بومیسازی ۶۰ داروی هایتک توسط فناوران دانشگاه علوم پزشکی تهران
سیدحمید خوئی رئیس انجمن داروسازان و مرکز رشد فرآوردههای دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا در مورد فعالیت شرکتهای دانش بنیان در کشورگفت: شرکتهای دانش بنیان از تجربه بسیار موفقی در کشور برخوردارند؛ اما عدم حمایت کافی مالی از سوی مسولان و بروکراسی اداری دولتی از سازمان غذا و دارو تا گمرک، از مهمترین مشکلات این شرکتها است.
وی افزود: در سال جاری حدود ۶۰ داروی هایتک توسط شرکتهای دانش بنیان مستقر در مرکز رشد فرآوردههای دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران ساخته شده که این اتفاق، حاصل شاهکار فناوران جوان و اعضای هیات علمی جوان دانشگاه است. این داروها از ارزش افزوده بالایی برخوردارند. چرا که اگر این محصولات از طریق واردات در کشور تامین شود، ۶ تا ۱۰ برابر ریالی برای تامین از طریق واردات هزینه میشود.
رئیس مرکز رشد فرآوردههای دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: با توجه به اینکه اغلب داروهای ضدسرطان توسط شرکتهای دانشبنیان مستقر در مرکز ساخته میشود، اگر از ظرفیتهای فناوران جوان به درستی در کشور استفاده شود، به پیشرفت و منافع ملی کمک میکند که این مهم با حمایت مسولان امکانپذیر است.
خوئی یادآور شد: شرکتهای دانش بنیان ایرانی در سال جاری از کارنامه خوبی برخوردار شدهاند، اما سازمانهای دولتی جهت حمایت از این شرکت ها، کارنامه قابل قبولی نداشتند.
وی در ادامه به نقش شرکتهای دانش بنیان در رفع مسائل راهبردی کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در برخی حوزهها واردات زیادی داریم، شرکتها باید از واردات بی رویه جلوگیری و همچنین مشکلات واکسن و خوراک دام و طیور و کالاهایی که در تحریم بودند را رفع کنند.
رئیس مرکز رشد فرآوردههای دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه به مراکز رشد کشور اشاره کرد و افزود: مراکز رشد یکی از مهمترین فرصتهایی است که میتوان در اختیار این جوانان قرار دهیم و شرکتهای دانش بنیان در این مراکز میتوانند به افزایش تولیدات خود بپردازند. چرا که مراکز رشد میتوانند تسهیلاتی باشد که دولتها و شرکتهای بزرگ سرمایهگذار به صاحبان ایده و طرحهای فناورانه ارائه میدهند که بتوانند محصولات خود را به تجاریسازی تبدیل و وارد بازار کنند.
خوئی اضافه کرد: ظرفیتهای سرمایه گذاری برای پیشرفت دانش بنیانها را باید به سمتی پیش ببریم تا افرادی که در نظر دارند ایده نو پرورش دهند، هدف شان رفع مشکلات باشد. اگر نوآوری با تولید ترکیب نشود، ایدههای نو نخواهیم داشت.
انتهای پیام/