با فناوری فیلمسازی دهه شصت نمیتوان مخاطب کودک را جذب کرد
رضا چوبینه در گفتوگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری آنا با اشاره به این که باید فضای مجازی را به عنوان یک فرصت برای سینما درنظر بگیریم افزود: اگر یک نگاه تاریخی داشته باشیم خواهم دید که هرگز با به وجودآمدن یک بستر جدید فناورانه، قالبهای نمایشی قبلی تعطیل نخواهد شد.
وی اظهار کرد: زمانی تصور این بود که با همهگیر شدن تلویزیون، سینما از دست میرود، اما این اتفاق نیفتاد. مهم این است که بتوانیم از بسترهای فناورانه به درستی استفاده کنیم و با جامعه همراه شویم. زمانی که برادران لومیر اولین تصاویر متحرک سینمایی را نشان دادند مردم با دیدن حرکت قطار بر روی پرده سینما پابه فرار گذاشتند یا وقتی نمای کلوزآپ فردی بر پرده نقش میبست دنبال بقیه بدن او میگشتند. این را با مخاطبان امروز مقایسه کنید که سقفی برای تخیل خودشان ندارند.
عضو هیئت علمی موسسه آموزش عالی هنر پارس گفت: حضور مردم در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی در کشورهای غربی بسیار پررنگ است، اما به موازات آن صنعت سینما هم در این کشورها همچنان رونق دارد. با وجود پیشرفتهای عجیب در بازیهای ویدئویی و سرگرمیهای دیجیتال، سینمای کودک تعطیل نشده و با قوت به کارش را انجام میدهد و حتی در فهرست فیلمهای پرفروش هم قرار میگیرد کاری که آنجا انجام دادهاند این است که تغییر زبان و ذائقه مخاطب را شناختهاند و دیگر از قالبهای دهه هفتاد و هشتاد میلادی برای ساخت فیلم کودک استفاده نمیکنند.
** در سینمای کودک به فرمهای جدید نیاز داریم
این مستندساز و تدوینگر که داوری چندین جشنواره سینمایی و تلویزیونی بینالمللی را در کارنامه خود دارد افزود: فیلمهای کودک دهه شصت با همه جذابیتش برای خاطرهسازی برخی نسلها خوب است، اما سینمای کودک نیاز به فرمهای جدید داریم چرا که کودک امروز با کودک دهه شصت کاملاً متفاوت است. عرصههای تخیلی جدید را تجربه کرده و نمیتوانیم با فناوری دهه شصت در تولید فیلم او را روی صندلی بنشانیم. نیاز به یک بازنگری شکلی در آثار سینمای کودک داریم. در سالهای گذشته آثار خوبی چه در انیمیشن و چه در فیلم داستانی ساخته شده که عنصر تخیل را به خوبی به تصویر کشیده، اما نباید در همین حد باقی بماند.
چوبینه اظهار کرد: البته ضمن استفاده از مقولات تکنولوژیک نباید در محتوا مقهور فناوری شد. ما ریشههای فرهنگی عمیقی داریم که میتواند در بستر فناوری به محصولات درجه یک سینمایی برای کودکان تبدیل شود.
وی گفت: با این مقولات فرهنگی وطنی حتی میتوانیم مخاطب خارجی را هم جذب کنیم. آنها تشنه دانستن درباره ریشههای فرهنگی ایران هستند. این که ما همان محتوای انیمیشنهای ژاپنی و هالیوودی را در فیلمهایمان بگذاریم، برای آنها جذابیتی ندارد. این را از روی تجربه خودم میگویم.
چوبینه افزود: من عضو هیئت انتخاب جشنواره «Royal Telvisison Society» لندن بودم. در آن جشنواره هیئت انتخاب، فیلمهایی که از کشور مختلف میآمد و با سبک و سیاق هالیوود ساخته شده بود را کنار میگذاشت و دنبال فیلمهایی بود که با بیان و فرهنگ آن کشور ساخته شده باشد. در سینمای کودک پرداختن به مضامین غنی فرهنگی کشورمان بسیار مهم است. باید در سینمای کودک با شناخت مخاطب و زبان آن از این عناصر استفاده کنیم.
** روند فیلمسازی برای فیلمسازان جوان آسان شود
این مدرس دانشگاه اظهار کرد: رئیس جمهور و سایر مسئولان بارها در صحبتهایشان تأکید کردهاند که باید روند ایجاد کسب و کارها آسان شود. همین الان اگر قوانین بنیاد سینمای فارابی برای حمایت از یک فیلم اولی را جلویتان بگذارید شگفتزده خواهید شد. شرایطی را درنظر گرفتهاند که اغلب متقاضیان عملاً نمیتوانند در دایره حمایتهای قرار بگیرند. ما امسال ۴۰۰ متقاضی فیلم اولی داشتیم که کمتر از ۴۰ نفر شرایط بنیاد فارابی را داشتند.
چوبینه گفت: اگر قرار است شرایط فعالیت کسب و کارها راحت شود، فیلمسازی هم یک حرفه است و باید موانع سر راه این حرفه هم کاهش یابد. من مخالف وجود ضوابط و ارزیابی نیستنم، اما این ضوابط نباید به گونهای باشد که فیلمساز جوان ما در همان ابتدای راه سرخورده شود.
این کارشناس سینما عنوان کرد: ما با یک سیل عظیم جوانان علاقهمند به فیلمسازی مواجهیم که سرشار از استعداد هستند. دانشجویی در ترم یک داشتم که انیمیشنی ساخته بود که از حیث ساختار و تکنیک و اقعاً قابلیت حضور در جشنوارههای معتبر خارجی را داشت. در زمینه فناوری «سی جی آی» و یا ساخت انیمیشن بچههایی را داریم که واقعاً از دیدن کارهایشان حیرت میکنید. خیلی از اینها وقتی سرخورده میشوند، مهاجرت میکنند. ما باید از این نیروها حمایت کنیم. در غیر این صورت، فرهنگ کشور تاوان سنگینی خواهد داد.
انتهای پیام/