صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش و دانش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۵۶ - ۰۸ دی ۱۴۰۱
آنا از شکسته شدن فضای آکواریومی مدارس گزارش می‌دهد؛

ورود دختران متاهل به مدارس روزانه بعد از جنجال‌های متعدد

ممنوعیت اخراج دختران متاهل از مدارس روزانه، یک اقدام روبه جلو به حساب می‌آید که شاید بتواند بخش کوچکی از دغدغه‌های دختران محصل به هنگام ازدواج را رفع کند، رسیدن به این مرحله و عدم اخراج دختران متاهل از مدارس در شرایط فعلی جامعه، اقدام ضروری بود که نیاز نداشت برای تحقق آن جار و جنجالی صورت گیرد.
کد خبر : 822662

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا: شاید کمتر کسی است که بگوید که فیلم پربیننده «ورود آقایان ممنوع» را ندیده‌ام و کمتر کسی آن سکانس ابتدای فیلم که مدیر جدی و سخت‌گیر مدرسه دانش آموز درس‌خوان و المپیادی مدرسه‌اش را به دلیل تاهل از مدرسه با حقارت اخراج کرد، از یاد برده است. خانم دارابی معروف، حاضر بود مدرسه‌اش در المپیاد حتی رتبه نیاورد اما آن دختر شوهر کرده در میان سایر دانش آموزان حضور نداشته باشد.

اخراج از مدرسه، طرد از جمع دوستان، نگاه پر از غیظ و غضب مدیران و معلمان مدرسه و ترس، تحقیر و توهین روانه دختر محصلی می‌شد که انتخاب کرده بود در حین تحصیل و درس خواندن ازدواج هم کند. مادران دوستان این دسته از دختران، وقتی متوجه این موضوع می‌شدند نیز فرزندان خود را از دوستی با این دسته از دختران برحذر می‌کردند. انگار آن دختر بی‌گناه مبتلا به یک بیماری مسری شده بود که همگی از او فراری بودند.

سهم دختران ازدواج کرده، اخراج از مدرسه و ترک گروه‌های دوستی بود و به قول خانم دارابی فیلم ورود آقایان ممنوع، جای این دختران در مدارس شبانه است و نباید در بین دختران مجرد در مدارس روزانه تحصیل داشته باشند. گاها حتی بعد از ازدواج و دیدن چنین برخوردهایی منجر به ترک تحصیل دختران و رها کردن درس و مدرسه شده بود.

بنا بر یک قانون نانوشته و عرف اجتماعی غیرمنطقی، دختران متأهل حق تحصیل در نوبت روزانه مدارس و دبیرستان‌ها را ندارند و این اتفاق باعث شد دخترانی که در سنین ابتدای جوانی ازدواج می‌کنند  بدون آنکه استعدادهای آنها درنظر گرفته شود، از ادامه تحصیل و رسیدن به مدارج عالی علمی بازبمانند یا اینکه دختران به دلیل علاقه به ادامه تحصیل، فرصت‌های مناسب انتخاب همسر و تشکیل خانواده را از دست بدهند.

نمی‌توان با تغییرات شرایط و عرف جامعه همچنان روندی که در همان سال‌های گذشته هم روند غلط و اشتباهی بود را دنبال کرد و یک جداسازی غلطی را فراهم کنیم تا نوعی احساس منفی را به دختران القا کند و این دختران بعد از تاهل این‌طور برداشت کنند که اقدام آنان قبیح و زشت بوده حالا باید تنبیه و به مدارس شبانه تبعید شود.

بعد از آنکه فعالیت‌های رسانه‌ای متعددی برای اصلاح قانون انجام شد، سرانجام وزارت آموزش و پرورش از موضع سابق خود عقب نشینی کرد و اصلاح قانون بی مبنا و دلیل سابق که تنها بحران آفرین شده بود تا اثرگذاری مثبت داشت را دنبال کرد.

مصوبه ممنوعیت ادامه تحصیل دختران متاهل در مدارس روزانه توسط برخی از فعالان حقوقی در "سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات" مطرح  و وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی پاسخ به این سوال، پاسخ داد.

رابعه امامی رضوی مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان در نامه‌ای اعلام کرد:"متن ماده ۶۹ آیین‌نامه اجرایی مدارس مصوب شورای عالی آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۰ مبنی بر ثبت‌نام و نحوه ادامه تحصیل دختران دانش‌آموزان ازدواج‌ کرده در مدارس روزانه به شرح ذیل جهت استحضار و صدور دستور لازم ایفاد می‌شود:

ماده ۶۹ – دانش‌آموزان ازدواج‌کرده می‌توانند با رعایت شئونات دانش‌آموزی و اصول اخلاقی و تربیتی با دیگر دانش‌آموزان، مانند سایرین در مدارس روزانه ثبت‌نام و به تحصیل ادامه دهند.

تبصره ـ در صورتی که به تشخیص شورای مدرسه، مفاد این ماده از سوی دانش‌آموز رعایت نشود ادامه تحصیل وی به یکی از روش‌های زیر امکان‌پذیر خواهد بود:

۱- بدون حضور در کلاس‌ در ارزشیابی‌های پایان هر نوبت شرکت کند.
۲- در مدارس بزرگسالان آموزش از راه دور یا داوطلب آزاد با رعایت قوانین و مقررات تحصیل کنند."
بر این اساس هیچ مدرسه دولتی و غیرانتفاعی با این بهانه دانش‌آموز دختر ازدواج کرده است، حق ندارد که او را از ادامه تحصیل در نوبت روزانه مدارس بازدارد.

ممنوعیت اخراج دختران متاهل از مدارس روزانه، یک اقدام روبه جلو به حساب می‌آید که شاید بتواند بخش کوچکی از دغدغه‌های دختران محصل به هنگام ازدواج را رفع کند، اقدامی که آنقدر بدیهی بود که حتی اجرای آن بعد از سال‌ها کار رسانه‌ای بیشتر باعث خنده شد، چراکه رسیدن به این مرحله و عدم اخراج دختران متاهل از مدارس در شرایط فعلی جامعه، اقدام ضروری بود که نیاز نداشت برای تحقق آن جار و جنجالی صورت گیرد، اما خوشبختانه در نهایت با فریادهای زیاد و پیگیری‌های متعددی این امر طبیعی محقق شد.

در همین باره سحر دانشور کارشناس حوزه زنان می‌گوید: ممنوعیت ورود دختران متاهل به مدارس روزانه باعث شده بود یک آکواریوم برای مدارس ایجاد شود چراکه هرکدام از ما در زندگی عادی این افراد را می‌بینیم و دوستان و اقوام ما هستند همچنین در زندگی روزمره با آنان در تعامل هستیم اما مدرسه را تبدیل کرده بودیم به یک آکواریم و اجازه نمی‌دادیم دختران متاهل و مجرد با یکدیگر مواجه شوند. 

این کارشناس حوزه زنان معتقد است که اصلا عدم ورود دختران متاهل به مدارس روزانه چه مشکلاتی را ایجاد می‌کرد؟ ما از چه چیزی ممانعت می‌کردیم؟ درواقع این جدا سازی فلسفه روشنی نداشت. قرار بود از یک عوارض منفی و فرهنگ غلط جلوگیری شود؟ یا به دنبال این بودیم بگوییم دختری که ازدواج کرده قادر نیست در روزانه تحصیل کند؟ در اصل مبنای قانون، گنگ بود و ضمن اینکه بافت فرهنگی اجتماعی آن را نمی‌پذیرفت.

وی در ادامه با اشاره به صحبت‌های یکی از شاعران طنزپرداز، گفت: این ممنوعیت بنده را یاد صحبت‌های یوسفعلی میرشکاک انداخت، که می‌گوید در شرایطی که الکسیس تگزاس در تلفن همراه فرزندان ما وجود دارد، نظامی را سانسور می‌کنند. بنابراین این را می‌خواهم بگویم این قانون منطق خاصی نداشت و آن فهمی که معلوم نبود مبانی آن چیست را به چالش کشیده شد که اقدام خوبی به حساب می‌آید و باعث شد فضای آکواریومی مدارس نیز شکسته شد.

دانشور ممنوعیت تحصیل دختران متاهل در مدارس روزانه را جزو تصمیمات سلیقه‌ای و بدون شاخص دانست و بیان کردکه این تصمیمات سلیقه‌ای و بدون شاخص در فضای زنان پررنگ هستند و باید یک هزینه کنیم تا این تصمیمات حذف شود. با اصلاح این قانون، شرایط طبیعی شده این قانونی که محصول یک سلیقه شخصی است کنار گذاشته شده انقدر بدون شاخص بود حتی نمیتوانیم درباره آثار مثبت و منفی آن براساس یک شاخص درست بحث کنیم.

این کارشناس حوزه زنان با اشاره به اینکه با این تصمیم مدرسه را از توهمات ذهن زده جدا و به واقعیت نزدیک کردیم، افزود: وقتی جداسازی صورت می‌گیرد این نماد را القا ‌می‌کرد که این سن زمان ازدواج نیست که درواقع نماد منفی و غیرواقعی بود که در جامعه چندین مثال نقض آن وجود داشت حالا این نگاه از بین رفت و تببین شده است. این نماد را ساخته بودیم و این را القا می‌کردیم که ازدواج اتفاق بدی است و همین مسئله یک حس بدی را در دختران متاهل ایجاد می‌کرد.

وی اضافه کرد که حس یکی از عناصر گرایشی ما برای تصمیم است، با اصلاح قانون حس منفی و نقطه‌ای که حس منفی می‌توانست به جامعه انتقال دهد را از بین بردیم. البته باید گفت که عوامل عینی و جدی وجود دارد که ازدواج را مسئله‌ساز کرده اگر عناصر عینی را برطرف کنیم مشکل ازدواج حل خواهد شد و این دست از اقدامات تنها حس منفی را از بین می‌برد، اما باید در کنار آن مسائل عینی و مهم را ببینیم، اما این اقدام تاثیر شگرفی ندارد اما اثر و حس منفی را از بین برد.

اصلاح برخی از قوانین و یا حتی برخی از مصوبات در شرایط امروز کشور امری مهم و جدی به حساب می‌آید و گاها اجرای برخی از قوانین امروزه نه تنها اثرگذاری مثبتی ندارد بلکه دست و پاگیر شده و آثار منفی را ایجاد می‌کند. در شرایط امروز جامعه که نوجوانان از طریق راه‌های مختلف اطلاعات مورد نیازشان را کسب می‌کند، حضور و یا عدم حضور یک همکلاسی متاهل در میزان کسب آگاهی آنان نسبت به موضوعات و مسائل مربوط به ازدواج تاثیری ندارد. تنها اخراج این دختران، آینده‌اش را تحت الشعاع قرار می‌داد که خوشبختانه این امر اصلاح شد.

انتهای پیام/

 

 

انتهای پیام/

ارسال نظر