای ۹ هزار دلار قیمت دارند و این خودروساز اصلا خودروی پایینتر از ۱۰ هزار دلار ندارد.
این کارشناس خودرو تاکید کرد: واردات در شرایط بحران ارزی دو اثر مثبت و منفی دارد. اثر منفی واردات (با فرض واردات ۲۰۰ هزار خودرو تا خرداد سال ۱۴۰۲ که نیاز به ۳ تا ۴ میلیارد یورو ارز دارد) در شرایطی که قیمت ارز دائما در حال نوسان است، تقاضا برای ارز را افزایش میدهد و قیمت ارز را بالا میبرد و در نهایت همه کالاهای تاثیرپذیر از قیمت دلار از جمله قطعات خودرو دچار تورم میشوند.
بیگی اثر مثبت واردات را زمانی دانست که میزان واردات به حدی باشد که روی بازار خودرو اثر بگذارد. در شرایطی که ما قصد داریم نهایتا ۲۰۰ هزار خودرو وارد کنیم این حرکت تاثیر زیادی روی تعادل قیمت ندارد.
این کارشناس صنعتی تصریح کرد: خودروهای وارداتی، بازاری متفاوت از بازار خودروی داخلی دارند؛ بازار خودروهای وارداتی در بهترین حالت نزدیک به بازار خودروهای چینی است. پس مهمترین نتیجهای که واردات در بازار دارد روی بازار خودروهای چینی است که باعث کاهش قیمت این خودروها میشود و تاثیر کمی در بازار خودروهای داخلی، در حد چند درصد کاهش دارد که آن هم با تاثیر افزایش قیمت ارز دوباره شرایط را به حالت اولیه باز میگرداند.
انتهای پیام/