صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارشناس سینما در گفت‌وگو با آنا:

سالن‌های هوشمند مخاطب را با سینما آشتی می‌دهند

کارشناس و کارگردان سینما معتقد است توجه به فناوری در جریان تولید و اکران فیلم، تماشاگران را با سالن‌های سینما آشتی می‌دهد.
کد خبر : 823337

یک کارشناس حوزه سینما در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری آنا عنوان کرد: امروزه مخاطبان سینما توقع دارند همان‌گونه که با پیشرفت فناوری، ابعاد مختلف زندگی آن‌ها با رفاه همراه شده، این پیشرفت‌ها را در سینما (هم در تولید آثار و هم در حین تماشای فیلم‌ها) ببینند.

رضا چوبینه اظهار کرد: اگر سینما بخواهد به سمت صنعتی‌شدن برود، باید در تمام مراحل آن اعم از آموزش فیلمسازان و عوامل فنی، پیش‌تولید، ساخت فیلم، مراحل پس از تولید، تبلیغات و بازاریابی و اکران  از این روند‌های فناورانه استفاده کند. ضمن این که این مراحل باید در یک ساختار منسجم زنجیره‌ای و در ارتباطی منطقی با یکدیگر عمل کنند. سینمای صنعتی به این فکر می‌کند که بتواند در فرایندی مداوم، نیرو‌های متخصص را تربیت کرده و آن‌ها را برای تولید فیلم با استفاده از فناوری آماده کند. در عرصه ساخت هم شاهد هستیم که فناوری‌های جدید چقدر به کمک فیلمسازان، بازیگران و عوامل فنی آمده است.

چوبینه که تحصیلات خود را در مقطع دکتری در رشته تکنولوژی سینما  در (University of the West of England) «بریستول» انگلستان به پایان برده افزود: ما همه ساله در هالیوود در شاهد چندین اختراع و ابداع جدید فنی هستیم. یعنی هالیوود صرفاً بستری برای تولید فیلم نیست بلکه محلی برای حضور نخبگان، دانشمندان و متخصصانی است که برای پیشرفت سینما در ابعاد مختلف تلاش می‌کنند. اختراعات و ابداعات سینمایی به اندازه تولید فیلم برای هالیوود حائز اهمیت است. این روند در تولیدات انیمیشن نمود بیشتری دارد.

** پیوند پژوهش و سینما برای افزایش مخاطب

وی عنوان کرد: در کشور‌های صاحب سینمای صنعتی  و در مقوله بازاریابی و اکران، مراکز معتبر پژوهشی وجود دارد که نیازسنجی می‌کنند و کمپانی‌های پخش فیلم و تهیه‌کنندگان از  یافته‌های آنان برای اکران فیلم و طراحی فیلم‌های بعدی خودشان بهره می‌برند. این‌گونه نیست که فیلمی که با بودجه حداقل ۱۰۰ میلیون دلار ساخته می‌شود را هرزمان که فرصت پیش بیاید و در هر سینمایی که خالی باشد اکران کنند و روند فروش هم برایشان مهم نباشد. اتفاقی که متأسفانه در کشور ما خیلی رخ می‌دهد و صرفاً تولید فیلم مهم است. این که آن فیلم چفدر فروش دارد و یا مثلاً چرا توازن جغرافیایی و زمانی گیشه آن مناسب نیست برای تهیه‌کننده و کارگردان اهمیت چندانی ندارد.



این فعال حوزه سینما گفت: این موسسات پژوهشی، حتی روی علائق و سبک زندگی مخاطبان اصلی فیلمی که قرار است اکران شود کار کرده‌اند. مثلاً فیلمی که گروه هدفش جوانان هستند در ساعاتی پخش می‌شود که دانشجویان و دانش‌آموزان در حال برگشت به خانه هستند و یا در سالن‌هایی روی پرده می‌رود که در مسیر حرکت آن‌ها باشد. یا این که اگر محتوای فیلمی درباره طبقه کارگر است، در محلات کارگری اکران و تبلیغات پررنگ‌تری دارد.

 ** سینماهای زنجیره‌ای؛ از توجه به ذائقه مخاطب تا سالن‌های دوستدار انرژی 

عضو هیئت علمی موسسه آموزش عالی هنر پارس افزود: یکی از پروژه‌های اصلی مطالعاتی من در دوره دکتری، بررسی سینما‌های زنجیره‌ای «اودئون» (Odeon) انگلستان است. این سینما‌های زنجیره‌ای معمولاً روی میانگین سنی ۱۸ تا ۲۵ سال کار می‌کنند؛ بنابراین سالن‌هایش را در مراکز خرید مدرن متمرکز کرده است. یعنی در هرکدام از مراکز خرید در شهر‌های انگلستان معمولاً یکی از سینما‌های «اودئون» وجود دارد. ضمن این که بعد از آغاز اکران نیز ارزیابی‌های مستمر از میزان حضور تماشاگران انجام می‌شود؛ یعنی اگر استقبال  برخلاف آن براورد اولیه باشد، حتماً در شیوه اکران تجدید نظر می‌کنند و این‌گونه نیست که روال غلط قبلی ادامه پیدا کند. روی همه این عناصر فکر می‌شود، چون باید آن پولی که هزینه شده برگردد.

چوبینه اظهار کرد: یکی دیگر از مقولات مورد توجه در سینما‌های زنجیره‌ای بحث  سالن‌های «دوستدار انرژی» یا همان (Energy saving) است که البته بخشی از آن جنبه اقتصادی نیز دارد.. این موضوعی است که گریبانگیر بسیاری از سینماداران کشورما نیز هست و آن‌ها هم از هزینه بالای آب، برق و گاز گلایه دارند. در حالی که با طراحی و بهسازی سالن‌ها می‌توان تا حد زیادی از میزان این هزینه‌ها کاست.

وی گفت: ما هم می‌توانیم با یک برنامه ریزی درست به این سمت برویم. برخلاف تصوری که شاید در ذهن مدیران سینمایی و فعالان این حوزه شکل گرفته، این کار سختی نیست.  در یک دهه اخیر اقدامات خوبی برای بهبود کیفی سالن‌های سینما به ویژه پردیس‌های سینمایی صورت گرفته که در جای خود قابل تقدیر است، اما باید بدانیم که هوشمندسازی سالن‌ها صرفاً صدای دالبی و کفپوش و امکان روزرو اینترنتی بلیت نیست. دامنه این اقدامات بسیار گسترده است.

** امکاناتی برای رفاه مخاطب و ایجاد سینمای تعاملی

چوبینه افزود: ما امروز از سینمای تعاملی صحبت می‌کنیم؛ یعنی مخاطب در سالن سینما این امکان را دارد که از بین چند پایان، آن پایان‌بندی که مورد علاقه اوست را انتخاب کند. ممکن است در حین تماشای فیلم، به خاطر محتوای غیرجذاب آن بخواهید بدون این که مزاحم کس دیگری بشوید شبکه‌های اجتماعی و پیام‌های رسیده خودتان را مرور کنید یا این که اصلاً باید یک پیام فوری بفرستید. در طراحی‌های جدید صندلی‌های سینما نمایشگری در روی دسته صندلی تعبیه شده که شما را به اینترنت متصل می‌کند.

این مستندساز و تدوینگر که داوری چندین جشنواره سینمایی و تلویزیونی بین‌المللی را در کارنامه خود دارد عنوان کرد: امروزه سالن‌داران علاوه بر مخاطبان عمومی، روی مخاطبان خاص یا سانس‌های «وی آی پی» هم کار می‌کنند. مثلا این امکان فراهم می‌شود که پس از یک مهمانی یا جشن خانوادگی شما به همراه مهمانانتان در یک سالن اختصاصی فیلمی که دوست دارید را ببینید؛ یا اینکه برخی تماشاگران دوست دارند طراحی صندلی به گونه‌ای باشد که مثل مبل جلوی تلویزیون منزل لم بدهند و یا شرایط جسمانی خاصی دارند که باید هنگام تماشای فیلم دراز بکشند. حتی فناوری‌های جدید این امکان را می‌دهد که وقتی تماشاگر روی صندلی می‌نشیند، جنس روکش به کاررفته به گونه‌ای باشد که اثر و بوی عرق افراد روی آن نماند و یا به راحتی ضدعفونی شود.



وی افزود: وقتی این تعامل شکل بگیرد و تماشاگر در سالن سینما احساس راحتی داشته باشد، خاطره خوبی برای او شکل می‌گیرد و ترغیب می‌شود که دوباره به سینما بیاید. بنابر این استفاده از مزایای  فناوری در زمان اکران، قطعاً تاثیر مثبتی بر تعداد مخاطبان خواهد داشت.

چوبینه اظهار کرد: این موضوعی است که در جریان تولید فیلم هم باید موردتوجه فیلمسازان ما قرار بگیرد که البته آن خودش موضوع مفصلی است. در کشور ما بین فیلمسازان و متخصصان فناوری شکافی وجود دارد که باید توسط جامعه دانشگاهی و رسانه‌ها پر شود. من بار‌ها درکلاس‌هایم گفته‌ام که اساتید بزرگ و پیشکسوت فیلمسازی ما در گذشته کار‌های بزرگی انجام داده‌اند، اما اگر به روز نشوند و از فناوری در تولید فیلم‌هایشان استفاده نکنند به تدریج تاثیرگذاری خودشان را از دست می‌دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر