صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۵۰ - ۱۳ دی ۱۴۰۱
در گفتگو با آنا مطرح شد؛

رد پای ناکارآمدی در ناترازی بنزین

یک کارشناس سوخت با تاکید بر اینکه هر دولت، بهره بردار دولت قبل از خود است، گفت: ناترازی بنزین موضوعی نیست که در کوتاه مدت ایجاد یا برطرف شود. در دولت کنونی سنگ بنای هیچ پالایشگاهی برای ایجاد ظرفیت بنزین گذاشته نشد.
کد خبر : 823829

محمد سیدی، کارشناس حوزه سوخت در گفتگو با خبرنگار آنا با اشاره به ناترازی بین تولید و مصرف بنزین در کشور گفت: طبق آمار میانگین مصرف بنزین کشور از ابتدای امسال تاکنون (یکم فروردین تا پنجم دی‌ماه ۱۴۰۱)، نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۲۱ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که در همین مدت، میزان تولید بنزین کشور تنها ۶.۵ درصد رشد را تجربه کرده است.

وی افزود: موضوع ناترازی، یک شبه ایجاد یا برطرف نمی‌شود. طی ۸ ساله فعالیت دولت تدبیر و امید، به جز تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس که کلنگ ساخت آن از دولت نهم و دهم خورده بود و با پیشرفت ۷۰ درصدی تحویل دولت تدبیر و امید شده بود، هیچ پالایشگاه یا ردیف بنزین سازی به کشور اضافه نشد؛ بنابراین ریشه مشکلات کنونی را باید در دوره وزارت بیژن زنگنه، وزیر نفت سابق جستجو کرد.

این کارشناس سوخت با تاکید بر اینکه هر دولتی بهره بردار دولت پیش از خود است، اظهار داشت: میزان تقاضای بنزین به طور طبیعی به دلیل افزایش تعداد خودروها، رو به افزایش دارد. البته در این میان می‌توان به قاچاق سوخت نیز نیم نگاهی داشت، چرا که اساسا بنزین در ایران نسبت به همه همسایگان خود ارزان‌تر است و از سویی دیگر اختلاف قیمت ارز، حاشیه سود قاچاق را شیرین می‌کند. این در حالی است که رقم دقیقی از میزان قاچاق بنزین وجود ندارد.

به گفته سیدی، در شرایطی که با ناترازی بنزین رو به رو هستیم، مجبور به واردات بنزین می‌شویم. چرا که اختلاف بین تولید و مصرف قابل توجه است. البته باید نظارت‌های سختگیرانه‌ای ایجاد شود تا مبادا تصمیم گیران کشور، به بهانه تامین بنزین، سلامت جامعه و کیفیت بنزین را از اولویت نخست خود خارج کنند.

وی توضیح داد: در حال حاضر در کلان شهرها، بنزین سبز یا همان بنزین دارای استاندارد‌های یورو ۴ توزیع می‌شود. سوالی که باید از مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش پرسید این است که هر چند برای حل مشکل ناترازی بنزین، در کوتاه مدت دست به دامن واردات می‌شوند، اما برنامه آن‌ها برای میان مدت و بلند مدت چیست؟

این کارشناس حوزه سوخت طرح مجموعه پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی سیراف را غیراقتصادی و غلط دانست و اظهار داشت: این طرح از ابتدا مشکلات بسیاری داشت، اما به چکش کاری بسیار قرار شده بود بخشی از تولیدات این طرح که اصل خوراک آن میعانات گازی است، بنزین باشد. این در حالی است که ما تنها در پارس جنوبی میعانات گازی داریم و اکنون نیز با ناترازی گازی، این منبع به عنوان خوراک پالایشی، پایداری کافی را برای بلندمدت ندارد. چرا که در حال حاضر خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز از محل میعانات گازی پارس جنوبی تامین می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر