صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
شفیع آقامحمدیان در گفت‌وگو با آنا:

فناوری باید در خدمت محتوای فیلم باشد نه خودنمایی فیلمساز

کارگردان پیشکسوت سینما ضمن تأکید بر پیامدهای مثبت پیوند فناوری و تولید آثار سینمایی، نکاتی را در این زمینه متذکر شد.
کد خبر : 823541

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری آنا، شفیع آقامحمدیان نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینمای ایران است. وی در دهه هفتاد از کارگردانان پرکار سینما بود که با ساخت آثاری همچون «راننده سفیر»، «مروارید سیاه»، «فرار از جهنم» و «چشم عقاب» به چهره‌ای شناخته‌ شده در سینمای حادثه‌ای و پلیسی تبدیل شد؛ به ویژه دو فیلم «روی خط مرگ» با حضور فرامرز قریبیان و مریلا زارعی و «چشم عقاب» با نقش‌آفرینی اکبر عبدی، فرامرز قریبیان و جمشید هاشم‌پور از جمله آثار وی هستند که با استقبال مخاطبان سینما مواجه شدند.

آقامحمدیان که دارای تحصیلات سینمایی از کشور فرانسه است، علاوه بر تجربه داوری در جشنواره‌های مختلف سینمایی داخلی و خارجی از جمله فجر، سینما حقیقت، تونس و... با توجه به کارنامه پربارش در تولید فیلم‌های مستند، مدیریت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی را نیز به عهده داشت.

وی در آخرین فعالیت سینمایی خود، ریاست هیئت داوران پنجاه و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد که از هفتم تا سیزدهم آذر ۱۴۰۱ برگزار شد را نیز بر عهده داشت.

این کارگردان باتجربه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری آنا با تأکید بر این که پیامدهای مثبت بهره‌گیری از  فناوری برای فیلمسازان بسیار زیاد است افزود: استفاده از فناوری هم در ارتقای کیفیت فیلم‌ها موثر است و هم زمان تولید را کاهش می‌دهد. این کوتاه‌شدن مدت فیلمبرداری از حیث صرفه‌جویی هزینه‌ها  موضوع بسیار مهمی است.

 ** فناوری در خدمت محتوای فیلم باشد

وی اظهار کرد: البته استفاده از فناوری در ابعاد مختلف تولید فیلم باید در خدمت داستان و تفکر حاکم بر آن اثر باشد. اگر فیلمساز بخواهد صرفاً با ابزارهای تکنولوژیک خودنمایی کند کار ماندگاری را خلق نخواهد کرد. بنابراین فناوری نباید اسباب خودنمایی فیلمساز شود، بلکه باید در خدمت محتوای فیلم باشد.

آقامحمدیان عنوان کرد: در سال‌های اخیر کارگردان‌های جوان ما در سینما نشان دادند که در این حوزه بسیار متبحر هستند و این مایه خوشحالی است.شاید برخی آثار از حیث محتوایی و فیلمنامه ضعیف باشد، اما از نظر ساختار و استفاده درست از شیوه‌های نوین ساخت و تدوین فیلم چیزی کمتر از آثار روز دنیا نیست. نمونه بارز استفاده بهینه از فناوری را می‌توان در آثار انیمیشن که در سال‌های اخیر ساخته شده  مشاهده کرد. خوشبختانه اکنون هم دو انیمیشن «پسر دلفینی» و «لوپتو» روی پرده هستند و با استقبال مخاطبان مواجه شده‌اند.

وی گفت: البته یک نگرانی در حوزه انیمیشن ایران، کوچ تعداد زیادی از متخصصان این حوزه به کشورهای دیگر است که حتماً باید برای آن چاره‌جویی شود. من این گلایه را دارم که مدیران سینما و تلویزیون ما به اندازه کافی به فعالان این حوزه بها نداده‌اند.

** سالن‌هایی که  تماشاگر را به حضور دوباره ترغیب می‌کنند

کارگردان فیلم «چشم عقاب»  افزود: جنبه دیگر استفاده از فناوری مربوط به سالن‌های سینما است. الان برخی از دوستان ما می‌گویند که استفاده از شبکه‌های اجتماعی یک از دلایل ریزش مخاطبان سینما است. سوال من اینجاست که مگر در کشورهایی مثل آمریکا، فرانسه، یا چین و ژاپن این ابزارهای هوشمند و شبکه‌های اجتماعی در اختیار مردم نیست؟ قطعاً نسبت به کشور ما بیشتر هم هست، اما چطور می‌شود که سینمای این کشورها همچنان مخاطب دارد؟

آقامحمدیان عنوان کرد: این وضعیت علاوه بر تنوع و محتوای تولیدات، به تلاش آنها برای داشتن  سالن‌های مجهز و شاداب باز می‌گردد. یعنی وقتی کسی قصد رفتن به سینما دارد می‌داند که در همان مجوعه سینما و یا در نزدیک‌ترین فاصله به آنجا امکاناتی مثل رستوران و کافی‌شاپ، مر کز خرید، ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی و محل بازی کودکان و حتی مکان‌هایی برای بازی‌های بزرگسالان وجود دارد که می‌تواند یک شب خاطره‌انگیز برای او و اعضای خانواده‌اش رقم بزند.

وی افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر با ایجاد برخی پردیس‌های سینمایی در مراکز تجاری تا حدی این اتفاق در کشور ما هم افتاده است اما هنوز کافی نیست. تماشاگر سینما نباید برای دیدن فیلم مورد علاقه‌اش دچار زحمت شود، در ترافیک بماند و یا این که مجبور باشد که برای رفع گرسنگی  به رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌های گران‌قیمت برود. تماشاگر می‌خواهد یک فضای راحت و مفرح را در زمان تماشای فیلم و پس از آن داشته باشد. متأسفانه خیلی از سالن‌های ما حتی در شهرهای بزرگ فاقد این مختصات هستند؛ بنابراین نباید از چنین سالن‌هایی انتظار معجزه داشت که بتوانند مخاطبان میلیونی را به سینما بکشانند.

انتهای پیام/

ارسال نظر